Diplomová práce na téma Student se specifickou poruchou učení-průchod studiem na vysoké škole je teoreticko-empirického charakteru. Cílem teoretické části práce je uvedení do problematiky specifických poruch učení v kontextu adolescence a rané dospělosti. Pozornost je dále věnována terciárnímu vzdělávání. Empirická část práce se pak zaměřuje na zjištění faktorů, které determinují průchod studiem jedinců se specifickými poruchami učení na vysoké škole.
Práce je součástí výzkumného projektu GA JU.
Anotace v angličtině
Master's thesis on the topic Student with a Specific Learning Disorder-Undertaking Studies at a University is of a theoretical-empirical nature. The aim of the theoretical part of the thesis is to introduce the problematics of specific learning disorders in the context of adolescence and early adulthood. There is also a focus on tertiary education. The empirical part of the thesis the evolves around finding factors which determine the success in finalizing the studies of individuals with specific learning disorders at universities.
This work is part of a research project GA JU.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, student se specifickou poruchou učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, terciární vzdělávání, vysoká škola, Jihočeská univerzita
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorder, student with a specific learning disorder, dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, tertiary education, college, University of South Bohemia
Rozsah průvodní práce
119 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Student se specifickou poruchou učení-průchod studiem na vysoké škole je teoreticko-empirického charakteru. Cílem teoretické části práce je uvedení do problematiky specifických poruch učení v kontextu adolescence a rané dospělosti. Pozornost je dále věnována terciárnímu vzdělávání. Empirická část práce se pak zaměřuje na zjištění faktorů, které determinují průchod studiem jedinců se specifickými poruchami učení na vysoké škole.
Práce je součástí výzkumného projektu GA JU.
Anotace v angličtině
Master's thesis on the topic Student with a Specific Learning Disorder-Undertaking Studies at a University is of a theoretical-empirical nature. The aim of the theoretical part of the thesis is to introduce the problematics of specific learning disorders in the context of adolescence and early adulthood. There is also a focus on tertiary education. The empirical part of the thesis the evolves around finding factors which determine the success in finalizing the studies of individuals with specific learning disorders at universities.
This work is part of a research project GA JU.
Klíčová slova
specifické poruchy učení, student se specifickou poruchou učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, terciární vzdělávání, vysoká škola, Jihočeská univerzita
Klíčová slova v angličtině
specific learning disorder, student with a specific learning disorder, dyslexia, dysgraphia, dysorthographia, tertiary education, college, University of South Bohemia
Zásady pro vypracování
Autorka bude téma zpracovávat jako člen týmu projektu GAJU. Bude se podílet především na vyhledávání respondentů, tj. studentů vybraných fakult JU, zúčastní odebírání anamnestických dat a hloubkových rozhovorů. Bude se podílet na zpracovávání a vyhodnocování dat.
Zásady pro vypracování
Autorka bude téma zpracovávat jako člen týmu projektu GAJU. Bude se podílet především na vyhledávání respondentů, tj. studentů vybraných fakult JU, zúčastní odebírání anamnestických dat a hloubkových rozhovorů. Bude se podílet na zpracovávání a vyhodnocování dat.
Seznam doporučené literatury
HRUBANOVÁ, Petra. 2015. Dospělí jedinci se specifickými poruchami učení. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 57s. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 57 s.
MATĚJČEK, Zdeněk, VÁGNEROVÁ, Marie. 2006. Sociální aspekty dyslexie: text k distančnímu vzdělávání. 1.vyd. Praha: Karolinum, 237s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-1173-2.
POPE, Debbie J. The impact of inattention, hyperactivity and impulsivity on academic achievement in UK university students. Journal of further and higher education. London: National Association of Teachers in Further and Higher Education, 2010, 34(3), [335]-345. ISSN 0309-877x, .
PORTEŠOVÁ, Šárka. 2014. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 140 s. ISBN 978-80-210-7520-7.
STAMPOLTZIS, Aglaia a Stavroula POLYCHRONOPOULOU. Greek university students with dyslexia: an interview study. European journal of special needs education. Chichester: John Wiley, 2009, 24(3), [307]-321. ISSN 0885-6257.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2007. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
YOUNG KONG, Shelley. The emotional impact of being recently diagnosed with dyslexia from the perspective of chiropractic students. Journal of further and higher education. London: National Association of Teachers in Further and Higher Education, 2012, 36(1), [127]-146. ISSN 0309-877x, .
ZELINKOVÁ, Olga, ČEDÍK, Miroslav. 2013. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. 1. vyd. Praha: Portál, Rádci pro zdraví, 144 s. ISBN 978-80-262-0349-
0.
On-line zdroje:
Fischer, J., Vltavská, K., a kol. (2013) EUROSTUDENT V: Základní výsledky šetření postojů životních podmínek studentů vysokých škol v České republice. [online]. Dostupné z: https://www.zkola.cz/studenti/clankyaodkazy/Documents/zaverecna_zprava_eurostudent_v.pdf, cit. dne17. 10. 2017.
Students' Strengths and Interests. 2017. Dyslexia Help[online]. Michigan [cit. 2017-02-11]. Dostupné z: http://dyslexiahelp.umich.edu/professionals/students-strengths-and-interests.
Střediska podpory zdravotně postižených studentů na VŠ. 2014. Helpnet: Informační portál pro osoby se specifickými potřebami [online]. Praha [cit. 2017-02-10]. Dostupné z http://www.helpnet.cz/vzdelavani/strediska-podpory-zdravotne-postizenych-studentu-na - vs.
Seznam doporučené literatury
HRUBANOVÁ, Petra. 2015. Dospělí jedinci se specifickými poruchami učení. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 57s. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 57 s.
MATĚJČEK, Zdeněk, VÁGNEROVÁ, Marie. 2006. Sociální aspekty dyslexie: text k distančnímu vzdělávání. 1.vyd. Praha: Karolinum, 237s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-1173-2.
POPE, Debbie J. The impact of inattention, hyperactivity and impulsivity on academic achievement in UK university students. Journal of further and higher education. London: National Association of Teachers in Further and Higher Education, 2010, 34(3), [335]-345. ISSN 0309-877x, .
PORTEŠOVÁ, Šárka. 2014. Rozumově nadaní studenti s poruchou učení: cesty od školních výkonových paradoxů k úspěchu. Brno: Masarykova univerzita, 140 s. ISBN 978-80-210-7520-7.
STAMPOLTZIS, Aglaia a Stavroula POLYCHRONOPOULOU. Greek university students with dyslexia: an interview study. European journal of special needs education. Chichester: John Wiley, 2009, 24(3), [307]-321. ISSN 0885-6257.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2007. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.
YOUNG KONG, Shelley. The emotional impact of being recently diagnosed with dyslexia from the perspective of chiropractic students. Journal of further and higher education. London: National Association of Teachers in Further and Higher Education, 2012, 36(1), [127]-146. ISSN 0309-877x, .
ZELINKOVÁ, Olga, ČEDÍK, Miroslav. 2013. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. 1. vyd. Praha: Portál, Rádci pro zdraví, 144 s. ISBN 978-80-262-0349-
0.
On-line zdroje:
Fischer, J., Vltavská, K., a kol. (2013) EUROSTUDENT V: Základní výsledky šetření postojů životních podmínek studentů vysokých škol v České republice. [online]. Dostupné z: https://www.zkola.cz/studenti/clankyaodkazy/Documents/zaverecna_zprava_eurostudent_v.pdf, cit. dne17. 10. 2017.
Students' Strengths and Interests. 2017. Dyslexia Help[online]. Michigan [cit. 2017-02-11]. Dostupné z: http://dyslexiahelp.umich.edu/professionals/students-strengths-and-interests.
Střediska podpory zdravotně postižených studentů na VŠ. 2014. Helpnet: Informační portál pro osoby se specifickými potřebami [online]. Praha [cit. 2017-02-10]. Dostupné z http://www.helpnet.cz/vzdelavani/strediska-podpory-zdravotne-postizenych-studentu-na - vs.