Bakalářská práce se zabývá zařazováním a vzděláváním dětí s poruchami autistického spektra a dětí nadaných do běžného školského systému. Teoretická část pojednává o pohledu inkluze v České republice a srovnává ji s pohledem inkluzivního vzdělávání ve Finsku a Estonsku. Dále definuje pojmy děti s poruchou autistického spektra a děti nadané. Srovnává výhody a nevýhody zařazení dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy, popisuje prvotní přípravy takového dítěte před zahájením docházky a sleduje možné příčiny agresivního chování a jeho předcházení. U nadaných dětí sleduje rozvoj ve vzdělávání nadaného dítěte na běžných školách. Praktická část je založena na zúčastněném pozorování chlapce s autismem po dobu jednoho roku a chlapcem s mimořádným nadáním po dobu šesti let. U chlapce s PAS je zaznamenán výrazný pozitivní vývoj v oblasti vztahů k ostatním dětem i komunikace v konfliktních situacích. Projevuje velkou citlivost na pravidla a řád, pokud je toto porušeno, reaguje negativně. U chlapce s mimořádným nadáním výsledky školní práce odrážejí motivaci, která se váže na osobnost a přístup pedagoga.
Anotace v angličtině
The B.A. Thesis focuses on integration and education of children with autism spectrum disorder and gifted children to ordinary school system.
Theoretic part of this thesis is about inclusion in the Czech Republic and compares it to inclusive education in Finland and Estonia. Futhermore defines concepts of children with autism spectrum disorder and gifted children. There is the comparison of advantages and disadvantages of pupil´s integration to ordinary pre-school institution, describes pupil´s preparation before the beginning of attendance, goes after reasons of prevention of aggresive behaviour. This thesis monitors the education progress of gifted children at ordinary school.
Practical part consists of direct observation of autism boy for one year and exceptionally gifted boy during six years. At the boy with autism spectrum disorder is noticable positive progress at the relationships to the group, the communication in difficult situations as well. His sensitivity to the rules and system are really strong. If they are broken, he reacts in negative way. At the exceptionally gifted boy the results of his school work depends on his motivation and teacher´s attitude and character.
Klíčová slova
Inkluze, děti s poruchou autistického spektra, autismus, nadaní, zúčastněné pozorování
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, children with autism spectrum disorder, autism, social skills, direct observation
Rozsah průvodní práce
59 str.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá zařazováním a vzděláváním dětí s poruchami autistického spektra a dětí nadaných do běžného školského systému. Teoretická část pojednává o pohledu inkluze v České republice a srovnává ji s pohledem inkluzivního vzdělávání ve Finsku a Estonsku. Dále definuje pojmy děti s poruchou autistického spektra a děti nadané. Srovnává výhody a nevýhody zařazení dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy, popisuje prvotní přípravy takového dítěte před zahájením docházky a sleduje možné příčiny agresivního chování a jeho předcházení. U nadaných dětí sleduje rozvoj ve vzdělávání nadaného dítěte na běžných školách. Praktická část je založena na zúčastněném pozorování chlapce s autismem po dobu jednoho roku a chlapcem s mimořádným nadáním po dobu šesti let. U chlapce s PAS je zaznamenán výrazný pozitivní vývoj v oblasti vztahů k ostatním dětem i komunikace v konfliktních situacích. Projevuje velkou citlivost na pravidla a řád, pokud je toto porušeno, reaguje negativně. U chlapce s mimořádným nadáním výsledky školní práce odrážejí motivaci, která se váže na osobnost a přístup pedagoga.
Anotace v angličtině
The B.A. Thesis focuses on integration and education of children with autism spectrum disorder and gifted children to ordinary school system.
Theoretic part of this thesis is about inclusion in the Czech Republic and compares it to inclusive education in Finland and Estonia. Futhermore defines concepts of children with autism spectrum disorder and gifted children. There is the comparison of advantages and disadvantages of pupil´s integration to ordinary pre-school institution, describes pupil´s preparation before the beginning of attendance, goes after reasons of prevention of aggresive behaviour. This thesis monitors the education progress of gifted children at ordinary school.
Practical part consists of direct observation of autism boy for one year and exceptionally gifted boy during six years. At the boy with autism spectrum disorder is noticable positive progress at the relationships to the group, the communication in difficult situations as well. His sensitivity to the rules and system are really strong. If they are broken, he reacts in negative way. At the exceptionally gifted boy the results of his school work depends on his motivation and teacher´s attitude and character.
Klíčová slova
Inkluze, děti s poruchou autistického spektra, autismus, nadaní, zúčastněné pozorování
Klíčová slova v angličtině
Inclusion, children with autism spectrum disorder, autism, social skills, direct observation
Zásady pro vypracování
Teoretická část představí koncept inkluze a podporu dětí se spec. vzdělávacími potřebami.
Blíže představí jednotlivé diagnózy, kterým bude věnovat pozornost i v praktické části (PAS, nadané dítě), a přiblíží zásady práce s nimi.
Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu soustředěném na případy dvou dětí. Hlavní výzkumnou metodou bude dlouhodobé zúčastněné pozorování. V prvním případu představí prostřednictvím autobiografického designu zkušenosti z předškolního věku svého syna, v druhém případu zkušenosti získané v pozici asistentky dítěte s poruchou autistického spektra.
Zásady pro vypracování
Teoretická část představí koncept inkluze a podporu dětí se spec. vzdělávacími potřebami.
Blíže představí jednotlivé diagnózy, kterým bude věnovat pozornost i v praktické části (PAS, nadané dítě), a přiblíží zásady práce s nimi.
Praktická část bude založena na kvalitativním výzkumu soustředěném na případy dvou dětí. Hlavní výzkumnou metodou bude dlouhodobé zúčastněné pozorování. V prvním případu představí prostřednictvím autobiografického designu zkušenosti z předškolního věku svého syna, v druhém případu zkušenosti získané v pozici asistentky dítěte s poruchou autistického spektra.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIKOVÁ, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. 1.vyd. Praha:Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční
zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, vydání 2. ISBN 80-7178-463-X
ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ, SVOBODA, Mojmír, ed. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80- 7367-154-9.
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. ISBN 80-7367-297-9
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80- 7367-498-4.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4
LANDAU, Erika. Odvaha k nadání. Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4
MACHŮ, Eva, Ilona KOČVAROVÁ a a kolektiv. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-80-7454-316-6.
MAZÁNKOVÁ, Martina, Inkluze v mateřské škole. Praha: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1365-9
NESNÍDALOVÁ, Růžena. Extrémní osamělost. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Portál, 1994. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-024-3.
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 263 s.
ISBN 8073671557.
SCHOPLER, Eric. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými
poruchami. 2011. Praha: Portál, 2011, 232 s. ISBN 978-80-7367-898-2.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-774-9
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3
Seznam doporučené literatury
ANDERLIKOVÁ, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. 1.vyd. Praha:Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční
zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, vydání 2. ISBN 80-7178-463-X
ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ, SVOBODA, Mojmír, ed. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Praha: Portál, 2006. ISBN 80- 7367-154-9.
FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. ISBN 80-7367-297-9
GILLBERG, Christopher a Theo PEETERS. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál, 2008. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80- 7367-498-4.
HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4
LANDAU, Erika. Odvaha k nadání. Akropolis, 2007. ISBN 978-80-86903-48-4
MACHŮ, Eva, Ilona KOČVAROVÁ a a kolektiv. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. ISBN 978-80-7454-316-6.
MAZÁNKOVÁ, Martina, Inkluze v mateřské škole. Praha: Portál, 2018, ISBN 978-80-262-1365-9
NESNÍDALOVÁ, Růžena. Extrémní osamělost. 2., opr. a dopl. vyd. Praha: Portál, 1994. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7178-024-3.
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 263 s.
ISBN 8073671557.
SCHOPLER, Eric. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými
poruchami. 2011. Praha: Portál, 2011, 232 s. ISBN 978-80-7367-898-2.
SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-774-9
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3