Bakalářská práce s názvem Hmatová kniha pro děti se zrakovým postižením se
zabývá zrakem a zrakovým postižením, vývojem dítěte předškolního a mladšího
školního věku a těžce zrakově postiženými dětmi. Zdůrazňuje důležitost hmatu,
haptizace a rozvoje hmatu. Dále se zaměřuje na četbu dětí s těžkým zrakovým
postižením.
V praktické části se práce zabývá problematikou výroby hmatové knihy.
Vyrobená hmatová kniha je předkládána nevidomým dětem k testování. Cílem práce je zjistit vhodnost a přínos předkládané vyrobené hmatové knihy a dostupnost knih pro děti s těžkým zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis entitled Tactile Book for Visually Impaired Children deals with sight and visual impairment, preschool and younger school-age child development and severely visually impaired children. It emphasises the importance of touch, tactile perception and touch development. It also focuses on reading of children with severe visual impairments.
In the practical part, the work deals with the production of a tactile book. The tactile book produced is presented to blind children for testing. The aim of this work is to determine the suitability and contribution of the presented tactile book produced and the availability of books for children with severe visual impairment.
Tactile book, visual impairment, Braille, preschool age
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Hmatová kniha pro děti se zrakovým postižením se
zabývá zrakem a zrakovým postižením, vývojem dítěte předškolního a mladšího
školního věku a těžce zrakově postiženými dětmi. Zdůrazňuje důležitost hmatu,
haptizace a rozvoje hmatu. Dále se zaměřuje na četbu dětí s těžkým zrakovým
postižením.
V praktické části se práce zabývá problematikou výroby hmatové knihy.
Vyrobená hmatová kniha je předkládána nevidomým dětem k testování. Cílem práce je zjistit vhodnost a přínos předkládané vyrobené hmatové knihy a dostupnost knih pro děti s těžkým zrakovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis entitled Tactile Book for Visually Impaired Children deals with sight and visual impairment, preschool and younger school-age child development and severely visually impaired children. It emphasises the importance of touch, tactile perception and touch development. It also focuses on reading of children with severe visual impairments.
In the practical part, the work deals with the production of a tactile book. The tactile book produced is presented to blind children for testing. The aim of this work is to determine the suitability and contribution of the presented tactile book produced and the availability of books for children with severe visual impairment.
Tactile book, visual impairment, Braille, preschool age
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce bude popsán vývoj dítěte a odlišnosti u dětí předškolního a nižšího školního věku se zrakovým postižením. V práci bude dále zdůrazněno hmatové vnímání a podpora čtenářství s přihlédnutím ke čtení Braillova písma. Popsána bude rovněž problematika hmatových knih.
Praktická část bakalářské práce se bude skládat ze dvou částí: a) vytvoření hmatové knihy, b) testování vytvořené hmatové knihy ve vybraných rodinách s dítětem se zrakovým postižením a následné výzkumné šetření formou rozhovorů.
Cílem bakalářské práce je vytvořit návrh hmatové knihy a ověřit tuto knihu v rodinách s dětmi se zrakovým postižením.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce bude popsán vývoj dítěte a odlišnosti u dětí předškolního a nižšího školního věku se zrakovým postižením. V práci bude dále zdůrazněno hmatové vnímání a podpora čtenářství s přihlédnutím ke čtení Braillova písma. Popsána bude rovněž problematika hmatových knih.
Praktická část bakalářské práce se bude skládat ze dvou částí: a) vytvoření hmatové knihy, b) testování vytvořené hmatové knihy ve vybraných rodinách s dítětem se zrakovým postižením a následné výzkumné šetření formou rozhovorů.
Cílem bakalářské práce je vytvořit návrh hmatové knihy a ověřit tuto knihu v rodinách s dětmi se zrakovým postižením.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ I. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Praha: Paido. 2013. ISBN 978-80-7315-237-6
HAMADOVÁ, P., L. KVĚTOŇOVÁ a Z. NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007.. ISBN . ISBN 978-80-731
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0782-5.
KOCHOVÁ, Terezie. Tak a tak na taktilní knížku. 2. Vydala Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR, 2012.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0
SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ I. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Praha: Paido. 2013. ISBN 978-80-7315-237-6
HAMADOVÁ, P., L. KVĚTOŇOVÁ a Z. NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: Texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007.. ISBN . ISBN 978-80-731
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9
KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku: rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0782-5.
KOCHOVÁ, Terezie. Tak a tak na taktilní knížku. 2. Vydala Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR, 2012.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0
SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.