Cílem bakalářské práce je přiblížit téma mládeže a zmapovat, jaké názory mají učitelé ZŠ učící na venkově a ve městě na současnou mladou generaci. Smyslem práce je ozřejmit, jaké vnímají učitelé u mládeže hodnoty a jak znají a rozumí postojům a subkulturám současné mladé generace. Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce je zpracována na základě aktuální literatury a zabývá se následujícími tématy, mezi která patří učitelé ZŠ, charakteristika mladé generace a hodnotová orientace mládeže, kde je zmíněn také vliv moderních technologií a rodiny na její utváření. Téma subkultura mládeže se zabývá např. rizikovostí subkultur a post-subkulturní érou. V praktické části práce autorka pomocí kvalitativního výzkumu mapuje, jak vybraní učitelé ZŠ z města a venkova vnímají hodnotovou orientaci dnešní mládeže a jak se staví k jejím subkulturám.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to bring the opinion of youth closer and to map the rural and town teacher's opinion of the current young generation. The purpose of the work is to clarify the values perceived by teachers among young people and teacher's knowledge and understanding of attitudes and subcultures of the current young generation. This bachelor thesis includes two parts, practical and theoretical. The theoretical part of the work is based on current literature and deals with the following topics which include primary school teachers, the characteristics of the young generation and the value orientation of young people, where the influence of modern technologies and of the family on the formation of the value orientation of youth is mentioned. The topic of youth subculture contains e.g. the riskiness of subcultures and the post-subcultural era. In the practical part of the work, the author uses her quality research to map how selected primary school teachers from the town and the countryside perceive the value orientation of youth and how they approach their subcultures.
Primary school teachers, young generation, value orientation, youth subculture, post-subcultural era
Rozsah průvodní práce
79 s. (164 915 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je přiblížit téma mládeže a zmapovat, jaké názory mají učitelé ZŠ učící na venkově a ve městě na současnou mladou generaci. Smyslem práce je ozřejmit, jaké vnímají učitelé u mládeže hodnoty a jak znají a rozumí postojům a subkulturám současné mladé generace. Bakalářská práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce je zpracována na základě aktuální literatury a zabývá se následujícími tématy, mezi která patří učitelé ZŠ, charakteristika mladé generace a hodnotová orientace mládeže, kde je zmíněn také vliv moderních technologií a rodiny na její utváření. Téma subkultura mládeže se zabývá např. rizikovostí subkultur a post-subkulturní érou. V praktické části práce autorka pomocí kvalitativního výzkumu mapuje, jak vybraní učitelé ZŠ z města a venkova vnímají hodnotovou orientaci dnešní mládeže a jak se staví k jejím subkulturám.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to bring the opinion of youth closer and to map the rural and town teacher's opinion of the current young generation. The purpose of the work is to clarify the values perceived by teachers among young people and teacher's knowledge and understanding of attitudes and subcultures of the current young generation. This bachelor thesis includes two parts, practical and theoretical. The theoretical part of the work is based on current literature and deals with the following topics which include primary school teachers, the characteristics of the young generation and the value orientation of young people, where the influence of modern technologies and of the family on the formation of the value orientation of youth is mentioned. The topic of youth subculture contains e.g. the riskiness of subcultures and the post-subcultural era. In the practical part of the work, the author uses her quality research to map how selected primary school teachers from the town and the countryside perceive the value orientation of youth and how they approach their subcultures.
Primary school teachers, young generation, value orientation, youth subculture, post-subcultural era
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je přiblížit téma mládeže a zmapovat, jaké názory mají učitelé na mladou generaci. Smyslem práce je ozřejmit, jaké vnímají učitelé u mládeže hodnoty a jak znají a rozumí postojům a subkulturám současné mladé generace.
Bakalářská práce bude mít dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce bude zpracována na základě aktuální literatury a bude se zabývat následujícími tématy: Charakteristikou současné mládeže a jejími postoji k hodnotám a autoritě, učiteli 2. stupně a jejich vlivem na žáky, školním prostředím, které má značný vliv jak na žáky, tak na učitele. Závěr této části práce bude zaměřen na vztah mezi žáky a učiteli na 2. stupni základní školy.
Praktická část, jejímž cílem bude zjistit, jaký je pohled učitelů 2. stupně ve městě a na vesnici na současnou mladou generaci (dospívající ve věku od 15. let, tedy žáci, kteří odcházejí ze základních škol), bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření, v rámci nějž bude použita metoda rozhovoru. Výzkumný vzorek budou tvořit učitelé 2. stupně základních škol.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je přiblížit téma mládeže a zmapovat, jaké názory mají učitelé na mladou generaci. Smyslem práce je ozřejmit, jaké vnímají učitelé u mládeže hodnoty a jak znají a rozumí postojům a subkulturám současné mladé generace.
Bakalářská práce bude mít dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce bude zpracována na základě aktuální literatury a bude se zabývat následujícími tématy: Charakteristikou současné mládeže a jejími postoji k hodnotám a autoritě, učiteli 2. stupně a jejich vlivem na žáky, školním prostředím, které má značný vliv jak na žáky, tak na učitele. Závěr této části práce bude zaměřen na vztah mezi žáky a učiteli na 2. stupni základní školy.
Praktická část, jejímž cílem bude zjistit, jaký je pohled učitelů 2. stupně ve městě a na vesnici na současnou mladou generaci (dospívající ve věku od 15. let, tedy žáci, kteří odcházejí ze základních škol), bude zpracována na základě kvalitativního výzkumného šetření, v rámci nějž bude použita metoda rozhovoru. Výzkumný vzorek budou tvořit učitelé 2. stupně základních škol.
Seznam doporučené literatury
BOCAN, M. Děti v ringu dnešního světa: hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-24-0.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČAČKA. O. Psychologie duševního vývoje dětí dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 80-7239-060.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4727-424.
EYRE, R.; EYRE, M. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Praha: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
LACINOVÁ, L.; JEŽEK S.; MACEK, P. ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8400-1.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 978-80-7041-699-2.
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1989. ISBN 08-056-89.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-078-0.
SAK, P. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-8632-033-2.
SAK, P. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
SAK, P.; SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
VYKOPALOVÁ, H. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc: RUP, 1992. ISBN 80-7067-161-0.
Seznam doporučené literatury
BOCAN, M. Děti v ringu dnešního světa: hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, 2012. ISBN 978-80-87449-24-0.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
ČAČKA. O. Psychologie duševního vývoje dětí dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 80-7239-060.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4727-424.
EYRE, R.; EYRE, M. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Praha: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
LACINOVÁ, L.; JEŽEK S.; MACEK, P. ed. Cesty do dospělosti: psychologické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8400-1.
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 978-80-7041-699-2.
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1989. ISBN 08-056-89.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-078-0.
SAK, P. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-8632-033-2.
SAK, P. Proměny české mládeže: česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-7229-042-8.
SAK, P.; SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
VYKOPALOVÁ, H. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování. Olomouc: RUP, 1992. ISBN 80-7067-161-0.