Tato bakalářská práce pojednává o vzniku a průběhu volnočasového artefiletického programu pro děti mladšího školního věku. Konkrétně se jednalo o sourozence, bratra a sestru, z rozvedené rodiny. Program probíhal formou akčního výzkumu, jehož finální výstup měl vést k celkovému obohacení všech zúčastněných. Program sestával ze čtrnácti jednotlivých setkání, která byla uskutečněna v průběhu sedmi měsíců. Na každém setkání děti výtvarně zpracovávaly zadaná témata, ke konci setkání pak probíhal reflektivní dialog nad výslednými díly. Za celé období trvání programu byl sledován a následně popsán výtvarný posun, ke kterému v tvorbě sourozenců došlo, jakož i posun z hlediska změn v jejich prožívání a chování. Práce obsahuje podrobný popis jednotlivých setkání, včetně vyslovení hypotéz, ke kterým autorka během aktivit s dětmi dospěla. V práci rovněž nechybí sebereflexe autorky a reflexe tvorby a práce s oběma dětmi. V závěru byla navržena některá doporučení pro další možnou práci s těmito dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the origin and course of the leisure time artefiletic program for school age children. Specifically, the main participants are siblings, brother and sister, who are from a divorced family. The research is the sort of action research, whose final output should lead to the overall enrichment of all participants. The program consisted of fourteen individual meetings, which have been running during the seven months. At each meeting the children artistically worked on the assigned topics, at the end of the meeting there was a reflective discussion over the results of creation. Throughout the duration of the program, the artistic progress in the art works of the siblings was monitored and subsequently described, as well as the progress in terms of changes in their experience and behaviour. The thesis contains a detailed description of individual meeting including the statement of hypotheses that the author reached during the activities with children. The work also includes the author´s self reflection and the reflection of creation and work with both children. In the end, some recommendations were proposed for further possible work with these children.
Klíčová slova
artefiletika, sourozenecké vztahy, ontogeneze výtvarného projevu, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
artefiletics, sibling relationships, ontogenesis of artistic expression, leisure time activities
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o vzniku a průběhu volnočasového artefiletického programu pro děti mladšího školního věku. Konkrétně se jednalo o sourozence, bratra a sestru, z rozvedené rodiny. Program probíhal formou akčního výzkumu, jehož finální výstup měl vést k celkovému obohacení všech zúčastněných. Program sestával ze čtrnácti jednotlivých setkání, která byla uskutečněna v průběhu sedmi měsíců. Na každém setkání děti výtvarně zpracovávaly zadaná témata, ke konci setkání pak probíhal reflektivní dialog nad výslednými díly. Za celé období trvání programu byl sledován a následně popsán výtvarný posun, ke kterému v tvorbě sourozenců došlo, jakož i posun z hlediska změn v jejich prožívání a chování. Práce obsahuje podrobný popis jednotlivých setkání, včetně vyslovení hypotéz, ke kterým autorka během aktivit s dětmi dospěla. V práci rovněž nechybí sebereflexe autorky a reflexe tvorby a práce s oběma dětmi. V závěru byla navržena některá doporučení pro další možnou práci s těmito dětmi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the origin and course of the leisure time artefiletic program for school age children. Specifically, the main participants are siblings, brother and sister, who are from a divorced family. The research is the sort of action research, whose final output should lead to the overall enrichment of all participants. The program consisted of fourteen individual meetings, which have been running during the seven months. At each meeting the children artistically worked on the assigned topics, at the end of the meeting there was a reflective discussion over the results of creation. Throughout the duration of the program, the artistic progress in the art works of the siblings was monitored and subsequently described, as well as the progress in terms of changes in their experience and behaviour. The thesis contains a detailed description of individual meeting including the statement of hypotheses that the author reached during the activities with children. The work also includes the author´s self reflection and the reflection of creation and work with both children. In the end, some recommendations were proposed for further possible work with these children.
Klíčová slova
artefiletika, sourozenecké vztahy, ontogeneze výtvarného projevu, volnočasové aktivity
Klíčová slova v angličtině
artefiletics, sibling relationships, ontogenesis of artistic expression, leisure time activities
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na téma možností uplatnění artefiletických postupů s arteterapeutickými prvky při volnočasové práci s dětmi prostřednictvím výtvarných aktivit. Jejím cílem bude sestavit, uskutečnit a zhodnotit program setkávání s dvěma dětmi (sourozenci) mladšího školního věku, jehož obsahem bude jejich výtvarná tvorba.
V teoretické části práce se autorka zaměří na základní charakteristiku artefiletiky a některé aspekty arteterapie v souvislosti s cílem práce, dále na vývojová specifika dětí mladšího školního věku se zvláštním přihlédnutím k ontogenezi výtvarného projevu. Představeny budou i základní informace o dynamice sourozeneckých vztahů.
V praktické části bude popsán program volnočasového setkávání s artefiletickou náplní a prvky arteterapie pro děti mladšího školního věku. Konkrétně bude představen vznik programu, jeho uskutečnění a vyhodnocení jeho významu pro zúčastněné děti - sledován bude zejména posun ve výtvarné tvorbě a rozvoj sebepoznání účastníků ve vztahu k pozitivnímu prožitku z tvorby.
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na téma možností uplatnění artefiletických postupů s arteterapeutickými prvky při volnočasové práci s dětmi prostřednictvím výtvarných aktivit. Jejím cílem bude sestavit, uskutečnit a zhodnotit program setkávání s dvěma dětmi (sourozenci) mladšího školního věku, jehož obsahem bude jejich výtvarná tvorba.
V teoretické části práce se autorka zaměří na základní charakteristiku artefiletiky a některé aspekty arteterapie v souvislosti s cílem práce, dále na vývojová specifika dětí mladšího školního věku se zvláštním přihlédnutím k ontogenezi výtvarného projevu. Představeny budou i základní informace o dynamice sourozeneckých vztahů.
V praktické části bude popsán program volnočasového setkávání s artefiletickou náplní a prvky arteterapie pro děti mladšího školního věku. Konkrétně bude představen vznik programu, jeho uskutečnění a vyhodnocení jeho významu pro zúčastněné děti - sledován bude zejména posun ve výtvarné tvorbě a rozvoj sebepoznání účastníků ve vztahu k pozitivnímu prožitku z tvorby.
Seznam doporučené literatury
Campbellová, J. (1998). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
Čačka, O. et al. (1999). Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk.
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál.
Hobdayová, A., & Ollierová, K. (2000). Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál.
Kopřiva, J. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
Liebmann, M. (2005). Skupinová arteterapie. Praha: Portál.
Lhotová, M., & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál.
Pipeková, J., & Vítková, M. (Eds.). (2000). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido.
Rubinová, J. A. (Ed.). (2008). Přístupy v arteterapii. Teorie & technika. Praha: Triton.
Říčan, P. (2014). Cesta životem. Vývojová psychologie. 3. přeprac. vyd. Praha Portál.
Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Slavík, J., & Wawrosz, P. (2004). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Šicková-Fabrici, J. (2005). Základy arteterapie. Praha: Portál.
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Uždil, J. (1988). Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Vágnerová, M. (2017). Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Campbellová, J. (1998). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
Čačka, O. et al. (1999). Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk.
Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál.
Hobdayová, A., & Ollierová, K. (2000). Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál.
Kopřiva, J. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
Liebmann, M. (2005). Skupinová arteterapie. Praha: Portál.
Lhotová, M., & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál.
Pipeková, J., & Vítková, M. (Eds.). (2000). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido.
Rubinová, J. A. (Ed.). (2008). Přístupy v arteterapii. Teorie & technika. Praha: Triton.
Říčan, P. (2014). Cesta životem. Vývojová psychologie. 3. přeprac. vyd. Praha Portál.
Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Slavík, J., & Wawrosz, P. (2004). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 2. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Šicková-Fabrici, J. (2005). Základy arteterapie. Praha: Portál.
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Uždil, J. (1988). Mezi uměním a výchovou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Vágnerová, M. (2017). Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vyd., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum.