Teoretická část vedle pojmu sociální gramotnost vymezuje koncepty úzce spojené se sociální gramotností a zahrnuje témata provázaná se sociální gramotností a sociálním klimatem. Praktická část předkládá konkrétní způsoby vytváření příznivého sociálního klimatu a rozvoje sociální gramotnosti, které jsme v dané třídě zaznamenali.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this work defines beside the term of social literacy the concepts connected with social literacy and includes topics connected with social literacy and social climate. The practical part presents the ways of creating an optimal social climate and the ways of developing social literacy in the observed preschool.
Klíčová slova
sociální gramotnost, socializace, sociální klima, výchovný přístup, komunikace
Klíčová slova v angličtině
social literacy, socialization, social climate, educational approach, communication
Rozsah průvodní práce
98 233 znaků
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část vedle pojmu sociální gramotnost vymezuje koncepty úzce spojené se sociální gramotností a zahrnuje témata provázaná se sociální gramotností a sociálním klimatem. Praktická část předkládá konkrétní způsoby vytváření příznivého sociálního klimatu a rozvoje sociální gramotnosti, které jsme v dané třídě zaznamenali.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this work defines beside the term of social literacy the concepts connected with social literacy and includes topics connected with social literacy and social climate. The practical part presents the ways of creating an optimal social climate and the ways of developing social literacy in the observed preschool.
Klíčová slova
sociální gramotnost, socializace, sociální klima, výchovný přístup, komunikace
Klíčová slova v angličtině
social literacy, socialization, social climate, educational approach, communication
Zásady pro vypracování
V teoretické části se studentka zaměří na témata průběhu vývoje sociálních vztahů a sociálního uvědomění u dětí předškolního věku. Toto téma bude reflektovat v kontextu předškolního vzdělávání - jak by měl pedagog zajišťovat příznivé sociální klima třídy a jak by měl rozvíjet a diagnostikovat sociální gramotnost.
V praktické části bude zjišťovat, zda pedagogové ve vybrané mateřské škole znají Metodiku pro hodnocení rozvoje sociální gramotnosti, kterou nechala zpracovat Česká školní inspkece, zda ji využívají, případně jak dále jak sociální gramotnost rozvíjejí a diagnostikují a jak zajišťují příznivé sociální klima třídy.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se studentka zaměří na témata průběhu vývoje sociálních vztahů a sociálního uvědomění u dětí předškolního věku. Toto téma bude reflektovat v kontextu předškolního vzdělávání - jak by měl pedagog zajišťovat příznivé sociální klima třídy a jak by měl rozvíjet a diagnostikovat sociální gramotnost.
V praktické části bude zjišťovat, zda pedagogové ve vybrané mateřské škole znají Metodiku pro hodnocení rozvoje sociální gramotnosti, kterou nechala zpracovat Česká školní inspkece, zda ji využívají, případně jak dále jak sociální gramotnost rozvíjejí a diagnostikují a jak zajišťují příznivé sociální klima třídy.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017.
BLATNÝ, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Praha: Portál, 2018.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016.
SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018.
ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016.
VACEK, Pavel. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie pro obor Speciální pedagogika předškolního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007.
VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Eva DANDOVÁ, Jana KRATOCHVÍLOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Lenka ŠULOVÁ. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017.
BLATNÝ, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018.
JEDLIČKA, Richard. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2017.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2007.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005.
MONTESSORI, Maria. Absorbující mysl: vývoj a výchova dětí od narození do šesti let. Praha: Portál, 2018.
OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016.
SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018.
ŠMELOVÁ, Eva. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016.
VACEK, Pavel. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012.