Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice Downova syndromu (dále DS). I když se prenatální diagnostika zdokonaluje a dětí s DS se rodí méně, jsou stále nedílnou součástí speciální pedagogiky. V dnešní době inkluze se tato problematika týká navíc i pedagogických pracovníků v běžných školách. Pro správný vývoj dítěte je důležitá spolupráce s rodinou. Cílem práce je zjistit informovanost žen z široké veřejnosti o problematice výchovy dítěte s DS a porovnat rozdíly v informovanosti v závislosti na věku a zkušenostech žen. Teoretická část bakalářské práce popisuje souvislosti se vznikem DS, diagnostické možnosti, charakteristické znaky a vývoj dítěte. Dále popisuje možnosti vzdělávání a specifika péče o děti s DS. Empirická část práce je zpracována v podobě smíšeného výzkumu. V rámci kvalitativního výzkumu byly pomocí rozhovoru zjišťovány názory tří matek, které vychovávají dítě s Downovým syndromem. Na základě zjištěných informací byl vytvořen dotazník, s jehož pomocí byly osloveny ženy, které ještě děti nemají, a ženy, které již dítě nebo děti bez postižení mají.
Anotace v angličtině
Annotation
The bachelor thesis is devoted to Down-syndrome (further DS). Even if the prenatal diagnosis is improving and children with Down-syndrome are born less, they are an integral part of special education. Nowadays the inclusion also concerns educators in common schools. The cooperation with the family is important for the proper development of the child.
The aim of the work is to find out the awareness of women from general public about the issues of upbringing of a child with DS and to compare differences in the awareness depending on age and experience of the women. The theoretical part of the bachelor thesis describes association with the onset of DS, diagnostic options, characteristic signs and development of the child. It describes further possibilities of education and specifics of the care of children with DS. The empiric part of the bachelor thesis is done in the form of mixed research. In the framework of improving of the quality of the research, opinions of three mothers were collected through the interview who bring up a child with Down-syndrome. The questionnaire was created based on the gathered information which the women were approached with who have not children yet and the women who have a child or children without disability.
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice Downova syndromu (dále DS). I když se prenatální diagnostika zdokonaluje a dětí s DS se rodí méně, jsou stále nedílnou součástí speciální pedagogiky. V dnešní době inkluze se tato problematika týká navíc i pedagogických pracovníků v běžných školách. Pro správný vývoj dítěte je důležitá spolupráce s rodinou. Cílem práce je zjistit informovanost žen z široké veřejnosti o problematice výchovy dítěte s DS a porovnat rozdíly v informovanosti v závislosti na věku a zkušenostech žen. Teoretická část bakalářské práce popisuje souvislosti se vznikem DS, diagnostické možnosti, charakteristické znaky a vývoj dítěte. Dále popisuje možnosti vzdělávání a specifika péče o děti s DS. Empirická část práce je zpracována v podobě smíšeného výzkumu. V rámci kvalitativního výzkumu byly pomocí rozhovoru zjišťovány názory tří matek, které vychovávají dítě s Downovým syndromem. Na základě zjištěných informací byl vytvořen dotazník, s jehož pomocí byly osloveny ženy, které ještě děti nemají, a ženy, které již dítě nebo děti bez postižení mají.
Anotace v angličtině
Annotation
The bachelor thesis is devoted to Down-syndrome (further DS). Even if the prenatal diagnosis is improving and children with Down-syndrome are born less, they are an integral part of special education. Nowadays the inclusion also concerns educators in common schools. The cooperation with the family is important for the proper development of the child.
The aim of the work is to find out the awareness of women from general public about the issues of upbringing of a child with DS and to compare differences in the awareness depending on age and experience of the women. The theoretical part of the bachelor thesis describes association with the onset of DS, diagnostic options, characteristic signs and development of the child. It describes further possibilities of education and specifics of the care of children with DS. The empiric part of the bachelor thesis is done in the form of mixed research. In the framework of improving of the quality of the research, opinions of three mothers were collected through the interview who bring up a child with Down-syndrome. The questionnaire was created based on the gathered information which the women were approached with who have not children yet and the women who have a child or children without disability.
Teoretická část bakalářské práce bude popisovat vývoj dítěte s Downovým syndromem (DS) včetně prenatálního vývoje a specifika v péči o tyto děti. Empirická část práce bude zpracována v podobě smíšeného výzkumu. V rámci kvalitativního výzkumu budou pomocí rozhovoru zjišťovány názory několika matek, které vychovávají dítě s Downovým syndromem. Na základě zjištěných dat bude vytvořen dotazník, s jehož pomocí budou osloveny ženy, které ještě děti nemají, a ženy, které již dítě nebo děti bez postižení mají. Cílem práce je zjistit informovanost široké veřejnosti z řad žen o problematice výchovy dítěte s DS.
Zásady pro vypracování
Teoretická část bakalářské práce bude popisovat vývoj dítěte s Downovým syndromem (DS) včetně prenatálního vývoje a specifika v péči o tyto děti. Empirická část práce bude zpracována v podobě smíšeného výzkumu. V rámci kvalitativního výzkumu budou pomocí rozhovoru zjišťovány názory několika matek, které vychovávají dítě s Downovým syndromem. Na základě zjištěných dat bude vytvořen dotazník, s jehož pomocí budou osloveny ženy, které ještě děti nemají, a ženy, které již dítě nebo děti bez postižení mají. Cílem práce je zjistit informovanost široké veřejnosti z řad žen o problematice výchovy dítěte s DS.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, 2014. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
FRISOVÁ, V., 2016. Screening chromozomálních vad plodu: možnosti a vhodnost využití jednotlivých metod. Aktuální gynekologie a porodnictví. (8), 21 - 22. ISSN 1803 - 9588.
KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. Rádci pro zdraví. ISBN 978-807-3678-821.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
STRUSKOVÁ, Olga. Děti z planety D. S. Praha: G plus G, 2000. Zde a nyní. ISBN 80-861-0331-5.
ŠÍPEK, A., V. GREGOR, A. ŠÍPEK JR. a O. VENCÁLEK, 2015. Prenatální diagnostika Downova syndromu v ČR. Jsou rozdíly podle věku těhotné? Aktuální gynekologie a porodnictví. (7), 10. ISSN 1803-9588.
ŠÍPEK JR., A., V. GREGOR a A. ŠÍPEK, 2016. Může neinvazivní prenatální diagnostika zlepšit záchyt Downova syndromu v české populaci? Aktuální gynekologie a porodnictví. (8), 20. ISSN 1803-9588.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-802-4616-162.
VALENTA, Milan, 2014. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil, 2014. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
FRISOVÁ, V., 2016. Screening chromozomálních vad plodu: možnosti a vhodnost využití jednotlivých metod. Aktuální gynekologie a porodnictví. (8), 21 - 22. ISSN 1803 - 9588.
KUKLA, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. Rádci pro zdraví. ISBN 978-807-3678-821.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
STRUSKOVÁ, Olga. Děti z planety D. S. Praha: G plus G, 2000. Zde a nyní. ISBN 80-861-0331-5.
ŠÍPEK, A., V. GREGOR, A. ŠÍPEK JR. a O. VENCÁLEK, 2015. Prenatální diagnostika Downova syndromu v ČR. Jsou rozdíly podle věku těhotné? Aktuální gynekologie a porodnictví. (7), 10. ISSN 1803-9588.
ŠÍPEK JR., A., V. GREGOR a A. ŠÍPEK, 2016. Může neinvazivní prenatální diagnostika zlepšit záchyt Downova syndromu v české populaci? Aktuální gynekologie a porodnictví. (8), 20. ISSN 1803-9588.
VÁGNEROVÁ, Marie, Iva STRNADOVÁ a Lenka KREJČOVÁ. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-802-4616-162.
VALENTA, Milan, 2014. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6.