Bakalářská práce se zabývá problematikou agresivních projevů dětí a tím, jak s těmito projevy pracují učitelé v mateřské škole. V teoretické části popisuji základní termíny související s agresí, zabývám se teoriemi agrese, aspekty agresivního chování. Popisuji dělení agrese, vývoj dítěte a vývoj jeho agrese, způsoby řešení agresivního chování a komunikaci s rodinou. V praktické části předkládám výsledky svého pozorování, které jsem prováděla v mateřské škole. Pozorovala jsem, jakými způsoby se děti v mateřské agresivně projevují a jakými způsoby učitelky s agresivitou dětí pracují. Přináším také svůj pohled a své způsoby řešení agresivních projevů dětí v praxi. Na závěr nabízím diskuzi, ve které se zabývám propojením teorie a praxe, rozebírám názory autorů a přidávám svůj názor na danou problematiku. Cílem mé práce je zmapování problematiky v praxi a poskytnutí inspirace pro řešení agresivních projevů dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is describing the issue of the aggressive behaviour of children and how this is dealt with by teachers in kindergarten. In the theoretical part I describe the basic terminology related to aggression as well as dealing with the theories behind aggression and the aspects of aggressive behaviour. I describe the division of aggression, the development of the child, the development of their aggression by means of resolution of aggressive behaviour and communication with family. In the practical part I present the results of my observations which I made in a kindergarten. I observed the ways in which children are behaving aggressively and the ways in which teachers are dealing with this aggression. I also present my point of view and possible ways of dealing with the children's aggression in practice. In the summary I offer a discussion which deals with bridging the theoretical and practical aspects, I examine the opinions of the authors and add my opinion on the issue. The aim of my thesis work is to map the issue in practice and provide inspiration for dealing with aggressive behaviour of a child.
Klíčová slova
agrese, agresivní chování, mateřská škola, učitel, řešení agresivních projevů, efektivní komunikace
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressive behaviour, kindergarten, teacher, solutions of aggressive behaviour, effective communication
Rozsah průvodní práce
90 s. (173 452 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou agresivních projevů dětí a tím, jak s těmito projevy pracují učitelé v mateřské škole. V teoretické části popisuji základní termíny související s agresí, zabývám se teoriemi agrese, aspekty agresivního chování. Popisuji dělení agrese, vývoj dítěte a vývoj jeho agrese, způsoby řešení agresivního chování a komunikaci s rodinou. V praktické části předkládám výsledky svého pozorování, které jsem prováděla v mateřské škole. Pozorovala jsem, jakými způsoby se děti v mateřské agresivně projevují a jakými způsoby učitelky s agresivitou dětí pracují. Přináším také svůj pohled a své způsoby řešení agresivních projevů dětí v praxi. Na závěr nabízím diskuzi, ve které se zabývám propojením teorie a praxe, rozebírám názory autorů a přidávám svůj názor na danou problematiku. Cílem mé práce je zmapování problematiky v praxi a poskytnutí inspirace pro řešení agresivních projevů dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is describing the issue of the aggressive behaviour of children and how this is dealt with by teachers in kindergarten. In the theoretical part I describe the basic terminology related to aggression as well as dealing with the theories behind aggression and the aspects of aggressive behaviour. I describe the division of aggression, the development of the child, the development of their aggression by means of resolution of aggressive behaviour and communication with family. In the practical part I present the results of my observations which I made in a kindergarten. I observed the ways in which children are behaving aggressively and the ways in which teachers are dealing with this aggression. I also present my point of view and possible ways of dealing with the children's aggression in practice. In the summary I offer a discussion which deals with bridging the theoretical and practical aspects, I examine the opinions of the authors and add my opinion on the issue. The aim of my thesis work is to map the issue in practice and provide inspiration for dealing with aggressive behaviour of a child.
Klíčová slova
agrese, agresivní chování, mateřská škola, učitel, řešení agresivních projevů, efektivní komunikace
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressive behaviour, kindergarten, teacher, solutions of aggressive behaviour, effective communication
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce se zaměřím nejprve na samotnou agresivitu. Vymezím teorie agrese, její projevy, způsoby zpracování a mírnění agrese. Dále se zaměřím na způsoby, jakými lze v rámci mateřské školy agresivitu mírnit a jak se s agresí jako takovou dá v mateřské škole pracovat.
V praktické části budu pozorovat učitelky mateřské školy - jakými způsoby pracují s agresivními projevy dětí a jaké metody k mírnění agresivity využívají. Dále budu provádět s učitelkami MŠ rozhovor, který se bude týkat agresivity dětí. V případě zdařilé realizace práci doplním reflexí vlastních aktivit pro práci s agresivitou.
Cíl mé práce spočívá v nastínění technik, pomocí kterých můžeme s agresivními projevy dětí pracovat a sledování jejich užívání v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce se zaměřím nejprve na samotnou agresivitu. Vymezím teorie agrese, její projevy, způsoby zpracování a mírnění agrese. Dále se zaměřím na způsoby, jakými lze v rámci mateřské školy agresivitu mírnit a jak se s agresí jako takovou dá v mateřské škole pracovat.
V praktické části budu pozorovat učitelky mateřské školy - jakými způsoby pracují s agresivními projevy dětí a jaké metody k mírnění agresivity využívají. Dále budu provádět s učitelkami MŠ rozhovor, který se bude týkat agresivity dětí. V případě zdařilé realizace práci doplním reflexí vlastních aktivit pro práci s agresivitou.
Cíl mé práce spočívá v nastínění technik, pomocí kterých můžeme s agresivními projevy dětí pracovat a sledování jejich užívání v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Přeložil Kristyna KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-881-4.
ERKERT, Andrea. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-885-2.
FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha: Aurora, 2007. ISBN 978-80-7299-089-4.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci: v životě i v procesu psychoterapie. 2., dopl. vyd. Praha: Triton, 2010. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-378-3.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206033.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0887-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Přeložil Kristyna KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-881-4.
ERKERT, Andrea. Hry pro usměrňování agresivity: 100 námětů pro činnosti s dětmi ve věku od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-885-2.
FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity: můžeme ovlivnit její podstatu a následky?. Praha: Aurora, 2007. ISBN 978-80-7299-089-4.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0873-0.
PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci: v životě i v procesu psychoterapie. 2., dopl. vyd. Praha: Triton, 2010. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-378-3.
SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206033.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0887-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.