Tématem bakalářské práce je pedagogická asistence - vícečetná případová studie. Jedná se o případovou studii dvou tělesně postižených dívek a chlapce. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá začleňování a edukace tělesně postižených dětí do mateřské školy běžného typu. Práce je rozdělena do dvou částí. První část (teoretická) je věnována problematice inkluze, integrace, tělesnému postižení, individuálnímu vzdělávacímu programu a práci asistenta pedagoga. V druhé, praktické části, jsou popsány metody kvalitativního šetření a výsledné poznatky. Pro výzkumné šetření byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýza produktů činnosti. Jde o design vícečetné případové studie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of teaching assistants - multiple case study. It deals with a case study of two disabled girls and a boy. The main aim of this bachelor thesis is to find out the way how disabled children are integrated and educated in a regular kindergarten. The thesis is divided into two parts. The theoretical part focuses on the issues of inclusion, integration, physical disabilities, individual teaching plan and the work of teaching assistant. The practical part describes the methods of qualitative survey and the findings. The qualitative survey involved the method of half structured dialogue, observation and analysis of activity products. It is a design of multiple case study.
Tématem bakalářské práce je pedagogická asistence - vícečetná případová studie. Jedná se o případovou studii dvou tělesně postižených dívek a chlapce. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak probíhá začleňování a edukace tělesně postižených dětí do mateřské školy běžného typu. Práce je rozdělena do dvou částí. První část (teoretická) je věnována problematice inkluze, integrace, tělesnému postižení, individuálnímu vzdělávacímu programu a práci asistenta pedagoga. V druhé, praktické části, jsou popsány metody kvalitativního šetření a výsledné poznatky. Pro výzkumné šetření byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýza produktů činnosti. Jde o design vícečetné případové studie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the issue of teaching assistants - multiple case study. It deals with a case study of two disabled girls and a boy. The main aim of this bachelor thesis is to find out the way how disabled children are integrated and educated in a regular kindergarten. The thesis is divided into two parts. The theoretical part focuses on the issues of inclusion, integration, physical disabilities, individual teaching plan and the work of teaching assistant. The practical part describes the methods of qualitative survey and the findings. The qualitative survey involved the method of half structured dialogue, observation and analysis of activity products. It is a design of multiple case study.
Cílem bakalářské práce je popsat, jak probíhá začleňování a edukace tělesně postižených dětí do mateřské školy běžného typu. Jedná se o případovou studii dvou tělesně postižených dívek.\\
Teoretická část práce bude obsahovat kapitoly týkající se tělesného postižení, práce asistenta pedagoga, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (s tělesným postižením), inkluze a integrace.\\
V praktické části bude přiblížena problematika začleňování a edukace tělesně postižených dětí do mateřské školy běžného typu. Pro výzkumné šetření bude použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýza produktů činnosti. Bude se jednat o kvalitativní šetření. S cílem bakalářské práce souvisejí následující výzkumné otázky: Jakým způsobem se pracuje s tělesně postiženými dětmi v mateřské škole? Co pomáhá těmto dětem se začleňováním do mateřské školy? Jaké jsou postoje rodičů, na základě pozorování a rozhovoru k začlenění tělesně postiženého dítěte do mateřské školy? Jaké jsou postoje pedagogů, na základě pozorování a rozhovoru k začlenění tělesně postiženého dítěte do mateřské školy?
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je popsat, jak probíhá začleňování a edukace tělesně postižených dětí do mateřské školy běžného typu. Jedná se o případovou studii dvou tělesně postižených dívek.\\
Teoretická část práce bude obsahovat kapitoly týkající se tělesného postižení, práce asistenta pedagoga, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (s tělesným postižením), inkluze a integrace.\\
V praktické části bude přiblížena problematika začleňování a edukace tělesně postižených dětí do mateřské školy běžného typu. Pro výzkumné šetření bude použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, pozorování a analýza produktů činnosti. Bude se jednat o kvalitativní šetření. S cílem bakalářské práce souvisejí následující výzkumné otázky: Jakým způsobem se pracuje s tělesně postiženými dětmi v mateřské škole? Co pomáhá těmto dětem se začleňováním do mateřské školy? Jaké jsou postoje rodičů, na základě pozorování a rozhovoru k začlenění tělesně postiženého dítěte do mateřské školy? Jaké jsou postoje pedagogů, na základě pozorování a rozhovoru k začlenění tělesně postiženého dítěte do mateřské školy?
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. Folia paedagogica specialis. ISBN 80-7184-030-0.\\
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-1733-3.\\
Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. (online) 1. září 2016, (cit. 10. 3. 2019)\\
Dostupné z:\\ www.msmt.cz/uploads/Vyhlaska_c._272016_Sb._o_vzdelavani_zaku_se_specialnimi_vzdelavacimi_potrebami_a_zaku_nadanych.pdf
Seznam doporučené literatury
JESENSKÝ, Ján. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 1995. Folia paedagogica specialis. ISBN 80-7184-030-0.\\
LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.\\
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ, ed. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.\\
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN isbn978-80-247-1733-3.\\
Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. (online) 1. září 2016, (cit. 10. 3. 2019)\\
Dostupné z:\\ www.msmt.cz/uploads/Vyhlaska_c._272016_Sb._o_vzdelavani_zaku_se_specialnimi_vzdelavacimi_potrebami_a_zaku_nadanych.pdf