Předkládaná diplomová práce se zabývá zanalyzováním úspěšnosti studentů středních škol při řešení úloh z Biologické olympiády a její následnou komparací s účastníky krajského kola. Dalším účelem práce je zanalyzování postojů studentů k biologii jako k vyučovacímu předmětu a zhodnocení, zda a za jakých podmínek by mohly být úlohy z Biologické olympiády zařazeny do výuky. V úvodu diplomové práce je přehled poznatků, který se zabývá přírodovědnou gramotností, učebními úlohami a Biologickou olympiádou. Následující části diplomové práce popisují metodologii, kterou byly získány data od 113 studentů a účastníků krajského kola Biologické olympiády a přehled dosažených výsledků, které jsou graficky znázorněny a slovně okomentovány. Závěrečná část v diskuzi obsahuje porovnání dosažených výsledků s jinými výzkumy a závěr, kde shrnujeme výhody využití úloh z Biologické olympiády jako učebních úloh ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on analyzing the secondary students successfulness in the solution of tasks designed for Biology olympiad and a subsequent comparison between their results and the results of participants in the regional round of Biology olympiad. Another aim of the work is to analyze students attitudes towards biology as a school subject and to assess if and on which conditions could be Biology olympiad tasks used in school teaching. The introduction includes an overview of knowledge that deals with scientific literacy, teaching tasks and Biology olympiad. The following parts of the thesis describe the methodology, gaining information from 113 students and participants of Biology olympiad from the regional round and an overview of achieved results. These results are graphically illustrated and verbally commented. The final part contains a discussion about the results comparison with others research as well as the conclusion that summarizes the benefits of using tasks designed for Biology olympiad as teaching tasks in teaching.
Klíčová slova
Úlohy z Biologické olympiády, učební úlohy, Biologická olympiáda, přírodovědná gramotnost, zájem studentů o předmět biologie
Klíčová slova v angličtině
Tasks designed for Biology olympiad, teaching tasks, Biology olympiad, scientific literacy, students interest towards biology as a school subject
Rozsah průvodní práce
89 s. (163 877)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá zanalyzováním úspěšnosti studentů středních škol při řešení úloh z Biologické olympiády a její následnou komparací s účastníky krajského kola. Dalším účelem práce je zanalyzování postojů studentů k biologii jako k vyučovacímu předmětu a zhodnocení, zda a za jakých podmínek by mohly být úlohy z Biologické olympiády zařazeny do výuky. V úvodu diplomové práce je přehled poznatků, který se zabývá přírodovědnou gramotností, učebními úlohami a Biologickou olympiádou. Následující části diplomové práce popisují metodologii, kterou byly získány data od 113 studentů a účastníků krajského kola Biologické olympiády a přehled dosažených výsledků, které jsou graficky znázorněny a slovně okomentovány. Závěrečná část v diskuzi obsahuje porovnání dosažených výsledků s jinými výzkumy a závěr, kde shrnujeme výhody využití úloh z Biologické olympiády jako učebních úloh ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on analyzing the secondary students successfulness in the solution of tasks designed for Biology olympiad and a subsequent comparison between their results and the results of participants in the regional round of Biology olympiad. Another aim of the work is to analyze students attitudes towards biology as a school subject and to assess if and on which conditions could be Biology olympiad tasks used in school teaching. The introduction includes an overview of knowledge that deals with scientific literacy, teaching tasks and Biology olympiad. The following parts of the thesis describe the methodology, gaining information from 113 students and participants of Biology olympiad from the regional round and an overview of achieved results. These results are graphically illustrated and verbally commented. The final part contains a discussion about the results comparison with others research as well as the conclusion that summarizes the benefits of using tasks designed for Biology olympiad as teaching tasks in teaching.
Klíčová slova
Úlohy z Biologické olympiády, učební úlohy, Biologická olympiáda, přírodovědná gramotnost, zájem studentů o předmět biologie
Klíčová slova v angličtině
Tasks designed for Biology olympiad, teaching tasks, Biology olympiad, scientific literacy, students interest towards biology as a school subject
Zásady pro vypracování
V rámci Biologické olympiády jsou pro jednotlivé soutěžní ročníky připravovány teoretické i praktické úlohy. Po skončení příslušného ročníku nejsou zpravidla tyto úlohy dále ve vzdělávání využívány. Využití úloh původně připravených pro Biologickou olympiádu při standardní školní výuce je jednou z možností, jak rozšířit dosavadní zásobu učebních úloh užívaných ve vyučování biologie. Tato diplomová práce bude hledat možnosti využití soutěžních úloh v kontextu kurikula.\\
Cíle práce:
Vyhodnotit úspěšnost soutěžících v řešení vybraných úloh z Biologické olympiády (BiO) z hlediska obsahu kurikula.
Zjistit, zda a do jaké míry jsou úlohy z BiO obtížné pro žáky, kteří se BiO neúčastní, zda nesoutěžící žáci postrádají určité kompetence k řešení úloh, které jsou designované pro zájmovou soutěž, resp. pro talentované žáky.
Porovnat, zda je některý typ vybraných úloh pro žáky obtížnější/snazší.
Porovnat výsledky žáků řešících vybrané úlohy v rámci BiO s výsledky "běžných" žáků, případně s ohledem na školní úspěšnost žáků a ve vztahu k zájmu/nezájmu o biologii.
Zjistit, zda by bylo možné přímo nebo po určitých adaptacích používat úlohy z BiO v běžné výuce a navrhnout didaktické využití vybraných úloh vzhledem k obsahu kurikula.
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza obsahu kurikulárních dokumentů (školní vzdělávací program, RVP, učebnice apod.), studium pramenů týkajících se Biologické olympiády a zpracování prvotní literární rešerše (termín do 04/2019)
Detailní literární rešerše základní literatury týkající se učebních úloh, jejich klasifikace, didaktického využití (průběžně, hlavní část do 04/2019)
Příprava série vhodných úloh a výběr školy/škol pro provedení výzkumu, předběžné ověření funkčnosti výzk. nástroje (průběžně, nejpozději do 09/2019)
Sběr dat s využitím spolupráce s vytipovanou školou/vytipovanými školami (do 12/2019)
Vyhodnocení výsledků a případné doplňující kolo sběru dat (do 02/2020)
Diskuse a vyhodnocení výsledků výzkumu a stanovení závěrů (do 02/2020)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (03/2020)
Zásady pro vypracování
V rámci Biologické olympiády jsou pro jednotlivé soutěžní ročníky připravovány teoretické i praktické úlohy. Po skončení příslušného ročníku nejsou zpravidla tyto úlohy dále ve vzdělávání využívány. Využití úloh původně připravených pro Biologickou olympiádu při standardní školní výuce je jednou z možností, jak rozšířit dosavadní zásobu učebních úloh užívaných ve vyučování biologie. Tato diplomová práce bude hledat možnosti využití soutěžních úloh v kontextu kurikula.\\
Cíle práce:
Vyhodnotit úspěšnost soutěžících v řešení vybraných úloh z Biologické olympiády (BiO) z hlediska obsahu kurikula.
Zjistit, zda a do jaké míry jsou úlohy z BiO obtížné pro žáky, kteří se BiO neúčastní, zda nesoutěžící žáci postrádají určité kompetence k řešení úloh, které jsou designované pro zájmovou soutěž, resp. pro talentované žáky.
Porovnat, zda je některý typ vybraných úloh pro žáky obtížnější/snazší.
Porovnat výsledky žáků řešících vybrané úlohy v rámci BiO s výsledky "běžných" žáků, případně s ohledem na školní úspěšnost žáků a ve vztahu k zájmu/nezájmu o biologii.
Zjistit, zda by bylo možné přímo nebo po určitých adaptacích používat úlohy z BiO v běžné výuce a navrhnout didaktické využití vybraných úloh vzhledem k obsahu kurikula.
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Analýza obsahu kurikulárních dokumentů (školní vzdělávací program, RVP, učebnice apod.), studium pramenů týkajících se Biologické olympiády a zpracování prvotní literární rešerše (termín do 04/2019)
Detailní literární rešerše základní literatury týkající se učebních úloh, jejich klasifikace, didaktického využití (průběžně, hlavní část do 04/2019)
Příprava série vhodných úloh a výběr školy/škol pro provedení výzkumu, předběžné ověření funkčnosti výzk. nástroje (průběžně, nejpozději do 09/2019)
Sběr dat s využitím spolupráce s vytipovanou školou/vytipovanými školami (do 12/2019)
Vyhodnocení výsledků a případné doplňující kolo sběru dat (do 02/2020)
Diskuse a vyhodnocení výsledků výzkumu a stanovení závěrů (do 02/2020)
Odevzdání rukopisu k závěrečným úpravám (03/2020)
Seznam doporučené literatury
Farkač J., Božková H., 2006: Biologická olympiáda. publikace vydaná ke 40. výročí založení BiO v České republice. Praha, Jan Farkač. 160 s.\\
Justice at al., 2007: Inquiry in Higher Education: Reflections and Directionson Course Design and Teaching Methods. Innovative Higher Education, 31: 201-214.\\
Muijs, D., Rumyantseva, N., 2014. Coopetition in education: Collaborating in a competitive environment. Journal of Educational Change, 15(1): 1-18\\
Petr J., 2014: Možnosti využití úloh z Biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. Č. Budějovice, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 199 s.\\
Tiberghien A., Veillard L., Le Maréchal J. F, Buty Ch., 2001: An Analysis of Labwork Tasks Used in Science Teaching at Upper Secondary School and University Levels in Several European Coutries. Science Education, 85: 483 - 508.
Seznam doporučené literatury
Farkač J., Božková H., 2006: Biologická olympiáda. publikace vydaná ke 40. výročí založení BiO v České republice. Praha, Jan Farkač. 160 s.\\
Justice at al., 2007: Inquiry in Higher Education: Reflections and Directionson Course Design and Teaching Methods. Innovative Higher Education, 31: 201-214.\\
Muijs, D., Rumyantseva, N., 2014. Coopetition in education: Collaborating in a competitive environment. Journal of Educational Change, 15(1): 1-18\\
Petr J., 2014: Možnosti využití úloh z Biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. Č. Budějovice, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 199 s.\\
Tiberghien A., Veillard L., Le Maréchal J. F, Buty Ch., 2001: An Analysis of Labwork Tasks Used in Science Teaching at Upper Secondary School and University Levels in Several European Coutries. Science Education, 85: 483 - 508.