Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití terapie pomocí koně u dětí a dospívajících s poruchami chování, umístěných v dětském domově. V úvodní části se věnuji definici a charakteristice problematiky poruch chování. Krátce se zmiňuji o specifické výchově a výchovném procesu v kontextu školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Stěžejním tématem práce je hiporehabilitace. Zaměřuji se zejména na hiporehabilitaci v pedagogické a sociální praxi, která může být zároveň vhodnou alternativou organizované volnočasové aktivity. Cílem práce je popsat tuto metodu, a její vliv na děti a dospívající s poruchami chování. V praktické části zkoumám, jak tato metoda působí na jedince a jeho aktuální emoce, které během terapie prožívá.
Anotace v angličtině
My thesis deals with possibilities of the use of the horses in the therapy of children and adolescents with behavioral disorders placed in children's home. In the introductory part I deal with the definition and characteristics of behavioral problems and briefly mention the specific process in the context of schools destined for institutional and protective upbringing. The main topic of my thesis is the hippotherapy. I focus on hipporehabilitation in the pedagogical and social practice. It can be also a good alternative for organized leisure activities. My aim is to describe this method and its impact on children and adolescents with behavioral disorders. In the practical part I examine whether this method is able to positively influence the personality of individual and notice actual emotions of children in the course of therapy process.
Klíčová slova
Poruchy chování, dětský domov, specifická výchova a výchovný proces, hiporehabilitace, Česká hiporehabilitační společnost, hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi, kůň, terapie, osobnost jedince, stáj Horticon - doporučené středisko české hiporehabilitační společnosti Velká Rovná.
Klíčová slova v angličtině
Behavioral disorders, childern's home, specific education and upbringing process hipporehabilitacion, The Czech Hipporehabilitation Company, hipporehabilitation in pedagogical and social practice, horse, therapy, personality of individual, The Hortion Stable - the recommended center of The Czech Hipporehabilitation Company Velka Rovna.
Rozsah průvodní práce
61 s. (12 792 slov)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá možnostmi využití terapie pomocí koně u dětí a dospívajících s poruchami chování, umístěných v dětském domově. V úvodní části se věnuji definici a charakteristice problematiky poruch chování. Krátce se zmiňuji o specifické výchově a výchovném procesu v kontextu školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Stěžejním tématem práce je hiporehabilitace. Zaměřuji se zejména na hiporehabilitaci v pedagogické a sociální praxi, která může být zároveň vhodnou alternativou organizované volnočasové aktivity. Cílem práce je popsat tuto metodu, a její vliv na děti a dospívající s poruchami chování. V praktické části zkoumám, jak tato metoda působí na jedince a jeho aktuální emoce, které během terapie prožívá.
Anotace v angličtině
My thesis deals with possibilities of the use of the horses in the therapy of children and adolescents with behavioral disorders placed in children's home. In the introductory part I deal with the definition and characteristics of behavioral problems and briefly mention the specific process in the context of schools destined for institutional and protective upbringing. The main topic of my thesis is the hippotherapy. I focus on hipporehabilitation in the pedagogical and social practice. It can be also a good alternative for organized leisure activities. My aim is to describe this method and its impact on children and adolescents with behavioral disorders. In the practical part I examine whether this method is able to positively influence the personality of individual and notice actual emotions of children in the course of therapy process.
Klíčová slova
Poruchy chování, dětský domov, specifická výchova a výchovný proces, hiporehabilitace, Česká hiporehabilitační společnost, hiporehabilitace v pedagogické a sociální praxi, kůň, terapie, osobnost jedince, stáj Horticon - doporučené středisko české hiporehabilitační společnosti Velká Rovná.
Klíčová slova v angličtině
Behavioral disorders, childern's home, specific education and upbringing process hipporehabilitacion, The Czech Hipporehabilitation Company, hipporehabilitation in pedagogical and social practice, horse, therapy, personality of individual, The Hortion Stable - the recommended center of The Czech Hipporehabilitation Company Velka Rovna.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat principy terapie pomocí koně, základní oblasti působení této terapie a její využití u dětí a dospívajících v dětském domově. Práce je zaměřená na děti a dospívající s poruchami chování, kterým může být terapie pomocí koně pozitivním přínosem v jejich osobnostně sociálním rozvoji. Teoretická část práce se dále blíže věnuje tématice dětských domovů,objasňuje problematiku poruch chování.Praktická část se zaměřuje na kvalitativní výzkum, kdy jsou zpracována data konkrétních výstupů z přímé aktivity terapie s dětmi a dospívajícími s poruchami chování v Dětském domově Radenín ve spolupráci s Equuscentrem Vlčeves.Výzkumnou metodou je pozorování. Přiloženy jsou jednotlivé kazuistiky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat principy terapie pomocí koně, základní oblasti působení této terapie a její využití u dětí a dospívajících v dětském domově. Práce je zaměřená na děti a dospívající s poruchami chování, kterým může být terapie pomocí koně pozitivním přínosem v jejich osobnostně sociálním rozvoji. Teoretická část práce se dále blíže věnuje tématice dětských domovů,objasňuje problematiku poruch chování.Praktická část se zaměřuje na kvalitativní výzkum, kdy jsou zpracována data konkrétních výstupů z přímé aktivity terapie s dětmi a dospívajícími s poruchami chování v Dětském domově Radenín ve spolupráci s Equuscentrem Vlčeves.Výzkumnou metodou je pozorování. Přiloženy jsou jednotlivé kazuistiky.
Seznam doporučené literatury
HERMANNOVÁ, Hana, Dana MÜNICHOVÁ a Zoran NERANDŽIČ. Základy hipoterapie. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 9788086726571.
HOLLÝ, Karol a Karol HORNÁČEK. Hipoterapie: léčba pomocí koně. Ostrava: Montanex, 2005. Kůň v životě člověka. ISBN 8072251902.
VELEMÍNSKÝ, Miloš. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785709.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 9788024714264.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 8071781312.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675660.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071783048.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619835.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: [obor v pohybu]. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1174-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
Seznam doporučené literatury
HERMANNOVÁ, Hana, Dana MÜNICHOVÁ a Zoran NERANDŽIČ. Základy hipoterapie. Praha: Profi Press, 2014. ISBN 9788086726571.
HOLLÝ, Karol a Karol HORNÁČEK. Hipoterapie: léčba pomocí koně. Ostrava: Montanex, 2005. Kůň v životě člověka. ISBN 8072251902.
VELEMÍNSKÝ, Miloš. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona, 2007. ISBN 978-80-7322-109-6.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785709.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 9788024714264.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 8071781312.
SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675660.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071783048.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 9788024619835.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: [obor v pohybu]. Praha: Grada, 2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-1174-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.