- Pro tuto VŠKP nejsou definovány žádné údaje, u kterých by bylo požadováno jejich vyplnění.
Hlavní téma
Intervence orgánu sociálně právní ochrany dětí v rodinách žijících ve vyloučených lokalitách v působnosti MěÚ Nýřany
Hlavní téma v angličtině
Interventions of the Department of Social and Legal Protection of Children in Families Living in Socially Excluded Localities in Scope of the Town of Nýřany
Název dle studenta
Intervence orgánu sociálně právní ochrany dětí v rodinách žijících ve vyloučených lokalitách v působnosti MěÚ Nýřany
Název dle studenta v angličtině
Interventions of the Department of Social and Legal Protection of Children in Families Living in Socially Excluded localities in Scope of the town of Nýřany
V bakalářské práci s názvem "Intervence OSPOD v rodinách žijících ve vyloučených lokalitách v působnosti MěÚ Nýřany" jsem se v teoretické části, kterou jsem rozdělila do dvou kapitol, věnovala nejprve historii sociálního vyloučení, poté samotnému vysvětlení pojmu sociální vyloučení. S tématem sociální vyloučení souvisí i pojem vyloučená lokalita. Zabývám se skupinami osob, které jsou nejvíce ohrožené sociálním vyloučením. Druhá kapitola přináší informace o sociální práci. Popisuji i historii sociální práce, která vznikla na podnět sociálních problémů ve společnosti. Je vymezeno postavení sociálního pracovníka v platné legislativě a jak je sociální pracovník definován odborníky z praxe. Následující pasáž popisuje úlohu sociálního pracovníka v rodinách s dětmi ve vyloučených lokalitách, vymezuje pracovníka OSPOD. Multidisciplinární spolupráce a nejčastější témata multidisciplinární spolupráce jsou námětem další části. Seznámení s nejvíce používanými přístupy k sociální práci a s pojmem případová konference zakončuje teoretickou část.
Na samém počátku praktické části je přiblížena historie města Nýřany, která by měla napomoci pochopit specifika dané oblasti. Jsou charakterizovány vybrané vyloučené lokality v působnosti MěÚ Nýřany. Pro získání informací byl vytvořen výzkumný soubor z žen, které žijí v těchto vyloučených lokalitách a vychovávají zde své děti. Nad rámec zadání bakalářské práce jsem považovala za zajímavé získat i názory sociálních pracovníků, kteří v daných lokalitách vykonávají svoji nelehkou práci. Pokusila jsme se získané informace z obou výzkumných souborů porovnat a tím si vytvořit náhled na jejich vzájemnou interakci a na jejich názory na současnou situaci.
Anotace v angličtině
In bachelor thesis called "Intervention of the social and legal protection of children in families living in excluded areas in the scope of municipal authority of Nýřany. Theoretical part is split into two chapters, the first is social exclusion where is the explanation of the concept of social exclusion. In the concept of social exclusion is out of site. I occupy groups most at risk of social exclusion. The second chapter provides information on social work. I´m describing the history of social work to the social problems in society. The position is defined in the applicable legislation and social worker in families with children in the worker of the social and legal protection of children excluded sites. The multidisciplinary cooperation and the most common themes multidisciplinary cooperation are the subject of other topic. Tour with the most used approaches to social work and to a case conference with the theoretical part.
Beginning of the practical part is moving closer of history of the town of Nýřany that should help to understand the specific area. Are characterised by selected excluded sites covered by municipal authority of Nýřany. The information was created for research from women who live in the excluded areas and raise their children. Beyond the undergraduate work was interesting to get the views of the social workers in the locations they carry out their difficult job. We tried to compare files and information from both research and create a preview on their interaction and their views on the current situation.
Klíčová slova
sociální vyloučení, vyloučená lokalita, sociální práce, metody sociální práce, OSPOD, multidisciplinární spolupráce, případová konference
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, out of site, social work, the social and legal protection of children, multidisciplinary cooperation, a case conference
Rozsah průvodní práce
84 s. (119 295 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci s názvem "Intervence OSPOD v rodinách žijících ve vyloučených lokalitách v působnosti MěÚ Nýřany" jsem se v teoretické části, kterou jsem rozdělila do dvou kapitol, věnovala nejprve historii sociálního vyloučení, poté samotnému vysvětlení pojmu sociální vyloučení. S tématem sociální vyloučení souvisí i pojem vyloučená lokalita. Zabývám se skupinami osob, které jsou nejvíce ohrožené sociálním vyloučením. Druhá kapitola přináší informace o sociální práci. Popisuji i historii sociální práce, která vznikla na podnět sociálních problémů ve společnosti. Je vymezeno postavení sociálního pracovníka v platné legislativě a jak je sociální pracovník definován odborníky z praxe. Následující pasáž popisuje úlohu sociálního pracovníka v rodinách s dětmi ve vyloučených lokalitách, vymezuje pracovníka OSPOD. Multidisciplinární spolupráce a nejčastější témata multidisciplinární spolupráce jsou námětem další části. Seznámení s nejvíce používanými přístupy k sociální práci a s pojmem případová konference zakončuje teoretickou část.
Na samém počátku praktické části je přiblížena historie města Nýřany, která by měla napomoci pochopit specifika dané oblasti. Jsou charakterizovány vybrané vyloučené lokality v působnosti MěÚ Nýřany. Pro získání informací byl vytvořen výzkumný soubor z žen, které žijí v těchto vyloučených lokalitách a vychovávají zde své děti. Nad rámec zadání bakalářské práce jsem považovala za zajímavé získat i názory sociálních pracovníků, kteří v daných lokalitách vykonávají svoji nelehkou práci. Pokusila jsme se získané informace z obou výzkumných souborů porovnat a tím si vytvořit náhled na jejich vzájemnou interakci a na jejich názory na současnou situaci.
Anotace v angličtině
In bachelor thesis called "Intervention of the social and legal protection of children in families living in excluded areas in the scope of municipal authority of Nýřany. Theoretical part is split into two chapters, the first is social exclusion where is the explanation of the concept of social exclusion. In the concept of social exclusion is out of site. I occupy groups most at risk of social exclusion. The second chapter provides information on social work. I´m describing the history of social work to the social problems in society. The position is defined in the applicable legislation and social worker in families with children in the worker of the social and legal protection of children excluded sites. The multidisciplinary cooperation and the most common themes multidisciplinary cooperation are the subject of other topic. Tour with the most used approaches to social work and to a case conference with the theoretical part.
Beginning of the practical part is moving closer of history of the town of Nýřany that should help to understand the specific area. Are characterised by selected excluded sites covered by municipal authority of Nýřany. The information was created for research from women who live in the excluded areas and raise their children. Beyond the undergraduate work was interesting to get the views of the social workers in the locations they carry out their difficult job. We tried to compare files and information from both research and create a preview on their interaction and their views on the current situation.
Klíčová slova
sociální vyloučení, vyloučená lokalita, sociální práce, metody sociální práce, OSPOD, multidisciplinární spolupráce, případová konference
Klíčová slova v angličtině
social exclusion, out of site, social work, the social and legal protection of children, multidisciplinary cooperation, a case conference
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Podle posledních statistik žije v České republice až 115 tisíc obyvatel ve zhruba 606 sociálně vyloučených lokalitách ve 297 městech a obcích. Sociální vyloučení je dynamickým jevem, který se neustále proměňuje. Statistiky uvádějí, že od roku 2005 se počet lokalit zdvojnásobil. Počet obyvatel v nich žijících se zvýšil o polovinu. V těchto nevýhodných podmínkách se však čím dál více ocitají chudí včetně rodin s dětmi. Nezaměstnanost v takových oblastech se pohybuje podle některých analýz okolo 30 procent, jiné mluví dokonce o 85 procentech. Ne vždy však zapojení se do trhu práce znamená, že má člověk větší šanci dosáhnout na lepší životní podmínky.
Cíl práce a výzkumné otázky:
Zjistit, jaké jsou nejčastější typy intervence sociálních pracovníků v těchto rodinách.
S jakým problémem se nejčastěji setkávají pracovníci orgánu sociálně právní ochrany dětí v rodinách s dětmi, které žijí ve vyloučených lokalitách?
Metodika:
Použita bude kvalitativní výzkumná strategie, kdy data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se členy těchto rodin. Cílový soubor bude vybrán záměrným účelovým výběrem. Předpokládaná velikost souboru 5 osob.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky bakalářské práce mohou sloužit jako podklad pro opatření sloužící k možné optimalizaci sociální práce s rodinami s dětmi, které žijí ve vyloučených lokalitách.
Zásady pro vypracování
Současný stav dané problematiky:
Podle posledních statistik žije v České republice až 115 tisíc obyvatel ve zhruba 606 sociálně vyloučených lokalitách ve 297 městech a obcích. Sociální vyloučení je dynamickým jevem, který se neustále proměňuje. Statistiky uvádějí, že od roku 2005 se počet lokalit zdvojnásobil. Počet obyvatel v nich žijících se zvýšil o polovinu. V těchto nevýhodných podmínkách se však čím dál více ocitají chudí včetně rodin s dětmi. Nezaměstnanost v takových oblastech se pohybuje podle některých analýz okolo 30 procent, jiné mluví dokonce o 85 procentech. Ne vždy však zapojení se do trhu práce znamená, že má člověk větší šanci dosáhnout na lepší životní podmínky.
Cíl práce a výzkumné otázky:
Zjistit, jaké jsou nejčastější typy intervence sociálních pracovníků v těchto rodinách.
S jakým problémem se nejčastěji setkávají pracovníci orgánu sociálně právní ochrany dětí v rodinách s dětmi, které žijí ve vyloučených lokalitách?
Metodika:
Použita bude kvalitativní výzkumná strategie, kdy data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se členy těchto rodin. Cílový soubor bude vybrán záměrným účelovým výběrem. Předpokládaná velikost souboru 5 osob.
Předpokládaný přínos pro praxi:
Výsledky bakalářské práce mohou sloužit jako podklad pro opatření sloužící k možné optimalizaci sociální práce s rodinami s dětmi, které žijí ve vyloučených lokalitách.
Seznam doporučené literatury
KAJANOVÁ, A. (2017): Proč selhává sociální práce se sociálně exkludovanými. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 69 s. ISBN 978-80-7422-613-7
MAREŠ, P. (2006): Faktory sociálního vyloučení. Vyd. 1 Praha: VÚPSV, 41 s.
ISBN 80-8 7007-15-8
MATOUŠEK, O. (2013): Metody a řízení sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 400 s.
ISBN 978-80-262-0213-4.
NOVOTNÁ, V. (2004): Sborník přednášek ze XIV. konference Společnosti sociálních
pracovníků České republiky Sociální vyloučení a chudoba: Brno, 16. a 17. října 2003. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 104 s. ISBN 80-865-5292-6.
ÚLEHLA, I. (2007): Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 2. Praha:
Sociologické nakladatelství, 128 s. ISBN 978-80-86429-36-6.
Seznam doporučené literatury
KAJANOVÁ, A. (2017): Proč selhává sociální práce se sociálně exkludovanými. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 69 s. ISBN 978-80-7422-613-7
MAREŠ, P. (2006): Faktory sociálního vyloučení. Vyd. 1 Praha: VÚPSV, 41 s.
ISBN 80-8 7007-15-8
MATOUŠEK, O. (2013): Metody a řízení sociální práce. Vyd. 3. Praha: Portál, 400 s.
ISBN 978-80-262-0213-4.
NOVOTNÁ, V. (2004): Sborník přednášek ze XIV. konference Společnosti sociálních
pracovníků České republiky Sociální vyloučení a chudoba: Brno, 16. a 17. října 2003. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 104 s. ISBN 80-865-5292-6.
ÚLEHLA, I. (2007): Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 2. Praha:
Sociologické nakladatelství, 128 s. ISBN 978-80-86429-36-6.