Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické částí se čtenář seznámí s informacemi o parciálních poruchách, o jejich typech, diagnostice, počátečním čtení, čtenářské gramotnosti a předčtenářském období. Dále se čtenář dozví o analyticko-syntetické metodě a metodě Sfumato.
Praktická část je rozdělena do dvou částí: v první je kvantitativní výzkum, který zjišťuje, kterou metodu pedagogové častěji využívají při výuce elementárního čtení a psaní a zároveň jaké je rozložení dyslexie a dysgrafie u jednotlivých metod. Druhá část je případová studie, která popisuje informace dvou základních škol, kdy na jedné využívají pedagogové výhradně analyticko-syntetickou metodu a na druhé metodu Sfumato. Práce také obsahuje teoretické informace o použitých metodách výzkumu, dotazníku a rozhovoru. Díky této práci čtenář zjistí, kterou metodu pedagogové častěji, u které metody je větší výskyt žáků s dyslexií a dysgrafií. Dále se čtenář dozví, proč si pedagogové metodu vybrali, jaké používají didaktické pomůcky, jak dle jejich názoru vyhovuje metoda žákům se specifickými poruchami učení a další.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, which concerns information about disorders, their types, diagnostics, initial reading, reading literacy and pre-reading periods. Furthermore, the reader will learn about the analytical-synthetic method and the Sfumato method. The practical part is divided into two parts: the first is quantitative research, which determines which method teachers use more often in teaching elementary reading and writing and at the same time what is the distribution of dyslexia and dysgraphia in individual methods. The second part is a case study that describes the information of two primary schools, where the teachers use the analytical-synthetic method and the Sfumato method.
The thesis also contains theoretical information about used research methods, questionnaire and interview. Thanks to this work, the reader will find out which method of educators more often, which method is the higher incidence of pupils with dyslexia and dysgraphia. Furthermore, the reader learns why the teachers chose the method, what didactic aids they use, how, in their opinion, the method suits pupils with specific learning difficulties and others.
Partial disorders, diagnostics of specific learning disorders, reading, reading literacy, pre-reading period, analytical-synthetic method, Sfumato method
Rozsah průvodní práce
79 s. (114 482 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické částí se čtenář seznámí s informacemi o parciálních poruchách, o jejich typech, diagnostice, počátečním čtení, čtenářské gramotnosti a předčtenářském období. Dále se čtenář dozví o analyticko-syntetické metodě a metodě Sfumato.
Praktická část je rozdělena do dvou částí: v první je kvantitativní výzkum, který zjišťuje, kterou metodu pedagogové častěji využívají při výuce elementárního čtení a psaní a zároveň jaké je rozložení dyslexie a dysgrafie u jednotlivých metod. Druhá část je případová studie, která popisuje informace dvou základních škol, kdy na jedné využívají pedagogové výhradně analyticko-syntetickou metodu a na druhé metodu Sfumato. Práce také obsahuje teoretické informace o použitých metodách výzkumu, dotazníku a rozhovoru. Díky této práci čtenář zjistí, kterou metodu pedagogové častěji, u které metody je větší výskyt žáků s dyslexií a dysgrafií. Dále se čtenář dozví, proč si pedagogové metodu vybrali, jaké používají didaktické pomůcky, jak dle jejich názoru vyhovuje metoda žákům se specifickými poruchami učení a další.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has two parts, theoretical and practical. In the theoretical part, which concerns information about disorders, their types, diagnostics, initial reading, reading literacy and pre-reading periods. Furthermore, the reader will learn about the analytical-synthetic method and the Sfumato method. The practical part is divided into two parts: the first is quantitative research, which determines which method teachers use more often in teaching elementary reading and writing and at the same time what is the distribution of dyslexia and dysgraphia in individual methods. The second part is a case study that describes the information of two primary schools, where the teachers use the analytical-synthetic method and the Sfumato method.
The thesis also contains theoretical information about used research methods, questionnaire and interview. Thanks to this work, the reader will find out which method of educators more often, which method is the higher incidence of pupils with dyslexia and dysgraphia. Furthermore, the reader learns why the teachers chose the method, what didactic aids they use, how, in their opinion, the method suits pupils with specific learning difficulties and others.
Partial disorders, diagnostics of specific learning disorders, reading, reading literacy, pre-reading period, analytical-synthetic method, Sfumato method
Zásady pro vypracování
Současný stav: Na téma specifických poruch učení (dále jen SPU) bylo vydáno mnoho publikací zaměřených na teorii, diagnostiku, ale i mnoho praktických publikací s návody pro rodiče i pedagogy, jak SPU předcházet nebo jejich dopad minimalizovat ať už od českých autorů, tak i ze zahraničí. Analyticko-syntetická metoda je dostatečně popsána, existuje mnoho metodických příruček a učebnic pro žáky. Co se týče metody Sfumato, informace jsou pouze na internetových stránkách, kde je možné objednat učebnice, metodické příručky a také se přihlásit do kurzu.
Cíl: Cílem bakalářské práce je na podkladě odpovídající teoretické báze zjistit, zda analyticko-syntetická metoda je
u žáků se SPU využívána pedagogy častěji než metoda Sfumato. Kvalitativní šetření v designu případové studie bude analyzovat možnosti využití didaktických pomůcek při výuce žáku se SPU a klady a zápory obou metod z pohledu pedagogů.
Metodika: Bude zvolen kvantitativní a kvantitativní výzkum. Ke sběru dat kvantitativního výzkumu bude sloužit dotazník pro pedagogy 1. až 3. ročníků. Sebraná data budou analyzována na úrovni prvního stupně třídění, výstupy budou prezentovány v absolutních a relativních četnost. Formulovaná hypotéza je věcného charakteru, nikoli statistického, protože není sledován vztah závislosti mezi proměnnými. Dále bude využit kvalitativní výzkum v designu případové studie, kdy budou aplikovány strukturované, individuální rozhovory s pedagogy o jednotlivých metodách.
Hypotéza: 1. K výuce čtení je pedagogy častěji využívána analyticko-syntetická metoda, než metoda Sfumato.
Přínos pro praxi: Předpokládaným přínosem bude zjistit, která metoda více vyhovuje žákům se SPU, kterou metodu pedagogové častěji využívají při práci, jaké jé využití didaktických pomůcek a dále klady a zápory obou uvedených metod.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Na téma specifických poruch učení (dále jen SPU) bylo vydáno mnoho publikací zaměřených na teorii, diagnostiku, ale i mnoho praktických publikací s návody pro rodiče i pedagogy, jak SPU předcházet nebo jejich dopad minimalizovat ať už od českých autorů, tak i ze zahraničí. Analyticko-syntetická metoda je dostatečně popsána, existuje mnoho metodických příruček a učebnic pro žáky. Co se týče metody Sfumato, informace jsou pouze na internetových stránkách, kde je možné objednat učebnice, metodické příručky a také se přihlásit do kurzu.
Cíl: Cílem bakalářské práce je na podkladě odpovídající teoretické báze zjistit, zda analyticko-syntetická metoda je
u žáků se SPU využívána pedagogy častěji než metoda Sfumato. Kvalitativní šetření v designu případové studie bude analyzovat možnosti využití didaktických pomůcek při výuce žáku se SPU a klady a zápory obou metod z pohledu pedagogů.
Metodika: Bude zvolen kvantitativní a kvantitativní výzkum. Ke sběru dat kvantitativního výzkumu bude sloužit dotazník pro pedagogy 1. až 3. ročníků. Sebraná data budou analyzována na úrovni prvního stupně třídění, výstupy budou prezentovány v absolutních a relativních četnost. Formulovaná hypotéza je věcného charakteru, nikoli statistického, protože není sledován vztah závislosti mezi proměnnými. Dále bude využit kvalitativní výzkum v designu případové studie, kdy budou aplikovány strukturované, individuální rozhovory s pedagogy o jednotlivých metodách.
Hypotéza: 1. K výuce čtení je pedagogy častěji využívána analyticko-syntetická metoda, než metoda Sfumato.
Přínos pro praxi: Předpokládaným přínosem bude zjistit, která metoda více vyhovuje žákům se SPU, kterou metodu pedagogové častěji využívají při práci, jaké jé využití didaktických pomůcek a dále klady a zápory obou uvedených metod.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
2. CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd.Praha: VICTORIA PUBLISHINK, a.s., 1995.
3. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dysgrafie. Praha: D + H, 2009.
4. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: Metody reedukace specifických poruch učení. Praha: D+H, 2004.
5. MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. a kol. Sociální aspekty dyslexie. 1. vyd. Praha: PedF UK, 2006.
6. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000.
7. WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK, 2005.
8. www.sfumato.cz
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010.
2. CHALOUPKA, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. 1. vyd.Praha: VICTORIA PUBLISHINK, a.s., 1995.
3. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dysgrafie. Praha: D + H, 2009.
4. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: Metody reedukace specifických poruch učení. Praha: D+H, 2004.
5. MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. a kol. Sociální aspekty dyslexie. 1. vyd. Praha: PedF UK, 2006.
6. SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000.
7. WILDOVÁ, R. Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK, 2005.
8. www.sfumato.cz