Obsahem bakalářské práce je analýza slovotvorných procesů užívaných v internetové
komunikaci. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část se zaměřuje na slovotvorné procesy užívané v angličtině s důrazem
na krácení a abreviace, jelikož právě tyto dva procesy se v internetové komunikaci
používají nejčastěji. Dále pak práce zběžně popisuje prostředí hry World of Warcraft
a hráčskou komunikaci. Praktická část vychází z korpusu dat získaných z herního
kanálu tzv. "world chatu", kde probíhá majoritní hráčská komunikace. Samotný
korpus je vytvořen pomocí programu LancsBox, s jehož pomocí je sestaven seznam
hráči nejčastěji používaných slov, u kterých je určen jejich slovotvorný proces.
Cílem výzkumu je sestavit žebříček nejčastěji používaných slovotvorných procesu
používaných hráči.
Anotace v angličtině
The content of the bachelor thesis consists of the analysis of word-formation processes used in Internet communication. The bachelor thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part focuses on word-formation processes used in English with an emphasis on shortening and abbreviation, as these two processes are being the most often used in Internet communication. Furthermore, the thesis briefly describes the environment of the game World of Warcraft and the communication of its players. The practical part is based on a corpus of data obtained from the game channel called "world chat", where the majority of players' communication takes place. The corpus itself is created using the LancsBox software, which is used to compile a list of the most frequent words used by players, for which their word-formation process is determined. The research aims to compile a ranking of the most frequently used word-formation processes by players.
Klíčová slova
slovotvorné procesy, odvozování, skládání, konverze, krácení, abreviace, World of Warcraft, korpus, LancsBox
Klíčová slova v angličtině
word-formation processes, derivation, compounding, conversion, abbreviation, World of Warcraft, corpus, Lancsbox
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem bakalářské práce je analýza slovotvorných procesů užívaných v internetové
komunikaci. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část se zaměřuje na slovotvorné procesy užívané v angličtině s důrazem
na krácení a abreviace, jelikož právě tyto dva procesy se v internetové komunikaci
používají nejčastěji. Dále pak práce zběžně popisuje prostředí hry World of Warcraft
a hráčskou komunikaci. Praktická část vychází z korpusu dat získaných z herního
kanálu tzv. "world chatu", kde probíhá majoritní hráčská komunikace. Samotný
korpus je vytvořen pomocí programu LancsBox, s jehož pomocí je sestaven seznam
hráči nejčastěji používaných slov, u kterých je určen jejich slovotvorný proces.
Cílem výzkumu je sestavit žebříček nejčastěji používaných slovotvorných procesu
používaných hráči.
Anotace v angličtině
The content of the bachelor thesis consists of the analysis of word-formation processes used in Internet communication. The bachelor thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part focuses on word-formation processes used in English with an emphasis on shortening and abbreviation, as these two processes are being the most often used in Internet communication. Furthermore, the thesis briefly describes the environment of the game World of Warcraft and the communication of its players. The practical part is based on a corpus of data obtained from the game channel called "world chat", where the majority of players' communication takes place. The corpus itself is created using the LancsBox software, which is used to compile a list of the most frequent words used by players, for which their word-formation process is determined. The research aims to compile a ranking of the most frequently used word-formation processes by players.
Klíčová slova
slovotvorné procesy, odvozování, skládání, konverze, krácení, abreviace, World of Warcraft, korpus, LancsBox
Klíčová slova v angličtině
word-formation processes, derivation, compounding, conversion, abbreviation, World of Warcraft, corpus, Lancsbox
Zásady pro vypracování
Jazyk hráčů počítačových her se vzhledem k neustále rostoucí herní komunitě stává zajímavým předmětem výzkumu, neboť komunikace hráčů probíhá na mluvené i psané úrovni, a zejména psaný projev se velmi zásadně liší od 'mimoherního' užívání jazyka. Jelikož psaný jazyk je hráči často užíván během procesu hraní, jsou na něj kladeny zvláštní nároky, především pak z hlediska věcnosti a ekonomičnosti. Vlivem těchto nároků hráči často užívají různých slovotvorných procesů umožňujících jim stručné vyjadřování, které však často stojí na pomezí srozumitelnosti.
V teoretické části autor na základě prostudované odborné literatury popíše slovotvorné procesy užívané v angličtině. Blíže se pak bude věnovat slovotvorným procesům krácení (clipping) a abreviace (abbreviation) a okomentuje jejich četnost v porovnání s primárními procesy. Zároveň také stručně nastíní prostředí zkoumané hry a specifika spojená s psanou komunikací v rámci herního procesu.
V praktické části autor provede kvantitativní výzkum, v jehož rámci sesbírá data z tzv. "world chatu" hry World of Warcraft. Data budou sbírána opakovaně v náhodných dnech a hodinách, aby bylo dosaženo co největší různorodosti mluvčích. Ze sesbíraných dat autor následně pomocí softwaru #LancsBox vytvoří vlastní korpus a sestaví frekvenční seznam nejčastěji užívaných slov, které byly vytvořeny pomocí slovotvorných procesů.
Výsledkem výzkumu bude popis nejčastěji používaných slovotvorných procesů v komunikaci hráčů.
Práce bude psána v českém jazyce.
Zásady pro vypracování
Jazyk hráčů počítačových her se vzhledem k neustále rostoucí herní komunitě stává zajímavým předmětem výzkumu, neboť komunikace hráčů probíhá na mluvené i psané úrovni, a zejména psaný projev se velmi zásadně liší od 'mimoherního' užívání jazyka. Jelikož psaný jazyk je hráči často užíván během procesu hraní, jsou na něj kladeny zvláštní nároky, především pak z hlediska věcnosti a ekonomičnosti. Vlivem těchto nároků hráči často užívají různých slovotvorných procesů umožňujících jim stručné vyjadřování, které však často stojí na pomezí srozumitelnosti.
V teoretické části autor na základě prostudované odborné literatury popíše slovotvorné procesy užívané v angličtině. Blíže se pak bude věnovat slovotvorným procesům krácení (clipping) a abreviace (abbreviation) a okomentuje jejich četnost v porovnání s primárními procesy. Zároveň také stručně nastíní prostředí zkoumané hry a specifika spojená s psanou komunikací v rámci herního procesu.
V praktické části autor provede kvantitativní výzkum, v jehož rámci sesbírá data z tzv. "world chatu" hry World of Warcraft. Data budou sbírána opakovaně v náhodných dnech a hodinách, aby bylo dosaženo co největší různorodosti mluvčích. Ze sesbíraných dat autor následně pomocí softwaru #LancsBox vytvoří vlastní korpus a sestaví frekvenční seznam nejčastěji užívaných slov, které byly vytvořeny pomocí slovotvorných procesů.
Výsledkem výzkumu bude popis nejčastěji používaných slovotvorných procesů v komunikaci hráčů.
Práce bude psána v českém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Bauer, L.; Lieber, R.; Plag, I.:. The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: OUP, 2013.
Bawa, P.: "Massively Multiplayer Online Gamers' Language: Argument for an M-Gamer Corpus." In: The Qualitative Report, vol. 23, no. 11, 2714-2753.
Retrieved from: https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss11/8
Crystal, D.: Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Plag, I.: Word-Formation in English. Cambridge University Press, 2003.
Lipka, L.: English Lexicology. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002.
Peterson, M.: Computer Games and Language Learning. Palgrave Macmillan, 2013.
Seznam doporučené literatury
Bauer, L.; Lieber, R.; Plag, I.:. The Oxford Reference Guide to English Morphology. Oxford: OUP, 2013.
Bawa, P.: "Massively Multiplayer Online Gamers' Language: Argument for an M-Gamer Corpus." In: The Qualitative Report, vol. 23, no. 11, 2714-2753.
Retrieved from: https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss11/8
Crystal, D.: Internet Linguistics: A Student Guide. Routledge, 2011.
Plag, I.: Word-Formation in English. Cambridge University Press, 2003.
Lipka, L.: English Lexicology. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2002.
Peterson, M.: Computer Games and Language Learning. Palgrave Macmillan, 2013.