Diplomová práce se zabývá vyučovanou slovní zásobou v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Teoretická část se věnuje kritériím pro výběr slovní zásoby a výukovými požadavky kladenými prostřednictvím kurikulárních dokumentů.
Praktická část představuje kvantitativní výzkum vedený jednak v šestém, jednak v devátém ročníku ZŠ. V šestém ročníku zjišťuje, s jakými očekáváními vstupují žáci na druhý stupeň ZŠ z hlediska toho, co předpokládají, že se v oblasti slovní zásoby AJ naučí, respektive toho, co by se během školní docházky naučit chtěli. Výzkum v deváté třídě zjišťuje, zda mají žáci na konci povinné školní docházky pocit, že je jimi ovládnutá slovní zásoba užitečná, nakolik dostačuje jejich potřebám, potažmo z jakých okruhů by chtěli svou slovní zásobu rozšířit.
Na základě dat získaných prostřednictvím výzkumu práce zkoumá, zda obsah slovní zásoby učebnicové řady Project, používaných na ZŠ, odpovídá potřebám žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the vocabulary taught in English lessons at lower secondary school level. The theoretical part of the thesis deals with the criteria for choosing particular vocabulary for teaching and the requirements given by the curricular documents.
The practical part introduces a qualitative research conducted in a primary school in the sixth and the ninth grade. In the lower grade it deals with the learners´ expectations in terms of the vocabulary they would like to master in the next four years. In the ninth grade the research attempts to find out whether the learners find the vocabulary they learnt useful and sufficient for their needs, respectively the vocabulary they think they miss.
Finally, the thesis evaluates the textbook series Project with respect to the data acquired and explains whether it reflects the expectations and wishes of the primary school learners.
English, vocabulary, English teaching, English textbooks, Project, FEP, SEP
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vyučovanou slovní zásobou v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Teoretická část se věnuje kritériím pro výběr slovní zásoby a výukovými požadavky kladenými prostřednictvím kurikulárních dokumentů.
Praktická část představuje kvantitativní výzkum vedený jednak v šestém, jednak v devátém ročníku ZŠ. V šestém ročníku zjišťuje, s jakými očekáváními vstupují žáci na druhý stupeň ZŠ z hlediska toho, co předpokládají, že se v oblasti slovní zásoby AJ naučí, respektive toho, co by se během školní docházky naučit chtěli. Výzkum v deváté třídě zjišťuje, zda mají žáci na konci povinné školní docházky pocit, že je jimi ovládnutá slovní zásoba užitečná, nakolik dostačuje jejich potřebám, potažmo z jakých okruhů by chtěli svou slovní zásobu rozšířit.
Na základě dat získaných prostřednictvím výzkumu práce zkoumá, zda obsah slovní zásoby učebnicové řady Project, používaných na ZŠ, odpovídá potřebám žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the vocabulary taught in English lessons at lower secondary school level. The theoretical part of the thesis deals with the criteria for choosing particular vocabulary for teaching and the requirements given by the curricular documents.
The practical part introduces a qualitative research conducted in a primary school in the sixth and the ninth grade. In the lower grade it deals with the learners´ expectations in terms of the vocabulary they would like to master in the next four years. In the ninth grade the research attempts to find out whether the learners find the vocabulary they learnt useful and sufficient for their needs, respectively the vocabulary they think they miss.
Finally, the thesis evaluates the textbook series Project with respect to the data acquired and explains whether it reflects the expectations and wishes of the primary school learners.
English, vocabulary, English teaching, English textbooks, Project, FEP, SEP
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat otázkou výběru slovní zásoby pro výuku anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Z literatury je zřejmé, že jedním z kritérií pro výběr cizojazyčné slovní zásoby jsou potřeby samotných žáků. Tato diplomová práce bude zkoumat, jestli je tomu skutečně tak. Autor provede výzkum ve dvou třídách na základní škole - v 6. třídě, tedy 1. ročníku 2. stupně, kde bude zkoumat, jakou slovní zásobu by se žáci chtěli na 2. stupni v anglickém jazyce naučit. Výzkum v deváté třídě, tedy posledním ročníku ZŠ, bude zkoumat, jestli mají žáci pocit, že se naučili slovní zásobu, která skutečně odpovídá jejich potřebám. Na základě již získaných znalostí by žáci měli být také schopni specifikovat, jaké okruhy slovní zásoby budou potřebovat do budoucna. Na základě výsledků těchto výzkumů student zhodnotí učebnice, které se na 2. stupni ZŠ v dané škole používají, z hlediska slovní zásoby a potřeb žáků. Jestliže k tomu bude prostor, může student také udělat hloubkový rozhovor učitele žáků 9. třídy o výběru slovní zásoby a reflexe žákovských potřeb.
V teoretické části práce se diplomant bude zabývat kritérii pro výběr slovní zásoby. Kromě všeobecně přijímaných kritérií bude zkoumat požadavky kurikulárních dokumentů na výběr slovní zásoby. Zaměří se jednak na RVP, jednak na ŠVP konkrétní školy.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se bude zabývat otázkou výběru slovní zásoby pro výuku anglického jazyka na 2. stupni ZŠ. Z literatury je zřejmé, že jedním z kritérií pro výběr cizojazyčné slovní zásoby jsou potřeby samotných žáků. Tato diplomová práce bude zkoumat, jestli je tomu skutečně tak. Autor provede výzkum ve dvou třídách na základní škole - v 6. třídě, tedy 1. ročníku 2. stupně, kde bude zkoumat, jakou slovní zásobu by se žáci chtěli na 2. stupni v anglickém jazyce naučit. Výzkum v deváté třídě, tedy posledním ročníku ZŠ, bude zkoumat, jestli mají žáci pocit, že se naučili slovní zásobu, která skutečně odpovídá jejich potřebám. Na základě již získaných znalostí by žáci měli být také schopni specifikovat, jaké okruhy slovní zásoby budou potřebovat do budoucna. Na základě výsledků těchto výzkumů student zhodnotí učebnice, které se na 2. stupni ZŠ v dané škole používají, z hlediska slovní zásoby a potřeb žáků. Jestliže k tomu bude prostor, může student také udělat hloubkový rozhovor učitele žáků 9. třídy o výběru slovní zásoby a reflexe žákovských potřeb.
V teoretické části práce se diplomant bude zabývat kritérii pro výběr slovní zásoby. Kromě všeobecně přijímaných kritérií bude zkoumat požadavky kurikulárních dokumentů na výběr slovní zásoby. Zaměří se jednak na RVP, jednak na ŠVP konkrétní školy.
Seznam doporučené literatury
BOYD ZIMMERMAN, Ch. : Word Knowledge, Oxford University Press, 2007, ISBN: 978-0-19-470393-2
CARTER, R. Vocabulary. Applied linguistic perspectives. London: Routledge, 1987. ISBN 0-415-09089-X.
COADY, J., HUCKIN, T. Second Language Vocabulary Acquistion. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-56764-5.
MCCARTHY, M. Vocabulary, Oxford University Press 1990. ISBN: 978-0-19-437136-0
MORGAN, J. and RINVOLUCRI, M.: Vocabulary, Oxford University Press, ISBN: 978-0-19-442186-7
NATION, Ian Stephen Paul. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press, c2001. ISBN: 978-0-521-80498-1.
READ, John. Assessing Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN: 978-0-521-62741-2.
SCHMITT, N. Vocabulary in Language Teaching. Cambridge Unievrsity Press, 2000. ISBN 0-521-66938-3.
WEBB, S. and P. NATION: How Vocabulary Is Learned, Oxford University Press, 2017, ISBN 978-0-19-440355-9
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Seznam doporučené literatury
BOYD ZIMMERMAN, Ch. : Word Knowledge, Oxford University Press, 2007, ISBN: 978-0-19-470393-2
CARTER, R. Vocabulary. Applied linguistic perspectives. London: Routledge, 1987. ISBN 0-415-09089-X.
COADY, J., HUCKIN, T. Second Language Vocabulary Acquistion. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-56764-5.
MCCARTHY, M. Vocabulary, Oxford University Press 1990. ISBN: 978-0-19-437136-0
MORGAN, J. and RINVOLUCRI, M.: Vocabulary, Oxford University Press, ISBN: 978-0-19-442186-7
NATION, Ian Stephen Paul. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press, c2001. ISBN: 978-0-521-80498-1.
READ, John. Assessing Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. ISBN: 978-0-521-62741-2.
SCHMITT, N. Vocabulary in Language Teaching. Cambridge Unievrsity Press, 2000. ISBN 0-521-66938-3.
WEBB, S. and P. NATION: How Vocabulary Is Learned, Oxford University Press, 2017, ISBN 978-0-19-440355-9
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání