Bakalářská práce se zabývá rozvojem sociálních dovedností v předškolním vzdělávání pomocí metod dramatické výchovy. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části lze najít charakteristiku současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na dramatickou výchovu, vymezení pojmu, dále její principy, metody, formy, prostředky. Práce se dále věnuje dramatické výchově jako prostředku pro sociální a kooperativní učení. Zabývá se hrou a volnou hrou. Součástí praktické části je struktura lekce, dle které je vytvořeno 15 lekcí zaměřených na rozvoj sociálních dovedností pomocí metod dramatické výchovy. Všechny lekce jsou provázány ročními obdobími a některé z nich jsou motivované příběhy. V každá lekce obsahuje cíle vedoucí k rozvoji sociálních dovedností, které navazují na RVP PV. Pro vyhodnocení lekcí je využito metody pozorování, reflexe dětí při jednotlivých lekcích a zároveň sebereflexe učitele.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of social skills in preschool education using drama education methods. The thesis consists of two parts. In the theoretical part one can find the characteristics of the current concept of preschool education with regard to drama education, the definition of the term, as well as its principles, methods, forms, means. The thesis also deals with drama education as a means for social and cooperative learning.It deals with play and free play. Part of the practical part is the structure of the lesson, according to which there are 15 lessons focused on the development of social skills using drama education methods. All lessons are linked to the season and some are motivated stories. Each lesson includes objectives for the development of social skills which are linked to the national framework educational plan. For the lesson evaluation I used the method of observation, pupil evaluation and the teacher self-reflection.
Klíčová slova
dramatická výchova, sociální rozvoj, předškolní dítě, hra, RVP PV
Klíčová slova v angličtině
drama education, social development, preschool child, play, national framework educational plan
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá rozvojem sociálních dovedností v předškolním vzdělávání pomocí metod dramatické výchovy. Práce se skládá ze dvou částí. V teoretické části lze najít charakteristiku současného pojetí předškolního vzdělávání s ohledem na dramatickou výchovu, vymezení pojmu, dále její principy, metody, formy, prostředky. Práce se dále věnuje dramatické výchově jako prostředku pro sociální a kooperativní učení. Zabývá se hrou a volnou hrou. Součástí praktické části je struktura lekce, dle které je vytvořeno 15 lekcí zaměřených na rozvoj sociálních dovedností pomocí metod dramatické výchovy. Všechny lekce jsou provázány ročními obdobími a některé z nich jsou motivované příběhy. V každá lekce obsahuje cíle vedoucí k rozvoji sociálních dovedností, které navazují na RVP PV. Pro vyhodnocení lekcí je využito metody pozorování, reflexe dětí při jednotlivých lekcích a zároveň sebereflexe učitele.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of social skills in preschool education using drama education methods. The thesis consists of two parts. In the theoretical part one can find the characteristics of the current concept of preschool education with regard to drama education, the definition of the term, as well as its principles, methods, forms, means. The thesis also deals with drama education as a means for social and cooperative learning.It deals with play and free play. Part of the practical part is the structure of the lesson, according to which there are 15 lessons focused on the development of social skills using drama education methods. All lessons are linked to the season and some are motivated stories. Each lesson includes objectives for the development of social skills which are linked to the national framework educational plan. For the lesson evaluation I used the method of observation, pupil evaluation and the teacher self-reflection.
Klíčová slova
dramatická výchova, sociální rozvoj, předškolní dítě, hra, RVP PV
Klíčová slova v angličtině
drama education, social development, preschool child, play, national framework educational plan
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat dramatickou výchovu jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti sociálních dovedností a vytvořit vzdělávací program, který bude vystaven na metodách dramatické výchovy pro předškolní děti a následně ověřený v praxi při vzdělávání předškolních dětí.
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a dramatické výchovy, dramatickou výchovou a jejím vymezením, sociálním a kooperativním učením dětí v předškolním věku prostřednictvím dramatické výchovy, vymezena bude cesta od volné hry k elementární dramatické hře u dětí předškolního věku.
V praktické části autorka vytvoří program seznamování s metodami dramatické výchovy s přihlédnutím ke specifice předškolního vzdělávání. Program činností s využitím metod dramatické výchovy bude tematicky propojený s ročními obdobími a bude respektovat požadavky RVPPV i školního programu konkrétní mateřské školy. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy pro dítě.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je charakterizovat dramatickou výchovu jako prostředek rozvoje osobnosti dítěte v oblasti sociálních dovedností a vytvořit vzdělávací program, který bude vystaven na metodách dramatické výchovy pro předškolní děti a následně ověřený v praxi při vzdělávání předškolních dětí.
V teoretické části se bude autorka zabývat charakteristikou současného pojetí předškolního vzdělávání a dramatické výchovy, dramatickou výchovou a jejím vymezením, sociálním a kooperativním učením dětí v předškolním věku prostřednictvím dramatické výchovy, vymezena bude cesta od volné hry k elementární dramatické hře u dětí předškolního věku.
V praktické části autorka vytvoří program seznamování s metodami dramatické výchovy s přihlédnutím ke specifice předškolního vzdělávání. Program činností s využitím metod dramatické výchovy bude tematicky propojený s ročními obdobími a bude respektovat požadavky RVPPV i školního programu konkrétní mateřské školy. V průběhu realizace činností a následné podrobné evaluace bude využito metody pozorování, rozhovoru a analýzy edukačních materiálů. Každá část bude podrobně reflektována s ohledem na konkrétní vzdělávací výstupy pro dítě.
Seznam doporučené literatury
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Jinočany: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2018. ISBN 978-80-7068-317-0.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
ŠVEJDOVÁ, Hana. Endele, bendele, tak i tak, budeme si spolu hrát: praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-078-9.
ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.
Seznam doporučené literatury
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
MACHKOVÁ, Eva, ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MACHKOVÁ, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. Jinočany: H & H, 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 3., aktualizované vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2018. ISBN 978-80-7068-317-0.
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
ŠVEJDOVÁ, Hana. Endele, bendele, tak i tak, budeme si spolu hrát: praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2014. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-078-9.
ULRYCHOVÁ, Irina, Vlasta GREGOROVÁ a Hana ŠVEJDOVÁ. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. 2., rev. a aktualiz. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.