Bakalářská práce se zabývá životním stylem učitelek mateřských škol. V teoretické části je nejprve popsáno, jak se v minulosti vyvíjela profese pedagoga v předškolním zařízení. Dále jsou definovány pojmy zdraví, nemoc, stres, duševní hygiena, aktivní odpočinek a relaxace. V následujících kapitolách je již pozornost věnována vlastnímu životnímu stylu a jeho jednotlivým složkám, jako je výživa, pohyb, spánek, víra, sebevzdělávání a závislosti. Ze závislostí jsou vybrány tři, společností nejčastěji tolerované, a to - kouření, konzumace alkoholu a sledování televize. Závěr teoretické části je zaměřen na učitelské vyhoření a je zde vysvětleno, jak se s vyhořením vyrovnávat, jaké volit strategie zvládání náročných situací a stresu, takzvané copingové strategie. Praktická část obsahuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem je zjistit, jaký je životní styl učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the lifestyle of kindergarten teachers. In the theoretical part, there is firstly described how the profession of a pedagogue in a pre-school facility has evolved. Then the concepts of health, disease, stress, mental hygiene, active rest and relaxation are defined. The main topic of the following chapters is a healthy lifestyle and its individual elements such as nutrition, exercise, sleep, faith, self-education, and addictions. Three out of the most commonly tolerated addictions are discussed, these are smoking, consumption of alcohol and watching television. The end of the theoretical part focuses on teacher burnout and the ways to cope with it and coping strategies i.e. what strategies to choose for managing challenging situations and stress. The practical part contains the results of a survey, which goal was to find out what kind of lifestyle do kindergarten teachers lead.
Klíčová slova
životní styl, zdraví, stres
Klíčová slova v angličtině
lifestyle, health, stress
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá životním stylem učitelek mateřských škol. V teoretické části je nejprve popsáno, jak se v minulosti vyvíjela profese pedagoga v předškolním zařízení. Dále jsou definovány pojmy zdraví, nemoc, stres, duševní hygiena, aktivní odpočinek a relaxace. V následujících kapitolách je již pozornost věnována vlastnímu životnímu stylu a jeho jednotlivým složkám, jako je výživa, pohyb, spánek, víra, sebevzdělávání a závislosti. Ze závislostí jsou vybrány tři, společností nejčastěji tolerované, a to - kouření, konzumace alkoholu a sledování televize. Závěr teoretické části je zaměřen na učitelské vyhoření a je zde vysvětleno, jak se s vyhořením vyrovnávat, jaké volit strategie zvládání náročných situací a stresu, takzvané copingové strategie. Praktická část obsahuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem je zjistit, jaký je životní styl učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on the lifestyle of kindergarten teachers. In the theoretical part, there is firstly described how the profession of a pedagogue in a pre-school facility has evolved. Then the concepts of health, disease, stress, mental hygiene, active rest and relaxation are defined. The main topic of the following chapters is a healthy lifestyle and its individual elements such as nutrition, exercise, sleep, faith, self-education, and addictions. Three out of the most commonly tolerated addictions are discussed, these are smoking, consumption of alcohol and watching television. The end of the theoretical part focuses on teacher burnout and the ways to cope with it and coping strategies i.e. what strategies to choose for managing challenging situations and stress. The practical part contains the results of a survey, which goal was to find out what kind of lifestyle do kindergarten teachers lead.
Klíčová slova
životní styl, zdraví, stres
Klíčová slova v angličtině
lifestyle, health, stress
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaký je životní styl učitelek mateřských škol.
V teoretické části bude bakalářská práce obsahovat kapitoly týkající se tématu životního stylu (výživa, pohyb, spánek, víra, sebevzdělávání, kouření, alkohol, závislosti, sledování televize apod.) a vymezení pojmů zdraví, nemoc, stres, duševní hygiena, aktivní odpočinek, relaxace.
V praktické části budou na základě dotazníkového šetření zodpovězeny např. následující výzkumné otázky, které souvisejí s cílem bakalářské práce:
Jaký je denní režim učitelek mateřských škol? Jaké jsou stravovací návyky učitelek v pracovní dny? Jakému druhu sportu se věnují a jak často? Jaké jsou jejich odpočinkové aktivity a jak často odpočívají? Kolik hodin denně spí? Jak umí hospodařit se svým časem? Jakým způsobem a jak často se vzdělávají? Jak vnímají své zatížení stresem a jak s ním pracují? Kolik hodin stráví u televize či pc?
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zjistit, jaký je životní styl učitelek mateřských škol.
V teoretické části bude bakalářská práce obsahovat kapitoly týkající se tématu životního stylu (výživa, pohyb, spánek, víra, sebevzdělávání, kouření, alkohol, závislosti, sledování televize apod.) a vymezení pojmů zdraví, nemoc, stres, duševní hygiena, aktivní odpočinek, relaxace.
V praktické části budou na základě dotazníkového šetření zodpovězeny např. následující výzkumné otázky, které souvisejí s cílem bakalářské práce:
Jaký je denní režim učitelek mateřských škol? Jaké jsou stravovací návyky učitelek v pracovní dny? Jakému druhu sportu se věnují a jak často? Jaké jsou jejich odpočinkové aktivity a jak často odpočívají? Kolik hodin denně spí? Jak umí hospodařit se svým časem? Jakým způsobem a jak často se vzdělávají? Jak vnímají své zatížení stresem a jak s ním pracují? Kolik hodin stráví u televize či pc?
Seznam doporučené literatury
GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER. Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0345-2.
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN
80-200-1307-5.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN
978-80-247-2715-8.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: Najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5397-2.
Seznam doporučené literatury
GRUHL, Monika a Hugo KÖRBÄCHER. Psychická odolnost v každodenním životě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0345-2.
KEBZA, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN
80-200-1307-5.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN
978-80-247-2715-8.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0977-5.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing a.s., 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: Najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5397-2.