V bakalářské práci se zabývám rolí sociálního pracovníka v dětském domově, přičemž hlavním cílem této práce je zmapování aktivit sociálního pracovníka v tomto zařízení. V rámci výzkumu se věnuji otázkám participace sociálního pracovníka při obnově vztahů s rodinou, jakými aktivitami se podílí sociální pracovník na přípravě odchodu dítěte z dětského domova, jaká je jeho role při mimoškolním vzdělávání dítěte nebo jak vypadá práce s dítětem, které má poruchu chování. Pro dosažení těchto cílů bylo zvoleno výzkumného šetření formou kvalitativního výzkumu. Pro kvalitativní výzkum a dosažení stanoveného cíle byla stanovena metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor je tvořen šesti sociálními pracovnicemi, které pracují v dětském domově v Plzeňském a Jihočeském kraji. Výzkumné šetření probíhalo v březnu roku 2019. Analýza získaných rozhovorů byla zpracována pomocí kódování dat s následnou kategorizací. Tato analýza prokázala, že činnost sociálního pracovníka v dětském domově je velice různorodá, jelikož musí aktivně spolupracovat s různými orgány, aktivně vyhledávat neziskové organizace, které poskytují mimoškolní vzdělávání dětem, spolupracuje s rodinou dítěte a tvoří jakýsi článek v předávání informací mezi dětským domovem a dalšími zařízeními. Bylo zjištěno, že sociální pracovník účelně rodinu nekontaktuje. Na odchod dítěte z DD je dítě poměrně dobře připravováno. Dětský domov mu poskytne jednorázový finanční prostředek tzv. odchodné nebo startovací balíček, který poskytují různé neziskové organizace, nikoli DD. Z výzkumu vyplývá, že dítě je individuálně vzděláváno z pozice vychovatele, kterou doplňují výše zmíněné neziskové organizace. V dětských domovech se také vyskytuje problém ohledně poruchy chování dítěte. Sociální pracovnice uvedly, že děti především porušují sociální normy a nevhodně se projevují ve škole. Specifické přístupy nejsou aplikovány v žádném zkoumaném zařízení a přístup k dětem je velice individuální.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the role of a social worker in children's home. The main goal of this thesis is to map the activities of a social worker in this facility. As part of the research, I focus on the issues of social worker participation in the restoration of family relationships, then what activities a social worker participates in preparing for the departure of a child from a children's home, what is his / her role in the out-of-school education of a child or how he / she works with a child who has a behavioral disorder. In order to achieve these goals, a research survey in the form of qualitative research was chosen. For qualitative research and achievement of the stated aim, the method of questioning and the technique of semi-structured interview was determined. The research group consists of six social workers who work in a children's home in the Pilsen and South Bohemia regions. The research was conducted in March 2019. The analysis of the interviews was processed using data coding followed by categorization. This analysis has shown that the work of a social worker in a children's home is very diverse as he / she has to work actively with different authorities, actively look for non-profit organizations that provide out-of-school education to children, then he / she cooperates with the child's family and is somehow a connection in the transfer of information among children and other facilities. It was found that the social worker does not deliberately contact the family. The child is relatively well prepared for leaving the children's home. A children's home will provide him / her with a one-time financial means called a severance pay or a starting package provided by various non-profit organizations, not by children's home. The research shows that the child is individually educated by an educator, and it is supplemented by the above-mentioned non-profit organizations. There is also a problem with children's behavioral disorders in children's homes. Social workers have said that children, above all, violate social norms and do not attend school. Specific approaches are not applied in any of the examined facilities and attitude to children is very individual.
Klíčová slova
dětský domov, sociální pracovník, participace, náhradní rodinná péče, ústavní výchova, poruchy chování, vzdělávání dítěte
Klíčová slova v angličtině
children's home, social worker, participation, alternative family care, institutional care, behavioral disorders, child education
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V bakalářské práci se zabývám rolí sociálního pracovníka v dětském domově, přičemž hlavním cílem této práce je zmapování aktivit sociálního pracovníka v tomto zařízení. V rámci výzkumu se věnuji otázkám participace sociálního pracovníka při obnově vztahů s rodinou, jakými aktivitami se podílí sociální pracovník na přípravě odchodu dítěte z dětského domova, jaká je jeho role při mimoškolním vzdělávání dítěte nebo jak vypadá práce s dítětem, které má poruchu chování. Pro dosažení těchto cílů bylo zvoleno výzkumného šetření formou kvalitativního výzkumu. Pro kvalitativní výzkum a dosažení stanoveného cíle byla stanovena metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor je tvořen šesti sociálními pracovnicemi, které pracují v dětském domově v Plzeňském a Jihočeském kraji. Výzkumné šetření probíhalo v březnu roku 2019. Analýza získaných rozhovorů byla zpracována pomocí kódování dat s následnou kategorizací. Tato analýza prokázala, že činnost sociálního pracovníka v dětském domově je velice různorodá, jelikož musí aktivně spolupracovat s různými orgány, aktivně vyhledávat neziskové organizace, které poskytují mimoškolní vzdělávání dětem, spolupracuje s rodinou dítěte a tvoří jakýsi článek v předávání informací mezi dětským domovem a dalšími zařízeními. Bylo zjištěno, že sociální pracovník účelně rodinu nekontaktuje. Na odchod dítěte z DD je dítě poměrně dobře připravováno. Dětský domov mu poskytne jednorázový finanční prostředek tzv. odchodné nebo startovací balíček, který poskytují různé neziskové organizace, nikoli DD. Z výzkumu vyplývá, že dítě je individuálně vzděláváno z pozice vychovatele, kterou doplňují výše zmíněné neziskové organizace. V dětských domovech se také vyskytuje problém ohledně poruchy chování dítěte. Sociální pracovnice uvedly, že děti především porušují sociální normy a nevhodně se projevují ve škole. Specifické přístupy nejsou aplikovány v žádném zkoumaném zařízení a přístup k dětem je velice individuální.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the role of a social worker in children's home. The main goal of this thesis is to map the activities of a social worker in this facility. As part of the research, I focus on the issues of social worker participation in the restoration of family relationships, then what activities a social worker participates in preparing for the departure of a child from a children's home, what is his / her role in the out-of-school education of a child or how he / she works with a child who has a behavioral disorder. In order to achieve these goals, a research survey in the form of qualitative research was chosen. For qualitative research and achievement of the stated aim, the method of questioning and the technique of semi-structured interview was determined. The research group consists of six social workers who work in a children's home in the Pilsen and South Bohemia regions. The research was conducted in March 2019. The analysis of the interviews was processed using data coding followed by categorization. This analysis has shown that the work of a social worker in a children's home is very diverse as he / she has to work actively with different authorities, actively look for non-profit organizations that provide out-of-school education to children, then he / she cooperates with the child's family and is somehow a connection in the transfer of information among children and other facilities. It was found that the social worker does not deliberately contact the family. The child is relatively well prepared for leaving the children's home. A children's home will provide him / her with a one-time financial means called a severance pay or a starting package provided by various non-profit organizations, not by children's home. The research shows that the child is individually educated by an educator, and it is supplemented by the above-mentioned non-profit organizations. There is also a problem with children's behavioral disorders in children's homes. Social workers have said that children, above all, violate social norms and do not attend school. Specific approaches are not applied in any of the examined facilities and attitude to children is very individual.
Klíčová slova
dětský domov, sociální pracovník, participace, náhradní rodinná péče, ústavní výchova, poruchy chování, vzdělávání dítěte
Klíčová slova v angličtině
children's home, social worker, participation, alternative family care, institutional care, behavioral disorders, child education
Zásady pro vypracování
Současný stav: Dětský domov má za úkol vychovávat a vzdělávat. Účelem dětských domovů je zajištění péče o děti s nařízenou ústavní výchovou nebo péče o děti, které nemají rodiče nebo se o ně rodiče nemohou postarat. Do dětského domova mohou být umisťovány děti zpravidla od 3 do 18 let, ale tato věková hranice může být i o jeden rok prodloužena. V dětském domově pracují pedagogičtí pracovníci, asistenti pedagoga, sociální pracovnice a provozní zaměstnanci, kteří se snaží svojí péčí co nejvíce nahradit fungující rodinu a její prostředí. Hlavním cílem práce je: Zmapování aktivit sociálního pracovníka v dětském domově. Dílčí cíle práce: 1) Zjistit, jak sociální pracovník napomáhá k adaptaci dítěte v dětském domově 2) Zjistit, jak je ze strany sociálního pracovníka dítě připravováno k odchodu z dětského domova 3) Zmapovat, jaká je role sociálního pracovníka při řešení zásadních životních změn na straně dítěte v dětském domově. Výzkumné otázky: 1) Zda a jak participuje sociální pracovník při obnově vztahů s rodinou ? 2) Jakými aktivitami se sociální pracovník podílí na přípravě dítěte k odchodu z dětského domova? 3) Jaká je role sociálního pracovníka v rámci vzdělávání dítěte? 4) Jak vypadá sociální práce s dítětem, které má poruchu chování? Metody zpracování: Vymezených cílů bude dosaženo využitím kvalitativního výzkumu, přičemž data budou získána za pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky z dětských domovů. Přínos pro praxi: Práce může sloužit ke zvýšení informovanosti obyvatelstva o roli sociálních pracovníků v dětských domovech a zároveň to může sloužit jako porovnání činností mezi jednotlivými sociálními pracovníky dětských domovů.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Dětský domov má za úkol vychovávat a vzdělávat. Účelem dětských domovů je zajištění péče o děti s nařízenou ústavní výchovou nebo péče o děti, které nemají rodiče nebo se o ně rodiče nemohou postarat. Do dětského domova mohou být umisťovány děti zpravidla od 3 do 18 let, ale tato věková hranice může být i o jeden rok prodloužena. V dětském domově pracují pedagogičtí pracovníci, asistenti pedagoga, sociální pracovnice a provozní zaměstnanci, kteří se snaží svojí péčí co nejvíce nahradit fungující rodinu a její prostředí. Hlavním cílem práce je: Zmapování aktivit sociálního pracovníka v dětském domově. Dílčí cíle práce: 1) Zjistit, jak sociální pracovník napomáhá k adaptaci dítěte v dětském domově 2) Zjistit, jak je ze strany sociálního pracovníka dítě připravováno k odchodu z dětského domova 3) Zmapovat, jaká je role sociálního pracovníka při řešení zásadních životních změn na straně dítěte v dětském domově. Výzkumné otázky: 1) Zda a jak participuje sociální pracovník při obnově vztahů s rodinou ? 2) Jakými aktivitami se sociální pracovník podílí na přípravě dítěte k odchodu z dětského domova? 3) Jaká je role sociálního pracovníka v rámci vzdělávání dítěte? 4) Jak vypadá sociální práce s dítětem, které má poruchu chování? Metody zpracování: Vymezených cílů bude dosaženo využitím kvalitativního výzkumu, přičemž data budou získána za pomocí polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky z dětských domovů. Přínos pro praxi: Práce může sloužit ke zvýšení informovanosti obyvatelstva o roli sociálních pracovníků v dětských domovech a zároveň to může sloužit jako porovnání činností mezi jednotlivými sociálními pracovníky dětských domovů.
Seznam doporučené literatury
1) BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M., 2008. Sanace rodiny: Sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha: Portál. 151 s. ISBN 978-80-7367-392-5.
2) HABÁŇ, P., 2014. Tisková zpráva MPSV: Kluby Na cestě připravují mladé lidi z dětských domovů na další život [online]. Praha: Česká správa sociálního zabezpečení [cit. 2014-08-01]. Dostupné z: www.mpsv.cz/files/clanky/18790/TZ_010814b.pdf
3) MATĚJČEK, Z., 1999. Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál. 184s. ISBN 80-7178-304-8.
4) MATOUŠEK, O., 1993. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 124s. ISBN: 80-901424-7-8.
5) MATOUŠEK, O., 1995. Ústavní péče. Praha: Slon. 141 s. ISBN 80-85850-08-7.
6) Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, 2002. In: Sbírka zákonů České republika, částka 48, ISSN 1211-1244.
Seznam doporučené literatury
1) BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M., 2008. Sanace rodiny: Sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha: Portál. 151 s. ISBN 978-80-7367-392-5.
2) HABÁŇ, P., 2014. Tisková zpráva MPSV: Kluby Na cestě připravují mladé lidi z dětských domovů na další život [online]. Praha: Česká správa sociálního zabezpečení [cit. 2014-08-01]. Dostupné z: www.mpsv.cz/files/clanky/18790/TZ_010814b.pdf
3) MATĚJČEK, Z., 1999. Náhradní rodinná péče: Průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál. 184s. ISBN 80-7178-304-8.
4) MATOUŠEK, O., 1993. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. 124s. ISBN: 80-901424-7-8.
5) MATOUŠEK, O., 1995. Ústavní péče. Praha: Slon. 141 s. ISBN 80-85850-08-7.
6) Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, 2002. In: Sbírka zákonů České republika, částka 48, ISSN 1211-1244.