Bakalářská práce se zabývá úrovní pohybové aktivity u žákyň Střední pedagogické školy v Prachaticích, které tráví mnoho času sedavým způsobem a je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje historické i současné informace o pohybové aktivitě a jejím významu. Další kapitoly popisují období adolescence, specifika adolescence a význam role pedagoga ve výchovně - vzdělávacím procesu. Závěrečné kapitoly pojednávají o motivaci, volném čase a fungování domova mládeže.
V praktické části se dotazníkové šetření zaobírá pohybovou aktivitou. Výzkum probíhal mezi žákyněmi Střední pedagogické školy v Prachaticích. Dohromady se zúčastnilo výzkumu 78 respondentů. Poskytnutá data byla následně zpracována a vyhodnocena.
V závěru bakalářské práce navrhuji, jak zvýšit úroveň pohybové aktivity u zkoumané skupiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with Level of Physical Exercise of Students of High School of Education in Prachatice, who spend the majority of time with sedentary activities. This paper is divided into two parts, theory and practice. Theoretical part contains historical and contemporary information about physical activity and its importance. Other chapters describe puberty, its specifics and importance of the teacher´s participation in the educational process. Final chapters deal with motivation, free time and functioning of dormitories.
In practical part physical exercise is being analyzed with questionnaires. The research was made with students of Hing School of Education in Prachatice. 78 respondents participated in the research. Final data were examined and evaluated.
Conclusion of the paper comes with suggestion of boosting physical activity in analyzed group of students.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, Prachatice, domov mládeže, období dospívání
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, Prachatice, dormitory, puberty
Rozsah průvodní práce
86 s. (126 730)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá úrovní pohybové aktivity u žákyň Střední pedagogické školy v Prachaticích, které tráví mnoho času sedavým způsobem a je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje historické i současné informace o pohybové aktivitě a jejím významu. Další kapitoly popisují období adolescence, specifika adolescence a význam role pedagoga ve výchovně - vzdělávacím procesu. Závěrečné kapitoly pojednávají o motivaci, volném čase a fungování domova mládeže.
V praktické části se dotazníkové šetření zaobírá pohybovou aktivitou. Výzkum probíhal mezi žákyněmi Střední pedagogické školy v Prachaticích. Dohromady se zúčastnilo výzkumu 78 respondentů. Poskytnutá data byla následně zpracována a vyhodnocena.
V závěru bakalářské práce navrhuji, jak zvýšit úroveň pohybové aktivity u zkoumané skupiny.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with Level of Physical Exercise of Students of High School of Education in Prachatice, who spend the majority of time with sedentary activities. This paper is divided into two parts, theory and practice. Theoretical part contains historical and contemporary information about physical activity and its importance. Other chapters describe puberty, its specifics and importance of the teacher´s participation in the educational process. Final chapters deal with motivation, free time and functioning of dormitories.
In practical part physical exercise is being analyzed with questionnaires. The research was made with students of Hing School of Education in Prachatice. 78 respondents participated in the research. Final data were examined and evaluated.
Conclusion of the paper comes with suggestion of boosting physical activity in analyzed group of students.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, Prachatice, domov mládeže, období dospívání
Klíčová slova v angličtině
Physical activity, Prachatice, dormitory, puberty
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:\\
Zjištění na jaké úrovni jsou pohybové dovednosti u žáků ve věku 15-19 let. Zda je přechod na střední školu motivoval se více hýbat, či nikoli. Co je případně (de)motivovalo a jak velký význam mají zájmové aktivity nabízené školou, či na domově mládeže při Střední pedagogické škole v Prachaticích.\\
Metody práce:\\
Vyhodnocení dat získaných skrze dotazníky, použití interních dokumentů vedoucích pohybových aktivit (docházka, plány atd.), rozhovory s vedoucími pohybových aktivit a krátkodobé i dlouhodobé pozorování žáků.\\
Charakterisktika souboru:\\
Žáci ve věku 15-19 let studující na Střední pedagogické škole v Prachaticích, ubytovaní v domově mládeže při střední pedagogické škole.\\
Zásady pro vypracování:\\
1. Vyhledání a studium odborné literatury a důvěryhodných a ověřených internetových zdrojů vztahující se k zadanému tématu BP (českých popřípadě zahraničních).\\
2. Stanovení osnovy a cílů práce na základě konzultace s vedoucí bakalářské práce.\\
3. Pravidelné pozorování žáků a konzultace s vedoucími zájmových aktivit.\\
4. Analýza dat.\\
5. Vyhodnocení výsledků.\\
6. Závěr a doporučení pro praxi.\\
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce:\\
Zjištění na jaké úrovni jsou pohybové dovednosti u žáků ve věku 15-19 let. Zda je přechod na střední školu motivoval se více hýbat, či nikoli. Co je případně (de)motivovalo a jak velký význam mají zájmové aktivity nabízené školou, či na domově mládeže při Střední pedagogické škole v Prachaticích.\\
Metody práce:\\
Vyhodnocení dat získaných skrze dotazníky, použití interních dokumentů vedoucích pohybových aktivit (docházka, plány atd.), rozhovory s vedoucími pohybových aktivit a krátkodobé i dlouhodobé pozorování žáků.\\
Charakterisktika souboru:\\
Žáci ve věku 15-19 let studující na Střední pedagogické škole v Prachaticích, ubytovaní v domově mládeže při střední pedagogické škole.\\
Zásady pro vypracování:\\
1. Vyhledání a studium odborné literatury a důvěryhodných a ověřených internetových zdrojů vztahující se k zadanému tématu BP (českých popřípadě zahraničních).\\
2. Stanovení osnovy a cílů práce na základě konzultace s vedoucí bakalářské práce.\\
3. Pravidelné pozorování žáků a konzultace s vedoucími zájmových aktivit.\\
4. Analýza dat.\\
5. Vyhodnocení výsledků.\\
6. Závěr a doporučení pro praxi.\\
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠ, Martin. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.\\
KABÍČEK, Pavel, Ladislav CSÉMY a Jana HAMANOVÁ. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.\\
KUČERA, Miroslav, Miroslav KUČERA, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-712-7.\\
KASTNEROVÁ, Markéta. Poradce zdravého životního stylu. České Budějovice: Nová Forma, 2012. ISBN 978-80-7453-250-4.\\
NOVOTNÁ, Hana a Eva KOHLÍKOVÁ. Děti s diagnózou skolióza: ve školní a mimoškolní tělesné výchově. Praha: Olympia, 2000. ISBN 80-7033-671-4.\\
PASTUCHA, Dalibor. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4065-2.\\
SIGMUND, Erik a Dagmar SIGMUNDOVÁ. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže.\\
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6.\\
SIGMUNDOVÁ, Dagmar a Erik SIGMUND. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4839-8.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.\\
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠ, Martin. Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2642-6.\\
KABÍČEK, Pavel, Ladislav CSÉMY a Jana HAMANOVÁ. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.\\
KUČERA, Miroslav, Miroslav KUČERA, Pavel KOLÁŘ a Ivan DYLEVSKÝ. Dítě, sport a zdraví. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-712-7.\\
KASTNEROVÁ, Markéta. Poradce zdravého životního stylu. České Budějovice: Nová Forma, 2012. ISBN 978-80-7453-250-4.\\
NOVOTNÁ, Hana a Eva KOHLÍKOVÁ. Děti s diagnózou skolióza: ve školní a mimoškolní tělesné výchově. Praha: Olympia, 2000. ISBN 80-7033-671-4.\\
PASTUCHA, Dalibor. Pohyb v terapii a prevenci dětské obezity. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4065-2.\\
SIGMUND, Erik a Dagmar SIGMUNDOVÁ. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže.\\
Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2811-6.\\
SIGMUNDOVÁ, Dagmar a Erik SIGMUND. Trendy v pohybovém chování českých dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4839-8.\\
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.\\