Hlavním tématem bakalářské práce je zjistit, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol didaktický materiál Montessori pedagogiky. Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část charakterizuje předškolní vzdělávání, jeho pojetí a cíle. Zároveň se zabývá metodami, formami a specifiky předškolního vzdělávání. Další kapitola se věnuje Montessori pedagogice, jejím senzitivním fázím, principům jako jsou například připravené prostředí, věkově smíšené skupiny, zodpovědnost a svoboda dítěte. Výzkumné šetření probíhalo smíšenou metodou na učitelkách z klasických mateřských škol. V praktické části zjišťuji míru využití Montessori pedagogiky ve školce klasického typu. Vyhodnocuji, kde učitelky hledají inspiraci, jaké pomůcky využívají a jakým způsobem s didaktickým materiálem Montessori pedagogiky zacházejí.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is to find out whether, and in which way, do the kindergarten teachers use the didactic material of Montessori pedagogy. The bachelor thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part characterises preschool education, its conception and goals. At the same time it deals with methods, forms and specifics of preschool education. The next chapter focuses on Montessori pedagogy, its sensitive phases and principles such as, for instance, prepared environment, mixed age groups, responsibility and freedom of the child. The research inquiry was conducted by a mixed survey of teachers in classic kindergartens. In the practical part I examine the use of Montessori pedagogy in kindergartens of the classic type. I evaluate where the teachers look for inspiration, which tools they use and how they utilize the didactic material of Montessori pedagogy.
Hlavním tématem bakalářské práce je zjistit, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol didaktický materiál Montessori pedagogiky. Bakalářská práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část charakterizuje předškolní vzdělávání, jeho pojetí a cíle. Zároveň se zabývá metodami, formami a specifiky předškolního vzdělávání. Další kapitola se věnuje Montessori pedagogice, jejím senzitivním fázím, principům jako jsou například připravené prostředí, věkově smíšené skupiny, zodpovědnost a svoboda dítěte. Výzkumné šetření probíhalo smíšenou metodou na učitelkách z klasických mateřských škol. V praktické části zjišťuji míru využití Montessori pedagogiky ve školce klasického typu. Vyhodnocuji, kde učitelky hledají inspiraci, jaké pomůcky využívají a jakým způsobem s didaktickým materiálem Montessori pedagogiky zacházejí.
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor thesis is to find out whether, and in which way, do the kindergarten teachers use the didactic material of Montessori pedagogy. The bachelor thesis consists of theoretical and practical parts. The theoretical part characterises preschool education, its conception and goals. At the same time it deals with methods, forms and specifics of preschool education. The next chapter focuses on Montessori pedagogy, its sensitive phases and principles such as, for instance, prepared environment, mixed age groups, responsibility and freedom of the child. The research inquiry was conducted by a mixed survey of teachers in classic kindergartens. In the practical part I examine the use of Montessori pedagogy in kindergartens of the classic type. I evaluate where the teachers look for inspiration, which tools they use and how they utilize the didactic material of Montessori pedagogy.
Cílem práce bude zjistit, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol didaktický materiál Montessori pedagogiky.
V teoretické části studentka popíše předškolní vzdělávání jeho pojetí a cíle. Dále se bude věnovat Montessori pedagogice v období 3-6 let, jejím principům a senzitivnímu období.
V praktické části bude smíšeným výzkumem zjišťovat, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol didaktický materiál Montessori pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude zjistit, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol didaktický materiál Montessori pedagogiky.
V teoretické části studentka popíše předškolní vzdělávání jeho pojetí a cíle. Dále se bude věnovat Montessori pedagogice v období 3-6 let, jejím principům a senzitivnímu období.
V praktické části bude smíšeným výzkumem zjišťovat, zda a jakým způsobem využívají učitelé mateřských škol didaktický materiál Montessori pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004 ISBN 80-7178-888-0
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0495-4
MONTESSORI, Marie. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012 ISBN 978-80-7387-382-0
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Praha: Portál, 2001 ISBN 80-7178-584-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie, Praha: Karolinum, 2012 ISBN 9788024621531
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997 ISBN 80-7178-071-5
Seznam doporučené literatury
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004 ISBN 80-7178-888-0
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0495-4
MONTESSORI, Marie. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012 ISBN 978-80-7387-382-0
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Praha: Portál, 2001 ISBN 80-7178-584-9
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie, Praha: Karolinum, 2012 ISBN 9788024621531
ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal. Praha: Portál, 1997 ISBN 80-7178-071-5