Bakalářská práce se zabývá tématem médií a tím, jak média zasahují do života dětí. Teoretická část se zaměřuje na to, co média jsou, co lidem přináší a jaký vliv na ně a jejich chování mají. Seznamuje nás s funkcemi médií a několika pojmy z tohoto oboru. Cílem praktické části je zjistit, kolik času tráví děti u televize či s jinými médii, jaký postoj k tomu zaujímají jejich rodiče a také, jakým způsobem se zážitky s médii promítají do námětů her a tvorby těchto dětí. Součástí je dotazníkové šetření u rodičů dětí z jedné třídy, pozorování her a kreseb dětí ve třídě a podrobnější sledování dvou vybraných dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of media and how the media interfere with the lives of children. The theoretical part focuses on what the media are, what it brings to people and how they influence them and their behavior. It introduces us to media functions and several terms from this field. The aim of the practical part is to find out how much time children spend on television or with other media, what attitude their parents take and also how the media experiences are reflected in the themes of games and creation of these children. It includes a questionnaire survey of parents of children from one class, observation of games and drawings of children in the classroom and more detailed monitoring of two selected children.
Klíčová slova
média, děti předškolního věku, chování, pohádky, mateřská škola
Bakalářská práce se zabývá tématem médií a tím, jak média zasahují do života dětí. Teoretická část se zaměřuje na to, co média jsou, co lidem přináší a jaký vliv na ně a jejich chování mají. Seznamuje nás s funkcemi médií a několika pojmy z tohoto oboru. Cílem praktické části je zjistit, kolik času tráví děti u televize či s jinými médii, jaký postoj k tomu zaujímají jejich rodiče a také, jakým způsobem se zážitky s médii promítají do námětů her a tvorby těchto dětí. Součástí je dotazníkové šetření u rodičů dětí z jedné třídy, pozorování her a kreseb dětí ve třídě a podrobnější sledování dvou vybraných dětí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of media and how the media interfere with the lives of children. The theoretical part focuses on what the media are, what it brings to people and how they influence them and their behavior. It introduces us to media functions and several terms from this field. The aim of the practical part is to find out how much time children spend on television or with other media, what attitude their parents take and also how the media experiences are reflected in the themes of games and creation of these children. It includes a questionnaire survey of parents of children from one class, observation of games and drawings of children in the classroom and more detailed monitoring of two selected children.
Klíčová slova
média, děti předškolního věku, chování, pohádky, mateřská škola
Teoretická část představí současné pohledy na vliv sledování televize, hraní počítačových her a dalších technologií na vývoj dítěte.
Praktická část bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Autorka nejprve povede diskusi s dětmi o tom, kdy a proč tráví čas s médii a následně povede s několika polostrukturované rozhovory.
Zásady pro vypracování
Teoretická část představí současné pohledy na vliv sledování televize, hraní počítačových her a dalších technologií na vývoj dítěte.
Praktická část bude realizována prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Autorka nejprve povede diskusi s dětmi o tom, kdy a proč tráví čas s médii a následně povede s několika polostrukturované rozhovory.
Seznam doporučené literatury
GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012, 200 s., ISBN 978-80-247-3921-2.
JIRÁK Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2. vyd., Praha: Portál, 2015, 416 s., ISBN 978-80-262-0743-6.
ŘÍČAN Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku. Jak vést děti k rozumnému užívání médií, Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-084-7.
STODŮLKOVÁ Eva a Eliška ZAPLETALOVÁ. Pedagogika pro střední školy. Beroun:
Machart, 2011, 208 s., ISBN 978-80-87517-22-2.
SPITZER, Manfred. Digitální demence. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví, Brno: Paido, 2007, 157 s., ISBN 978-80-7315-149-2.
VALENTA, P. a kol.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.
Seznam doporučené literatury
GILES, David. Psychologie médií. Praha: Grada, 2012, 200 s., ISBN 978-80-247-3921-2.
JIRÁK Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2. vyd., Praha: Portál, 2015, 416 s., ISBN 978-80-262-0743-6.
ŘÍČAN Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku. Jak vést děti k rozumnému užívání médií, Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-084-7.
STODŮLKOVÁ Eva a Eliška ZAPLETALOVÁ. Pedagogika pro střední školy. Beroun:
Machart, 2011, 208 s., ISBN 978-80-87517-22-2.
SPITZER, Manfred. Digitální demence. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví, Brno: Paido, 2007, 157 s., ISBN 978-80-7315-149-2.
VALENTA, P. a kol.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.