Bakalářská práce je zaměřena na výtvarné techniky a jejich využití v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, co ovlivňuje výběr výtvarných technik a jejich zařazování učitelem v mateřské škole. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická části je zaměřena na současné pojetí výtvarných technik v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Dále je definována charakteristika předškolního dítěte, jeho vývoje od tří do šesti let se zaměřením na dětský výtvarný projev. Praktická část bakalářské práce je realizovaná formou kvantitativního dotazníkového šetření. Jedná se o výzkumné dotazníkové šetření se zaměřením na faktory ovlivňující výběr výtvarných technik učitelů v mateřské škole. Dotazníkové šetření je učeno pro učitele v mateřské škole. Výsledky šetření jsou podkladem pro vytvoření námětů konkrétních aktivit pro děti předškolního věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis is focused on fine techniques and their application in kindergarten. The aim of this thesis is to find out what affects the choice of fine techniques and their incorporating by a teacher in the kindergarten. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on current approach to fine techiques in context of Framework educational programme for preschool schooling. Moreover the characteristics of preschool child is defined, its progress from three to six years with orietation to art expression. There are quantitative questionnaire researches in practical part if this thesis. The issue is the survey questionnaire research focusing on factors which influence the choice of fine art by the teacher in kindergarten. The questionnaire survey is intended for pedagogs in kindergarten. The results of surveys are the base for creating themes of concrete activities for preschool children.
Klíčová slova
tradiční výtvarné techniky, netradiční výtvarné techniky, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
traditional art techniques, non-traditional art techniques, preschool child
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na výtvarné techniky a jejich využití v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, co ovlivňuje výběr výtvarných technik a jejich zařazování učitelem v mateřské škole. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická části je zaměřena na současné pojetí výtvarných technik v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Dále je definována charakteristika předškolního dítěte, jeho vývoje od tří do šesti let se zaměřením na dětský výtvarný projev. Praktická část bakalářské práce je realizovaná formou kvantitativního dotazníkového šetření. Jedná se o výzkumné dotazníkové šetření se zaměřením na faktory ovlivňující výběr výtvarných technik učitelů v mateřské škole. Dotazníkové šetření je učeno pro učitele v mateřské škole. Výsledky šetření jsou podkladem pro vytvoření námětů konkrétních aktivit pro děti předškolního věku.
Anotace v angličtině
The Bachelor's thesis is focused on fine techniques and their application in kindergarten. The aim of this thesis is to find out what affects the choice of fine techniques and their incorporating by a teacher in the kindergarten. The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is focused on current approach to fine techiques in context of Framework educational programme for preschool schooling. Moreover the characteristics of preschool child is defined, its progress from three to six years with orietation to art expression. There are quantitative questionnaire researches in practical part if this thesis. The issue is the survey questionnaire research focusing on factors which influence the choice of fine art by the teacher in kindergarten. The questionnaire survey is intended for pedagogs in kindergarten. The results of surveys are the base for creating themes of concrete activities for preschool children.
Klíčová slova
tradiční výtvarné techniky, netradiční výtvarné techniky, dítě předškolního věku
Klíčová slova v angličtině
traditional art techniques, non-traditional art techniques, preschool child
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarné techniky a jejich využití v mateřské škole. Cílem práce bude zjistit, co ovlivňuje výběr výtvarných technik a jejich realizaci učitelem v mateřské škole.
Teoretická část se zaměří na současné pojetí výtvarných technik v kontextu RVP PV, vymezí charakteristiku předškolního dítěte, jeho vývoj od 3 do 6 let (s akcentem na dětský výtvarný projev).
V praktické části bude realizováno dotazníkové šetření, které se zaměří na faktory ovlivňující výběr výtvarných technik učitelem mateřské školy. Výsledky šetření budou podkladem pro vytvoření námětů konkrétních aktivit pro předškolní děti.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na výtvarné techniky a jejich využití v mateřské škole. Cílem práce bude zjistit, co ovlivňuje výběr výtvarných technik a jejich realizaci učitelem v mateřské škole.
Teoretická část se zaměří na současné pojetí výtvarných technik v kontextu RVP PV, vymezí charakteristiku předškolního dítěte, jeho vývoj od 3 do 6 let (s akcentem na dětský výtvarný projev).
V praktické části bude realizováno dotazníkové šetření, které se zaměří na faktory ovlivňující výběr výtvarných technik učitelem mateřské školy. Výsledky šetření budou podkladem pro vytvoření námětů konkrétních aktivit pro předškolní děti.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1997. ISBN isbn80-7151015-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
KOHL, Mary Ann F. 200 výtvarných činností: náměty pro tvořivost dětí od 3 let. Přeložil Marie POLASKOVÁ. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-90-9.
KOHL, Mary Ann F. Výtvarné činnosti pro malé děti. Vyd. 2. Přeložil Michaela ŠÁROVÁ. Praha: Portál, 2011. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 978-80-7367-904-0.
KŘÍŽOVÁ, Žaneta. Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-343-8.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN isbn80902-2671-x.
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku: (určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku). Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
UŽDIL, Jaromír a Dagmar RAZÁKOVÁ. Metodika výtvarné výchovy na mateřské škole: Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. Učebnice pro pedagogické školy.
VÁGNEROVÁ M.:Vývojová psychologie: dětství a dospívání, Praha, Karolinum, 2010
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky: jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno: Computer Press, 2006. Dětská naučná edice. ISBN 80-251-0977-1.
CIKÁNOVÁ, Karla. Kreslete si s námi. Vyd. 2. Praha: Aventinum, 1997. ISBN isbn80-7151015-7.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5.
KOHL, Mary Ann F. 200 výtvarných činností: náměty pro tvořivost dětí od 3 let. Přeložil Marie POLASKOVÁ. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-90-9.
KOHL, Mary Ann F. Výtvarné činnosti pro malé děti. Vyd. 2. Přeložil Michaela ŠÁROVÁ. Praha: Portál, 2011. Nápady - hry - tvořivost. ISBN 978-80-7367-904-0.
KŘÍŽOVÁ, Žaneta. Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, [2017]. ISBN 978-80-7496-343-8.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, c1996. ISBN isbn80902-2671-x.
SVOBODOVÁ, Marie. Výtvarná výchova v předškolním věku: (určeno učitelkám mateřských škol, rodičům, prarodičům a všem, kdo výtvarně pracují s dětmi předškolního věku). Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. ISBN 80-85808-47-1.
UŽDIL, Jaromír a Dagmar RAZÁKOVÁ. Metodika výtvarné výchovy na mateřské škole: Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. Učebnice pro pedagogické školy.
VÁGNEROVÁ M.:Vývojová psychologie: dětství a dospívání, Praha, Karolinum, 2010