Bakalářská práce s názvem "Rodinný kontext nezletilé romské matky s ústavní výchovou" se v části praktické snaží o přiblížení životního příběhu nezletilých dívek matek s nařízenou ústavní výchovou. Ukazuje vnitřní pohled na rodinné zázemí dívek. Snaží se ukázat, jak dívky zvládají novou životní roli. K výzkumnému šetření je použito kvalitativního designu. Použila jsem tyto metody: rozhovor, pozorování, analýzu dokumentů. Získané informace jsem zpracovala do kazuistik. Teoretická část práce se obecně věnuje vymezení pojmů, problematice rodiny a rodinné socializace, problematice problémové, nefunkční a klinické rodiny, dotkne se i tématu zařízení pro ústavní výchovu.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis Family background of a juvenile Roma mother with an institutional treatment discusses a topic of juvenile mothers in institutional facilities, institutional treatment, and dysfunctional families. The theoretical part generally deals with definitions of terms, issues of families and family's socialization, issues of problematic, dysfunctional, and clinical families. Marginally, the study covers a topic of facilities for institutional treatment. In the empirical part, the thesis aims to demonstrate a story of an underage mother with an ordered institutional treatment. It also describes inner insights to the families' backgrounds in which the juveniles have been becoming mothers. Furthermore, this part focuses on outlining how the underage girls cope with their new role of being mothers and illustrating institutional facilities which were given custodies of the juvenile mothers.
Klíčová slova
nezletilá matka, rodina, péče, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
juvenile mother, family, care, institutional care
Rozsah průvodní práce
52 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Rodinný kontext nezletilé romské matky s ústavní výchovou" se v části praktické snaží o přiblížení životního příběhu nezletilých dívek matek s nařízenou ústavní výchovou. Ukazuje vnitřní pohled na rodinné zázemí dívek. Snaží se ukázat, jak dívky zvládají novou životní roli. K výzkumnému šetření je použito kvalitativního designu. Použila jsem tyto metody: rozhovor, pozorování, analýzu dokumentů. Získané informace jsem zpracovala do kazuistik. Teoretická část práce se obecně věnuje vymezení pojmů, problematice rodiny a rodinné socializace, problematice problémové, nefunkční a klinické rodiny, dotkne se i tématu zařízení pro ústavní výchovu.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis Family background of a juvenile Roma mother with an institutional treatment discusses a topic of juvenile mothers in institutional facilities, institutional treatment, and dysfunctional families. The theoretical part generally deals with definitions of terms, issues of families and family's socialization, issues of problematic, dysfunctional, and clinical families. Marginally, the study covers a topic of facilities for institutional treatment. In the empirical part, the thesis aims to demonstrate a story of an underage mother with an ordered institutional treatment. It also describes inner insights to the families' backgrounds in which the juveniles have been becoming mothers. Furthermore, this part focuses on outlining how the underage girls cope with their new role of being mothers and illustrating institutional facilities which were given custodies of the juvenile mothers.
Klíčová slova
nezletilá matka, rodina, péče, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
juvenile mother, family, care, institutional care
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V praktické části bude autorka prezentovat výsledky kvalitativního šetření, velmi pravděpodobně v podobě případové studie. Cílem výzkumného šetření je zprostředkovat hlubší vhled do problematiky nezletilých matek ve výchovných ústavech. Šetření bude zaměřena na matky romského původu. V případových studiích se zaměří na životní příběh, rodinný kontext, psychologickou charakteristiku, plány do budoucna, včetně vzdělání, profesní orientace, sexuální a partnerský život, život ve výchovném ústavu. Metody, které budou pravděpodobně užity: rozhovor, pozorování, analýza dokumentů.
V části teoretické se bude autorka zabývat vymezením pojmů a problematice v kontextu ústavní výchovy, dále problematikou rodiny a rodinné socializace, kdy bude autorka popisovat tuto problematiku jednak obecně a jednak popíše specifika romů. Zahrnuta bude i problematiky problémové, nefunkčních, klinické rodiny.
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V praktické části bude autorka prezentovat výsledky kvalitativního šetření, velmi pravděpodobně v podobě případové studie. Cílem výzkumného šetření je zprostředkovat hlubší vhled do problematiky nezletilých matek ve výchovných ústavech. Šetření bude zaměřena na matky romského původu. V případových studiích se zaměří na životní příběh, rodinný kontext, psychologickou charakteristiku, plány do budoucna, včetně vzdělání, profesní orientace, sexuální a partnerský život, život ve výchovném ústavu. Metody, které budou pravděpodobně užity: rozhovor, pozorování, analýza dokumentů.
V části teoretické se bude autorka zabývat vymezením pojmů a problematice v kontextu ústavní výchovy, dále problematikou rodiny a rodinné socializace, kdy bude autorka popisovat tuto problematiku jednak obecně a jednak popíše specifika romů. Zahrnuta bude i problematiky problémové, nefunkčních, klinické rodiny.
BALABÁNOVÁ, Helena: Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha, MENT 1995.
BALVÍN, Jaroslav a kol.: Romové a majorita. Ústí nad Labem, Hnutí R 1997. ISBN 80-902149-7-5.
BALVÍN, Jaroslav: Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém.
BURYÁNEK, J.(ed.): lnterkulturní vzdělávání- příručka nejen pro SŠ pedagogy. Praha, Člověk v tísni -společnost při české televizi, o.p.s. v nakladatelství Lidové noviny 2002. Kapitola "Romové" dostupná na: http ://www. varianty.cz/cdrom/podkapitoly/b02romove. pdf [18.3.2007]. Černobílý život. Praha, Gallery 2000. ISBN 80-86010-37-6.
DAVIDOVÁ, Eva: Cesty Romů- Romano drom 1945-1990. Olomouc, Univerzita Palackého 1995. ISBN 80-7067-533-8.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. přeprac. a rozšíř. vyd. Praha: Portál. 2009.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: eseje z dětské psychologie. Praha: Portál. 1995.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Praha: Portál. 2003.
RUDNICKÁ, Ivana. Problematika romského etnika. Bakalářská práce. Brno: Masarykova Univerzita 2012
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Vyd. 1. Praha. Panorama, 1990. 435 s. ISBN 80- 7038- 078-0.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení [i.e. zrcadle] vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2009. Studium (Barrister & Principal). ISBN 978-80-87029-62-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie (2005). Vývojová psychologie I., Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, str. 18. ISBN 80-246-0956-8
BALABÁNOVÁ, Helena: Praktické zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha, MENT 1995.
BALVÍN, Jaroslav a kol.: Romové a majorita. Ústí nad Labem, Hnutí R 1997. ISBN 80-902149-7-5.
BALVÍN, Jaroslav: Výchova a vzdělávání romských žáků jako pedagogický systém.
BURYÁNEK, J.(ed.): lnterkulturní vzdělávání- příručka nejen pro SŠ pedagogy. Praha, Člověk v tísni -společnost při české televizi, o.p.s. v nakladatelství Lidové noviny 2002. Kapitola "Romové" dostupná na: http ://www. varianty.cz/cdrom/podkapitoly/b02romove. pdf [18.3.2007]. Černobílý život. Praha, Gallery 2000. ISBN 80-86010-37-6.
DAVIDOVÁ, Eva: Cesty Romů- Romano drom 1945-1990. Olomouc, Univerzita Palackého 1995. ISBN 80-7067-533-8.
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. přeprac. a rozšíř. vyd. Praha: Portál. 2009.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují: eseje z dětské psychologie. Praha: Portál. 1995.
NAVRÁTIL, Pavel. Romové v české společnosti. Praha: Portál. 2003.
RUDNICKÁ, Ivana. Problematika romského etnika. Bakalářská práce. Brno: Masarykova Univerzita 2012
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Vyd. 1. Praha. Panorama, 1990. 435 s. ISBN 80- 7038- 078-0.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení [i.e. zrcadle] vědomí a jednání. 3., opr. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2009. Studium (Barrister & Principal). ISBN 978-80-87029-62-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁGNEROVÁ, Marie (2005). Vývojová psychologie I., Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, str. 18. ISBN 80-246-0956-8