Práce se zaměřuje na problematiku grafomotorických dovedností u dětí předškolního věku s akcentem na pracovní návyky a jejich rozvoj před nástupem do školy. Cílem práce je zjistit, jak vytvořený program zaměřený na rozvoj pracovních návyků ovlivňuje úroveň grafomotoriky a také motivaci ke kreslení vůbec. Teoretická část se zabývá charakteristikou období předškolního dítěte s důrazem na vývoj grafomotoriky, pracovní návyky. V praktické části je vytvořený program popsán a ověřován.
Anotace v angličtině
The work focuses on the issue of graphomotor skills in preschool children with an emphasis on work habits and their development before starting school. The aim of the work is to find out how the created program focused on the development of work habits affects the level of graphomotor skills and also the motivation to draw in general. The theoretical part deals with the characteristics of the period of preschool child with emphasis on the development of graphomotor skills, work habits. In the practical part, the created program is described and verified.
Klíčová slova
grafomotorika, předškolní věk, stimulační program
Klíčová slova v angličtině
graphomotorics, pre-school age, stimulation program
Rozsah průvodní práce
48 str.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zaměřuje na problematiku grafomotorických dovedností u dětí předškolního věku s akcentem na pracovní návyky a jejich rozvoj před nástupem do školy. Cílem práce je zjistit, jak vytvořený program zaměřený na rozvoj pracovních návyků ovlivňuje úroveň grafomotoriky a také motivaci ke kreslení vůbec. Teoretická část se zabývá charakteristikou období předškolního dítěte s důrazem na vývoj grafomotoriky, pracovní návyky. V praktické části je vytvořený program popsán a ověřován.
Anotace v angličtině
The work focuses on the issue of graphomotor skills in preschool children with an emphasis on work habits and their development before starting school. The aim of the work is to find out how the created program focused on the development of work habits affects the level of graphomotor skills and also the motivation to draw in general. The theoretical part deals with the characteristics of the period of preschool child with emphasis on the development of graphomotor skills, work habits. In the practical part, the created program is described and verified.
Klíčová slova
grafomotorika, předškolní věk, stimulační program
Klíčová slova v angličtině
graphomotorics, pre-school age, stimulation program
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na problematiku grafomotorických dovedností u dětí předškolního věku s akcentem na pracovní návyky a jejich rozvoj u dětí před nástupem do školy. Cílem práce bude zjistit, jak program zaměřený na rozvoj pracovních návyků ovlivňuje úroveň grafomotoriky a také motivaci ke kreslení vůbec.
Teoretická část se bude zabývat charakteristikou období předškolního dítěte s akcentem na vývoj grafomotoriky, pracovními návyky. Budou shrnuty dostupné programy pro rozvoj grafomotoriky v předškolním věku.
V praktické části bude ověřován vytvořený program pro rozvoj grafomotoriky a vytvoření nebo upevnění pracovních návyků. Na počátku i na konci programu autorka provede diagnostiku úrovně grafomotorických dovedností a na základě diagnostiky a strukturovaného pozorování popíše účinnost programu ve vztahu k rozvoji grafomotoriky a k pracovním návykům.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na problematiku grafomotorických dovedností u dětí předškolního věku s akcentem na pracovní návyky a jejich rozvoj u dětí před nástupem do školy. Cílem práce bude zjistit, jak program zaměřený na rozvoj pracovních návyků ovlivňuje úroveň grafomotoriky a také motivaci ke kreslení vůbec.
Teoretická část se bude zabývat charakteristikou období předškolního dítěte s akcentem na vývoj grafomotoriky, pracovními návyky. Budou shrnuty dostupné programy pro rozvoj grafomotoriky v předškolním věku.
V praktické části bude ověřován vytvořený program pro rozvoj grafomotoriky a vytvoření nebo upevnění pracovních návyků. Na počátku i na konci programu autorka provede diagnostiku úrovně grafomotorických dovedností a na základě diagnostiky a strukturovaného pozorování popíše účinnost programu ve vztahu k rozvoji grafomotoriky a k pracovním návykům.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Šmardová, V. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno : Computer Press, 2006.
Dienerová G, Looseová A., Piekertová N.:Grafomotorika pro děti předškolního věku, Cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let, Portál,2007
Doležalová J.:Rozvoj grafomotoriky v projektech, Praha, Potrál, 2010
Dvořáková H.:Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí, Raabe,2016
Dvořáková H., a kol.: Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí. Raabe 2014
Heyrovská, Y. a kol. Nebojte se psaní. Materiál pro nápravu grafomotorických obtíží u dětí předškolního a školního věku - součást výcvikového kurzu.
Lietavcová, M. Náměty pro rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky in KAFOMET pro MŠ. INFRA, 2012.
Svobodová, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP, 2000
Vágnerová M.:Vývojová psychologie: dětství a dospívání, Praha, Karolinum, 2010
Zelinková, O.: Pedagigická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., Šmardová, V. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno : Computer Press, 2006.
Dienerová G, Looseová A., Piekertová N.:Grafomotorika pro děti předškolního věku, Cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let, Portál,2007
Doležalová J.:Rozvoj grafomotoriky v projektech, Praha, Potrál, 2010
Dvořáková H.:Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí, Raabe,2016
Dvořáková H., a kol.: Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí. Raabe 2014
Heyrovská, Y. a kol. Nebojte se psaní. Materiál pro nápravu grafomotorických obtíží u dětí předškolního a školního věku - součást výcvikového kurzu.
Lietavcová, M. Náměty pro rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky in KAFOMET pro MŠ. INFRA, 2012.
Svobodová, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP, 2000
Vágnerová M.:Vývojová psychologie: dětství a dospívání, Praha, Karolinum, 2010
Zelinková, O.: Pedagigická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001