Záměrem bakalářské práce je prozkoumat a určit možná výchozí osobní kritéria pedagoga při výběru autorské poezie jakožto prostředku výchovy a vzdělávání se zaměřením na cílovou skupinu dětí předškolního věku na poli edukační reality institucionálního předškolního vzdělávání mateřské školy a poukázat na rozličné možnosti praktického využití poezie v této oblasti. Teoretická část definuje poezii v kontextu literární tvorby, její možnosti aplikace při práci s dětmi při zohlednění specifik dětského vnímání v rozmezí věkového spektra mateřské školy. Praktická část je tvořena jednotlivými ukázkami poezie pro děti za použití zdrojů vlastní tvorby. Tyto jsou analyzovány z pohledu Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání jakožto součásti přípravy pedagoga pro praktickou aplikaci - tvoření vzdělávací nabídky v rámci TVP s úmyslem dosažení cílů RVP PV v úrovni oblastní.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to explore and define possible personal criteria of a teacher when choosing poetry as an educational tool targeting the pre-school children in the reality of preschool institutional education, as well as to elicit the variety of possibilities of the practical usage of the poetry in this field. The theoretical part defines poetry in the context of literature and its application when working with children, regarding their pre-school age reception specifics. The practical part lists some individual demonstrations of children poetry while using my own poetical work resources. Those are analysed with regard of the Czech Educational Framework Programme for pre-school education as the part of teacher's preparation for practical application - the formation of educational offer within the Class educational plan with the intention to achieve the CEFP aims on the regional level.
Klíčová slova
vzdělávání, předškolní vzdělávání, poezie
Klíčová slova v angličtině
education, pre-primary education, poetry
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Záměrem bakalářské práce je prozkoumat a určit možná výchozí osobní kritéria pedagoga při výběru autorské poezie jakožto prostředku výchovy a vzdělávání se zaměřením na cílovou skupinu dětí předškolního věku na poli edukační reality institucionálního předškolního vzdělávání mateřské školy a poukázat na rozličné možnosti praktického využití poezie v této oblasti. Teoretická část definuje poezii v kontextu literární tvorby, její možnosti aplikace při práci s dětmi při zohlednění specifik dětského vnímání v rozmezí věkového spektra mateřské školy. Praktická část je tvořena jednotlivými ukázkami poezie pro děti za použití zdrojů vlastní tvorby. Tyto jsou analyzovány z pohledu Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání jakožto součásti přípravy pedagoga pro praktickou aplikaci - tvoření vzdělávací nabídky v rámci TVP s úmyslem dosažení cílů RVP PV v úrovni oblastní.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to explore and define possible personal criteria of a teacher when choosing poetry as an educational tool targeting the pre-school children in the reality of preschool institutional education, as well as to elicit the variety of possibilities of the practical usage of the poetry in this field. The theoretical part defines poetry in the context of literature and its application when working with children, regarding their pre-school age reception specifics. The practical part lists some individual demonstrations of children poetry while using my own poetical work resources. Those are analysed with regard of the Czech Educational Framework Programme for pre-school education as the part of teacher's preparation for practical application - the formation of educational offer within the Class educational plan with the intention to achieve the CEFP aims on the regional level.
Klíčová slova
vzdělávání, předškolní vzdělávání, poezie
Klíčová slova v angličtině
education, pre-primary education, poetry
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nahlédnout na současnou poezii pro děti jako edukační nástroj s ambicí a právem na estetickou hodnotu a kultivovanou formu uchopení.
Práce se zaměří na spektrum současné poezie českých autorů, určené dětem nejpozději do předškolního roku věku s adekvátní tolerancí přesahu.
Teoretická část uvede stručně do problematiky versologie (úvod do teorie verše) a zmapuje současnou nabídku publikací z oblasti poezie pro děti.
Praktická část představí vlastní tvorbu diplomanta a nastíní možné způsoby práce s verši, jako nástroji rozvinuté nabídky edukační reality v oblasti preprimárního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je nahlédnout na současnou poezii pro děti jako edukační nástroj s ambicí a právem na estetickou hodnotu a kultivovanou formu uchopení.
Práce se zaměří na spektrum současné poezie českých autorů, určené dětem nejpozději do předškolního roku věku s adekvátní tolerancí přesahu.
Teoretická část uvede stručně do problematiky versologie (úvod do teorie verše) a zmapuje současnou nabídku publikací z oblasti poezie pro děti.
Praktická část představí vlastní tvorbu diplomanta a nastíní možné způsoby práce s verši, jako nástroji rozvinuté nabídky edukační reality v oblasti preprimárního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-x.
DOLEJŠÍ, Pavel. Školní slovník českých spisovatelů: 331 českých spisovatelů od počátků písemnictví do současnosti. 6.,aktualiz. vyd. Humpolec: Pavel Dolejší, 2005, 287 s. ISBN 80-86480-58-5.
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 97880-7367-854-8 5
HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše: vysokoškolská příručka. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
HUTAŘOVÁ, I. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež 2. část. Praha: TAURIS, 2007. ISBN 978-80-211-0545-4
KOLÁR, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Praha: Akropolis, 2013. ISBN 978-80-7470-051-4.
ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-x.
DOLEJŠÍ, Pavel. Školní slovník českých spisovatelů: 331 českých spisovatelů od počátků písemnictví do současnosti. 6.,aktualiz. vyd. Humpolec: Pavel Dolejší, 2005, 287 s. ISBN 80-86480-58-5.
GEBHARTOVÁ, V. Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál, 2011. ISBN 97880-7367-854-8 5
HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše: vysokoškolská příručka. 6. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
HUTAŘOVÁ, I. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež 2. část. Praha: TAURIS, 2007. ISBN 978-80-211-0545-4
KOLÁR, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Praha: Akropolis, 2013. ISBN 978-80-7470-051-4.
ŠUBRTOVÁ, Milena a Miroslav CHOCHOLATÝ. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 465 s. ISBN 978-80-7277-506-4.