Závěrečná práce s názvem "Využívání informačních technologií u dětí předškolního věku z pohledu učitelek mateřských škol" se zabývá informačními technologiemi, které používají děti předškolního věku, jak s nimi pracují a jak se jejich využití promítá do předškolního vzdělávání. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly týkající vývoje a historie informačních a komunikačních technologií, vlivu informačních technologií na děti a mládež, rizik a přínosů při využívání informačních technologií. V praktické části jsou na základě smíšeného výzkumu (pozorování, dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli mateřských škol) zodpovězeny výzkumné otázky, které souvisejí s cílem bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The final work entitled "The use of information technology in preschool children from the perspective of kindergarten teachers" deals with information technologies used by preschool children, how they work with them and how their use is reflected in preschool education. The theoretical part of the bachelor thesis contains chapters on the development and history of information and communication technologies, the impact of information technology on children and youth, the risks and benefits of using information technology. In the practical part, based on mixed research (observation, questionnaire survey and interviews with kindergarten teachers), research questions related to the goal of the bachelor's thesis are answered.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, dítě předškolního věku, komunikace, pedagogická komunikace, rizika a pozitiva informačních technologií
Klíčová slova v angličtině
information and communication technology, preschool child, communication, pedagogical communication, risks and positives of information technology
Rozsah průvodní práce
62 s. (64 918 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce s názvem "Využívání informačních technologií u dětí předškolního věku z pohledu učitelek mateřských škol" se zabývá informačními technologiemi, které používají děti předškolního věku, jak s nimi pracují a jak se jejich využití promítá do předškolního vzdělávání. Teoretická část bakalářské práce obsahuje kapitoly týkající vývoje a historie informačních a komunikačních technologií, vlivu informačních technologií na děti a mládež, rizik a přínosů při využívání informačních technologií. V praktické části jsou na základě smíšeného výzkumu (pozorování, dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli mateřských škol) zodpovězeny výzkumné otázky, které souvisejí s cílem bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The final work entitled "The use of information technology in preschool children from the perspective of kindergarten teachers" deals with information technologies used by preschool children, how they work with them and how their use is reflected in preschool education. The theoretical part of the bachelor thesis contains chapters on the development and history of information and communication technologies, the impact of information technology on children and youth, the risks and benefits of using information technology. In the practical part, based on mixed research (observation, questionnaire survey and interviews with kindergarten teachers), research questions related to the goal of the bachelor's thesis are answered.
Klíčová slova
informační a komunikační technologie, dítě předškolního věku, komunikace, pedagogická komunikace, rizika a pozitiva informačních technologií
Klíčová slova v angličtině
information and communication technology, preschool child, communication, pedagogical communication, risks and positives of information technology
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké informační technologie používají předškolní děti, jak s nimi pracují a jak se jejich využití promítá do předškolního vzdělávání.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly týkající se vývoje komunikace, vlivu informačních technologií na děti a mládež, hromadných sdělovacích prostředků, přínosů a rizik při využívání informačních technologií.
V praktické části budou na základě smíšeného výzkumu (pozorování, dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli mateřských škol) zodpovězeny mj. následující výzkumné otázky, které souvisejí s cílem BP: Jak často využívají předškolní děti informační technologie doma i v mateřské škole? Jak pracují předškolní děti s informačními technologiemi? Jak se využívání informačních technologií promítá do předškolního vzdělávání? Jak pracují učitelky mateřských škol s vlivem informačních technologií v mateřské škole? - to vše z pohledu učitelů mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaké informační technologie používají předškolní děti, jak s nimi pracují a jak se jejich využití promítá do předškolního vzdělávání.
Teoretická část bakalářské práce bude obsahovat kapitoly týkající se vývoje komunikace, vlivu informačních technologií na děti a mládež, hromadných sdělovacích prostředků, přínosů a rizik při využívání informačních technologií.
V praktické části budou na základě smíšeného výzkumu (pozorování, dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli mateřských škol) zodpovězeny mj. následující výzkumné otázky, které souvisejí s cílem BP: Jak často využívají předškolní děti informační technologie doma i v mateřské škole? Jak pracují předškolní děti s informačními technologiemi? Jak se využívání informačních technologií promítá do předškolního vzdělávání? Jak pracují učitelky mateřských škol s vlivem informačních technologií v mateřské škole? - to vše z pohledu učitelů mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Eckertová, L. a D. Dočekal. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press, 2013.
Kontríková, V., M. Černíková, D. Šmahel. Byl jednou jeden tablet: Děti (0-8) a digitální technologie. Kvalitativní studie. Národní report-Česká republika. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
Krčmářová, B. Děti a online rizika. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012.
Pavličíková, H., M. Šebeš, M. Šimůnek. Mediální pedagogika. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita, 2009.
Spitzer, M. Digitální demence. Brno: Host, 2014.
Spitzer, M. Kybernemoc. Brno: Host, 2016.
Šeďová, K. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007.
Ševčíková, A. Děti a dospívající online. Praha: Grada, 2015.
Uhls, Y. T. Mediální mámy a digitální taťkové. Praha: Portál, 2018.
Seznam doporučené literatury
Eckertová, L. a D. Dočekal. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer Press, 2013.
Kontríková, V., M. Černíková, D. Šmahel. Byl jednou jeden tablet: Děti (0-8) a digitální technologie. Kvalitativní studie. Národní report-Česká republika. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
Krčmářová, B. Děti a online rizika. Praha: Sdružení Linka bezpečí, 2012.
Pavličíková, H., M. Šebeš, M. Šimůnek. Mediální pedagogika. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita, 2009.
Spitzer, M. Digitální demence. Brno: Host, 2014.
Spitzer, M. Kybernemoc. Brno: Host, 2016.
Šeďová, K. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007.
Ševčíková, A. Děti a dospívající online. Praha: Grada, 2015.
Uhls, Y. T. Mediální mámy a digitální taťkové. Praha: Portál, 2018.