Informace o kvalifikační práci Role sociálního pracovníka v dětském domově při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení
Bakalářská práce je zaměřena na roli sociálního pracovníka při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení, konkrétně z DD. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán systém náhradní ústavní výchovy v ČR a jednotlivá zařízení ústavní péče. Jsou zmíněny příčiny a rizika umístění dítěte do dětského domova. Dále je věnována pozornost roli sociálního pracovníka v DD a přípravě dětí na odchod z DD. Jsou vyjmenovány formy následné pomoci pro mladé dospělé.
Cílem práce bylo určit, jakým způsobem se podílí sociální pracovnice v DD při přípravě dětí na odchod ze zařízení a následnou integraci do společnosti a jaké metody a techniky při své práci využívá. Dalším cílem bylo zaměřit se na postoje dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení a na jejich informovanost ohledně možností následné pomoci. Zjišťována je také připravenost mladých dospělých v určitých oblastech potřebných pro jejich samostatný život po odchodu z DD.
K uskutečnění výzkumné části bakalářské práce byl použit kvalitativní typ výzkumu a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen dětmi a sociálními pracovnicemi z DD v Humpolci a z DD Senožaty. Výsledky byly zpracovány metodou otevřeného kódování. Prostřednictvím výzkumu mělo být zjištěno, zda jsou děti dostatečně připraveny na běžný život, případně v kterých oblastech je třeba se na problematiku integrace do společnosti více zaměřit. Výsledky výzkumu mohou být zpětnou vazbou pro sociální pracovníky v DD a dalších ústavních zařízeních. Mohou posloužit jako pomůcka při práci s mladými dospělými odcházejícími z dětských domovů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the role of a social worker when preparing children for integration into society after leaving institutional care, specifically children's home. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the system of substitute institutional care in the Czech Republic and individual institutions of institutional care. The causes and risks of placing a child in a children's home are mentioned. Furthermore, attention is paid to the role of the social worker in the children's home and the preparation of children for leaving the children's home. The forms of aftercare for young adults are listed.
The aim of the thesis was to determine how a social worker in a children's home participates in preparing children for leaving the institution and their subsequent integration into the society and which methods and techniques a social worker uses during her work. Another objective was to focus on the attitudes of children to integration into the society after leaving institutional care and to their awareness of aftercare possibilities. The readiness of young adults in certain areas needed for their independent life after leaving the children's home is also investigated.
The qualitative type of research and the technique of semi-structured interview were used to carry out the research part of the thesis. The research group consisted of children and social workers from the children's home in Humpolec and from the children's home Senožaty. The results were processed using the open coding method. Through the research, it was to be ascertained whether children are adequately prepared for everyday life, or in which areas more focus is needed on integration into society. Research results can be used as a feedback for social workers in children's homes and other institutional facilities. They can serve as an aid when working with young adults leaving children's homes.
Klíčová slova
dětský domov; integrace do společnosti; následná péče; odchod z dětského domova; sociální pracovník; ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
aftercare; aftercare possibilities; children's home; institutional care; leaving a children's home; social worker
Rozsah průvodní práce
55 s. (91 234
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na roli sociálního pracovníka při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení, konkrétně z DD. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán systém náhradní ústavní výchovy v ČR a jednotlivá zařízení ústavní péče. Jsou zmíněny příčiny a rizika umístění dítěte do dětského domova. Dále je věnována pozornost roli sociálního pracovníka v DD a přípravě dětí na odchod z DD. Jsou vyjmenovány formy následné pomoci pro mladé dospělé.
Cílem práce bylo určit, jakým způsobem se podílí sociální pracovnice v DD při přípravě dětí na odchod ze zařízení a následnou integraci do společnosti a jaké metody a techniky při své práci využívá. Dalším cílem bylo zaměřit se na postoje dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení a na jejich informovanost ohledně možností následné pomoci. Zjišťována je také připravenost mladých dospělých v určitých oblastech potřebných pro jejich samostatný život po odchodu z DD.
K uskutečnění výzkumné části bakalářské práce byl použit kvalitativní typ výzkumu a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor byl tvořen dětmi a sociálními pracovnicemi z DD v Humpolci a z DD Senožaty. Výsledky byly zpracovány metodou otevřeného kódování. Prostřednictvím výzkumu mělo být zjištěno, zda jsou děti dostatečně připraveny na běžný život, případně v kterých oblastech je třeba se na problematiku integrace do společnosti více zaměřit. Výsledky výzkumu mohou být zpětnou vazbou pro sociální pracovníky v DD a dalších ústavních zařízeních. Mohou posloužit jako pomůcka při práci s mladými dospělými odcházejícími z dětských domovů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the role of a social worker when preparing children for integration into society after leaving institutional care, specifically children's home. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part describes the system of substitute institutional care in the Czech Republic and individual institutions of institutional care. The causes and risks of placing a child in a children's home are mentioned. Furthermore, attention is paid to the role of the social worker in the children's home and the preparation of children for leaving the children's home. The forms of aftercare for young adults are listed.
The aim of the thesis was to determine how a social worker in a children's home participates in preparing children for leaving the institution and their subsequent integration into the society and which methods and techniques a social worker uses during her work. Another objective was to focus on the attitudes of children to integration into the society after leaving institutional care and to their awareness of aftercare possibilities. The readiness of young adults in certain areas needed for their independent life after leaving the children's home is also investigated.
The qualitative type of research and the technique of semi-structured interview were used to carry out the research part of the thesis. The research group consisted of children and social workers from the children's home in Humpolec and from the children's home Senožaty. The results were processed using the open coding method. Through the research, it was to be ascertained whether children are adequately prepared for everyday life, or in which areas more focus is needed on integration into society. Research results can be used as a feedback for social workers in children's homes and other institutional facilities. They can serve as an aid when working with young adults leaving children's homes.
Klíčová slova
dětský domov; integrace do společnosti; následná péče; odchod z dětského domova; sociální pracovník; ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
aftercare; aftercare possibilities; children's home; institutional care; leaving a children's home; social worker
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Každoročně opouští dětské domovy děti, které dovrší plnoletosti a ukončí studium. Mají před sebou velmi těžký start a neví, co je čeká a s čím vším bude nutné se vypořádat. Jakou roli v tomto období hraje stát a pomáhá dětem současný systém? Kdo zasahuje, když nemají kam jít? Jaký je život "venku"? To vše jsou zásadní otázky související s odchodem z dětských domovů. Někteří jedinci se neumí postavit na vlastní nohy a spadnou na společenské dno. Příčiny neúspěšné integrace často spočívají v nedostatečné informovanosti o možnostech jedince, ve špatné finanční gramotnosti, v nedůvěřivosti a ve špatném navazování vztahů z důvodu fixace na vychovatelky. Sociální začlenění není jednoduché, ale přesto ti, kteří mají konkrétní představu o své budoucnosti a využívají pomoci neziskových organizací, nadací, poradenství, možností ubytování v domech na půl cesty, se dokáží úspěšně integrovat do společnosti.
Cíl práce: Zjistit roli sociálního pracovníka při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení a připravenost dětí na odchod z dětského domova. Dále zjistit metody a techniky sociální práce využívané sociálním pracovníkem při práci s dětmi v dětském domově při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení. Zjistit subjektivní názor dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení.
Výzkumné otázky: Jakým způsobem se sociální pracovník podílí na přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení?
Jaké metody a techniky sociální práce využívá sociální pracovník při práci s dětmi v dětském domově při jejich přípravě na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení?
Jsou děti informovány o možnostech integrace do společnosti po odchodu z ústavního zařízení?
Jaké představy a očekávání mají děti odcházející z ústavního zařízení o svém začlenění do společnosti?
Metodika: K uskutečnění výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, vybranou metodou bude dotazování. Jako technika bude použit polostrukturovaný rozhovor.
Výběrový soubor: Výzkumný soubor budou tvořit děti a sociální pracovníci z Dětského domova v Humpolci a z Dětského domova Senožaty, kteří budou vybíráni metodou účelového výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi: Zjistit, zda jsou děti dostatečně připraveny na běžný život z pohledu komunikačních partnerů, případně v kterých oblastech je třeba se na problematiku integrace do společnosti více zaměřit.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky (současný stav)
Každoročně opouští dětské domovy děti, které dovrší plnoletosti a ukončí studium. Mají před sebou velmi těžký start a neví, co je čeká a s čím vším bude nutné se vypořádat. Jakou roli v tomto období hraje stát a pomáhá dětem současný systém? Kdo zasahuje, když nemají kam jít? Jaký je život "venku"? To vše jsou zásadní otázky související s odchodem z dětských domovů. Někteří jedinci se neumí postavit na vlastní nohy a spadnou na společenské dno. Příčiny neúspěšné integrace často spočívají v nedostatečné informovanosti o možnostech jedince, ve špatné finanční gramotnosti, v nedůvěřivosti a ve špatném navazování vztahů z důvodu fixace na vychovatelky. Sociální začlenění není jednoduché, ale přesto ti, kteří mají konkrétní představu o své budoucnosti a využívají pomoci neziskových organizací, nadací, poradenství, možností ubytování v domech na půl cesty, se dokáží úspěšně integrovat do společnosti.
Cíl práce: Zjistit roli sociálního pracovníka při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení a připravenost dětí na odchod z dětského domova. Dále zjistit metody a techniky sociální práce využívané sociálním pracovníkem při práci s dětmi v dětském domově při přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení. Zjistit subjektivní názor dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení.
Výzkumné otázky: Jakým způsobem se sociální pracovník podílí na přípravě dětí na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení?
Jaké metody a techniky sociální práce využívá sociální pracovník při práci s dětmi v dětském domově při jejich přípravě na integraci do společnosti po odchodu z ústavního zařízení?
Jsou děti informovány o možnostech integrace do společnosti po odchodu z ústavního zařízení?
Jaké představy a očekávání mají děti odcházející z ústavního zařízení o svém začlenění do společnosti?
Metodika: K uskutečnění výzkumné části bakalářské práce bude použit kvalitativní typ výzkumu, vybranou metodou bude dotazování. Jako technika bude použit polostrukturovaný rozhovor.
Výběrový soubor: Výzkumný soubor budou tvořit děti a sociální pracovníci z Dětského domova v Humpolci a z Dětského domova Senožaty, kteří budou vybíráni metodou účelového výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi: Zjistit, zda jsou děti dostatečně připraveny na běžný život z pohledu komunikačních partnerů, případně v kterých oblastech je třeba se na problematiku integrace do společnosti více zaměřit.
Seznam doporučené literatury
CROSSON,T. C., 2013. Understanding Child Abuse and Neglect. Pomona, CA, USA: Pearson. ISBN 97802053996971.
JEDLIČKA, R., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5981-4
JEDLIČKA, R., 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0096-5
NOVOTNÝ, S. J., 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-700-0
SYCHROVÁ, A., HALÍŘOVÁ, M., 2014. Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-756-8.
Seznam doporučené literatury
CROSSON,T. C., 2013. Understanding Child Abuse and Neglect. Pomona, CA, USA: Pearson. ISBN 97802053996971.
JEDLIČKA, R., 2015. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5981-4
JEDLIČKA, R., 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0096-5
NOVOTNÝ, S. J., 2015. Zdroje resilience a problémy s přizpůsobením u dospívajících. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-700-0
SYCHROVÁ, A., HALÍŘOVÁ, M., 2014. Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-756-8.