Bakalářská práce se věnuje volnému času žáků druhého stupně základní školy a poukazuje na rozdíly v trávení volného času dětí žijících ve městě a na vesnici. V teoretické části jsou definovány pojmy volný čas, formy volnočasových aktivit a zařízení a prostory pro volnočasové aktivity. Dále definuje pojem prostředí a charakterizuje prostředí města a vesnice. Přibližuje téma digitálních médií a vlivu médií obecně a vysvětluje charakteristické vývojové změny žáka staršího školního věku. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření, které je založeno na teoretických předpokladech a prostřednictvím dotazníkového šetření jsou tyto předpoklady potvrzeny či vyvráceny. Výzkumného šetření se účastnili žáci dvou základních škol v Jindřichově Hradci, z nichž jednu navštěvují převážně děti ze spádových obcí Jindřichova Hradce a druhou děti z města.
Anotace v angličtině
This thesis deals with lower secondary school children and their leisure time. The main goal is to describe how they spend their free time and to identify differences between children living in towns and children living in villages. The theoretical part clarifies the concept of leisure time, ways of spending the time, and leisure time associations and organizations. It also defines the environment and investigates the country and town environment. Digital media and the influence of media in general is characterized and typical developmental changes of lower secondary students are explained. The practical part of the work focuses on the quantitative research based on theoretical presumptions which were validated or disproved via a questionnaire of its own design. The research was carried out at two elementary schools in Jindřichův Hradec, one attended mainly by town children, the other attended by children living in surrounding municipalities.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, žák, prostředí, město, vesnice, digitální média
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure time activities, schoolchild, environment, town, village, digital media
Rozsah průvodní práce
66
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje volnému času žáků druhého stupně základní školy a poukazuje na rozdíly v trávení volného času dětí žijících ve městě a na vesnici. V teoretické části jsou definovány pojmy volný čas, formy volnočasových aktivit a zařízení a prostory pro volnočasové aktivity. Dále definuje pojem prostředí a charakterizuje prostředí města a vesnice. Přibližuje téma digitálních médií a vlivu médií obecně a vysvětluje charakteristické vývojové změny žáka staršího školního věku. Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření, které je založeno na teoretických předpokladech a prostřednictvím dotazníkového šetření jsou tyto předpoklady potvrzeny či vyvráceny. Výzkumného šetření se účastnili žáci dvou základních škol v Jindřichově Hradci, z nichž jednu navštěvují převážně děti ze spádových obcí Jindřichova Hradce a druhou děti z města.
Anotace v angličtině
This thesis deals with lower secondary school children and their leisure time. The main goal is to describe how they spend their free time and to identify differences between children living in towns and children living in villages. The theoretical part clarifies the concept of leisure time, ways of spending the time, and leisure time associations and organizations. It also defines the environment and investigates the country and town environment. Digital media and the influence of media in general is characterized and typical developmental changes of lower secondary students are explained. The practical part of the work focuses on the quantitative research based on theoretical presumptions which were validated or disproved via a questionnaire of its own design. The research was carried out at two elementary schools in Jindřichův Hradec, one attended mainly by town children, the other attended by children living in surrounding municipalities.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, žák, prostředí, město, vesnice, digitální média
Klíčová slova v angličtině
leisure time, leisure time activities, schoolchild, environment, town, village, digital media
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jak vnímají a hodnotí způsob trávení volného času žáci základních škol a jak se liší názory dětí žijící ve městě od pohledů dětí, které žijí na vesnici. Výsledky šetření budou porovnány s předpokladem, že děti na venkově tráví volný čas aktivněji, než děti ve městech. Práce se tak bude snažit přispět k porozumění životnímu stylu současných žáků základních škol.
Teoretická část se bude věnovat základním pojmům, jako je volný čas, volnočasové aktivity, sport a media, dále vztahem rodiny k volnočasovým aktivitám a faktory ovlivňujícím způsob prožívání volného času.
V praktické části práce autorka použije kvantitativní metodu výzkumu formou dotazníkového šetření u žáků 2. stupně dvou základních škol v Jindřichově Hradci, z nichž jednu navštěvují převážně děti ze spádových oblastí a druhou děti z centra města.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, jak vnímají a hodnotí způsob trávení volného času žáci základních škol a jak se liší názory dětí žijící ve městě od pohledů dětí, které žijí na vesnici. Výsledky šetření budou porovnány s předpokladem, že děti na venkově tráví volný čas aktivněji, než děti ve městech. Práce se tak bude snažit přispět k porozumění životnímu stylu současných žáků základních škol.
Teoretická část se bude věnovat základním pojmům, jako je volný čas, volnočasové aktivity, sport a media, dále vztahem rodiny k volnočasovým aktivitám a faktory ovlivňujícím způsob prožívání volného času.
V praktické části práce autorka použije kvantitativní metodu výzkumu formou dotazníkového šetření u žáků 2. stupně dvou základních škol v Jindřichově Hradci, z nichž jednu navštěvují převážně děti ze spádových oblastí a druhou děti z centra města.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova, 2003
HOFBAUER, Břetislav a Michal KAPLÁNEK. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství)
SAK, Petr. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova, 2003
HOFBAUER, Břetislav a Michal KAPLÁNEK. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010
KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství)
SAK, Petr. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000