Bakalářská práce se zabývá motivem Adama a Evy v tvorbě studentů arteterapie. Cílem práce je prezentace způsobů zpracování Adama a Evy (akvarel) a současně prezentace interpretačního potenciálu tohoto tématu. Integrovaný výzkumný design předpokládá zmapování akvarelů s námětem Adama a Evy. Cílem kvantitativní části výzkumu je zjistit časté a případně originální způsoby zpracování tématu. Tato část výzkumu je doplněna kvalitativní částí, kterou tvoří interpretačními potenciály jednotlivých fází biblického příběhu, interakcí mezi postavami a méně častými zpracováními Adama a Evy při arteterapeutickém zadání. Výzkum tak obsahuje deskripci, která je doplněna možnou explanací. Interpretace je pouze možnost, kterou lze nabídnout klientovi, nikoliv daný fakt. V kvalitativní části výzkumu budou rozebrány polostrukturované rozhovory s autory vybraných artefaktů (proč zachytili tuto fázi příběhu, jak se jim pracovalo s daným tématem při interpretacích atd.). Zjištěná data navazují na prezentaci interpretačního potenciálu výtvarného znázornění tématu biblického příběhu - Adam a Eva v kontextu arteterapeutické práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the motif of Adam and Eve in the work of art therapy students. The aim of the thesis is to present the ways of processing Adam and Eve (watercolour) and at the same time to present the interpretive potential of this theme. The integrated research design assumes the mapping of watercolours with the theme of Adam and Eve. The aim of the quantitative part of the research is to identify common and possibly original ways of processing the theme. This part of the research is complemented by a qualitative part which consists of the interpretive potentials of the individual phases of the biblical story, the interactions between the characters and the less frequent processing of Adam and Eve in the art therapy assignment. The research thus includes a description, which is complemented by a possible explanation. The interpretation is only a possibility that can be offered to the client not a given fact. In the qualitative part of the research, semi-structured interviews with the authors of the selected artefacts will be analysed (why they captured this phase of the story, how they worked with the theme in their interpretations, etc.). The obtained data follow mainly on the presentation of the interpretive potential of the artistic representation of the theme of the biblical story - Adam and Eve in the context of art therapy work.
Klíčová slova
Adam a Eva, projektivně intervenční arteterapie, interpretace
Klíčová slova v angličtině
Adam and Eve, projections intervention art therapy, interpretation
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá motivem Adama a Evy v tvorbě studentů arteterapie. Cílem práce je prezentace způsobů zpracování Adama a Evy (akvarel) a současně prezentace interpretačního potenciálu tohoto tématu. Integrovaný výzkumný design předpokládá zmapování akvarelů s námětem Adama a Evy. Cílem kvantitativní části výzkumu je zjistit časté a případně originální způsoby zpracování tématu. Tato část výzkumu je doplněna kvalitativní částí, kterou tvoří interpretačními potenciály jednotlivých fází biblického příběhu, interakcí mezi postavami a méně častými zpracováními Adama a Evy při arteterapeutickém zadání. Výzkum tak obsahuje deskripci, která je doplněna možnou explanací. Interpretace je pouze možnost, kterou lze nabídnout klientovi, nikoliv daný fakt. V kvalitativní části výzkumu budou rozebrány polostrukturované rozhovory s autory vybraných artefaktů (proč zachytili tuto fázi příběhu, jak se jim pracovalo s daným tématem při interpretacích atd.). Zjištěná data navazují na prezentaci interpretačního potenciálu výtvarného znázornění tématu biblického příběhu - Adam a Eva v kontextu arteterapeutické práce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the motif of Adam and Eve in the work of art therapy students. The aim of the thesis is to present the ways of processing Adam and Eve (watercolour) and at the same time to present the interpretive potential of this theme. The integrated research design assumes the mapping of watercolours with the theme of Adam and Eve. The aim of the quantitative part of the research is to identify common and possibly original ways of processing the theme. This part of the research is complemented by a qualitative part which consists of the interpretive potentials of the individual phases of the biblical story, the interactions between the characters and the less frequent processing of Adam and Eve in the art therapy assignment. The research thus includes a description, which is complemented by a possible explanation. The interpretation is only a possibility that can be offered to the client not a given fact. In the qualitative part of the research, semi-structured interviews with the authors of the selected artefacts will be analysed (why they captured this phase of the story, how they worked with the theme in their interpretations, etc.). The obtained data follow mainly on the presentation of the interpretive potential of the artistic representation of the theme of the biblical story - Adam and Eve in the context of art therapy work.
Klíčová slova
Adam a Eva, projektivně intervenční arteterapie, interpretace
Klíčová slova v angličtině
Adam and Eve, projections intervention art therapy, interpretation
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá motivem Adama a Evy v tvorbě studentů arteterapie. Cílem práce je prezentace způsobů zpracování Edama a Evy (akvarel) a současně prezentace interpretačního potenciálu tohoto tématu. Integrovaný výzkumný design předpokládá zmapování akvarelů s námětem Adama a Evy. Cílem kvantitativní části výzkumu je zjistit časté a případně originální způsoby zpracování tématu (např. zachycená fáze mytického příběhu, interakce vyobrazených postav). V kvalitativní části výzkumu budou rozebrány polostrukturované rozhovory s autory vybraných artefaktů (proč zachytili tuto fázi příběhu, jak se jim pracovalo s daným tématem při interpretacích, atd.). Zjištěná data navazují především na prezentaci interpretačního potenciálu výtvarného znázornění tématu Biblického příběhu - Adam a Eva v kontextu arteterapeutické práce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zabývá motivem Adama a Evy v tvorbě studentů arteterapie. Cílem práce je prezentace způsobů zpracování Edama a Evy (akvarel) a současně prezentace interpretačního potenciálu tohoto tématu. Integrovaný výzkumný design předpokládá zmapování akvarelů s námětem Adama a Evy. Cílem kvantitativní části výzkumu je zjistit časté a případně originální způsoby zpracování tématu (např. zachycená fáze mytického příběhu, interakce vyobrazených postav). V kvalitativní části výzkumu budou rozebrány polostrukturované rozhovory s autory vybraných artefaktů (proč zachytili tuto fázi příběhu, jak se jim pracovalo s daným tématem při interpretacích, atd.). Zjištěná data navazují především na prezentaci interpretačního potenciálu výtvarného znázornění tématu Biblického příběhu - Adam a Eva v kontextu arteterapeutické práce.
Seznam doporučené literatury
BECKER, U.: Slovník symbolů. Praha: Portál, 2002.
BETTELHEIM, B.: Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. FRANZ, M. L..: Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2008.
FREUD, S.: Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2003.
PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Praha: Academia, 2007
Seznam doporučené literatury
BECKER, U.: Slovník symbolů. Praha: Portál, 2002.
BETTELHEIM, B.: Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. FRANZ, M. L..: Psychologický výklad pohádek: Smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál, 2008.
FREUD, S.: Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 2003.
PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Praha: Academia, 2007