Tato diplomová práce se zabývá tématem přírodovědného učiva. Obsahuje návrhy
a realizace čtyř vycházek do přírody.
V teoretické části definuji pojem exkurze, vycházka a badatelsky orientované vyučování. Praktická část je založena na přípravě a realizaci čtyř vycházek v blízkosti školy.
Cílem této práce je navrhnout a realizovat jednoduché badatelské aktivity v okolí školy. Dalším cílem je ověřit jejich funkčnost a vyhodnotit úspěšnost žáků při řešení.
Tato práce chce ukázat nejen žákům, ale i učitelům, jiný, zajímavější přístup ve výuce přírodovědy. Vybudovat u žáků zájem a pozitivní vztah k přírodě a upevnit jejich znalosti z přírodovědy. Pomocí žákovského bádání rozvíjet a získávat nové poznatky. Moje práce je určena pro žáky 4. a 5. ročníku základní školy se vzdělávacím programem RVP ZV. K vycházkám jsou vypracované pracovní listy k jednotlivým ročním obdobím.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of science curriculum. It contains suggestions and realizations of four nature walks.
The theoretical part defines the concept of excursion, walk and research-oriented teaching.
The practical part is based on the preparation and realization of four walks near the school.
The aim of this work is to suggest and realize simple research activities around the school. Another aim is to verify their functionality and evaluate the pupils´success during their realization.
This work shows not only pupils but also teachers, another, more interesting approach in the science education. It builds pupils´ interest and positive attitude to the nature and strengthens their knowledge of science. It develops and acquires new knowledge through the method of pupil´s research. This work is intended for the pupils of 4th and 5th grade of primary school with FEP educational program. Worksheets for individual seasons have been prepared for the walks.
Tato diplomová práce se zabývá tématem přírodovědného učiva. Obsahuje návrhy
a realizace čtyř vycházek do přírody.
V teoretické části definuji pojem exkurze, vycházka a badatelsky orientované vyučování. Praktická část je založena na přípravě a realizaci čtyř vycházek v blízkosti školy.
Cílem této práce je navrhnout a realizovat jednoduché badatelské aktivity v okolí školy. Dalším cílem je ověřit jejich funkčnost a vyhodnotit úspěšnost žáků při řešení.
Tato práce chce ukázat nejen žákům, ale i učitelům, jiný, zajímavější přístup ve výuce přírodovědy. Vybudovat u žáků zájem a pozitivní vztah k přírodě a upevnit jejich znalosti z přírodovědy. Pomocí žákovského bádání rozvíjet a získávat nové poznatky. Moje práce je určena pro žáky 4. a 5. ročníku základní školy se vzdělávacím programem RVP ZV. K vycházkám jsou vypracované pracovní listy k jednotlivým ročním obdobím.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of science curriculum. It contains suggestions and realizations of four nature walks.
The theoretical part defines the concept of excursion, walk and research-oriented teaching.
The practical part is based on the preparation and realization of four walks near the school.
The aim of this work is to suggest and realize simple research activities around the school. Another aim is to verify their functionality and evaluate the pupils´success during their realization.
This work shows not only pupils but also teachers, another, more interesting approach in the science education. It builds pupils´ interest and positive attitude to the nature and strengthens their knowledge of science. It develops and acquires new knowledge through the method of pupil´s research. This work is intended for the pupils of 4th and 5th grade of primary school with FEP educational program. Worksheets for individual seasons have been prepared for the walks.
Přírodovědné vycházky jsou nedílnou součástí učení o přírodě na 1. stupni ZŠ. Mohou sloužit k seznámení s regionálními přírodovědnými i kulturně-historickými fenomény. Jejich potenciál je však mnohem širší. Cílem diplomové práce je hledat možnosti, jak využít blízké okolí školy k realizaci úloh, při nichž se žáci nejen seznámí s okolním prostředím, ale získají i příslušné kompetence, umožňující vlastní samostatné bádání a s ním související základy vědeckého myšlení.
Dílčí cíle práce mohou být např.: Sestavení soubor úloh pro práci v terénu a alespoň částečné testování jejich využitelnosti. Zjistit, jak lze uplatnit badatelské prvky v terénní výuce. Zjistit postoje nebo spíše názory žáků na terénní výuku.\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením principy badatelsky orientovaného vyučování a tvorbu zásoby vhodných terénních úloh, příprava literární rešerše relevantních pramenů, (ii) příprava série vhodných terénních aktivit a úloh, (iii) realizace aktivit a sběr dat, (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Intenzívní literární rešerše zaměřená na princip badatelsky orientovaného vyučování a zejména shromáždění dostatečného množství literatury zaměřené na přírodovědné úlohy realizovatelné v terénu - termín do 04/2019
Volba vhodné lokality nebo vhodných lokalit pro realizaci vycházek - vytipovat vhodná stanoviště, kde by mohla být realizována výuka spojená s řešením úloh, pozorováním a experimenty, přičemž je možné využít i zajímavé regionální fenomény - do 04/2019
Sestavení série úloh nebo aktivit vhodných pro realizaci v terénu s ohledem na parametry prostředí ale zejména s ohledem na obsah učiva - průběžně, nejpozději do 09/2019
Realizace navržených úloh a aktivit za současného sledování a vyhodnocování zájmu, činnosti a výsledků žáků. Sběr dat bude proveden rozhovory, dotazníky, prostřednictvím pracovních listů nebo ověřením znalostí žáků - v průběhu 04-10/2019
Závěrečné zpracování dat - 11/2019-02/2020
Příprava rukopisu práce k závěrečné korektuře textu 02-03/2020
Zásady pro vypracování
Přírodovědné vycházky jsou nedílnou součástí učení o přírodě na 1. stupni ZŠ. Mohou sloužit k seznámení s regionálními přírodovědnými i kulturně-historickými fenomény. Jejich potenciál je však mnohem širší. Cílem diplomové práce je hledat možnosti, jak využít blízké okolí školy k realizaci úloh, při nichž se žáci nejen seznámí s okolním prostředím, ale získají i příslušné kompetence, umožňující vlastní samostatné bádání a s ním související základy vědeckého myšlení.
Dílčí cíle práce mohou být např.: Sestavení soubor úloh pro práci v terénu a alespoň částečné testování jejich využitelnosti. Zjistit, jak lze uplatnit badatelské prvky v terénní výuce. Zjistit postoje nebo spíše názory žáků na terénní výuku.\\
Postup řešení:\\
Řešení diplomové práce bude realizováno ve čtyřech hlavních krocích: (i) analýza učiva a obsahu vybraných učebnic se zaměřením principy badatelsky orientovaného vyučování a tvorbu zásoby vhodných terénních úloh, příprava literární rešerše relevantních pramenů, (ii) příprava série vhodných terénních aktivit a úloh, (iii) realizace aktivit a sběr dat, (iv) vyhodnocení, diskuse a interpretace získaných dat.\\
Časový plán řešení diplomové práce:\\
Intenzívní literární rešerše zaměřená na princip badatelsky orientovaného vyučování a zejména shromáždění dostatečného množství literatury zaměřené na přírodovědné úlohy realizovatelné v terénu - termín do 04/2019
Volba vhodné lokality nebo vhodných lokalit pro realizaci vycházek - vytipovat vhodná stanoviště, kde by mohla být realizována výuka spojená s řešením úloh, pozorováním a experimenty, přičemž je možné využít i zajímavé regionální fenomény - do 04/2019
Sestavení série úloh nebo aktivit vhodných pro realizaci v terénu s ohledem na parametry prostředí ale zejména s ohledem na obsah učiva - průběžně, nejpozději do 09/2019
Realizace navržených úloh a aktivit za současného sledování a vyhodnocování zájmu, činnosti a výsledků žáků. Sběr dat bude proveden rozhovory, dotazníky, prostřednictvím pracovních listů nebo ověřením znalostí žáků - v průběhu 04-10/2019
Závěrečné zpracování dat - 11/2019-02/2020
Příprava rukopisu práce k závěrečné korektuře textu 02-03/2020
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha. \\
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice, Ekocentrum Paleta.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha. \\
Eshach H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer, Dordrecht.\\
Chráska M., 2007: Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada.\\
Pavlasová L., 2015. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. \\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha. \\
Podroužek L., Jůza, J., 2004: Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk.\\
www.rvp.cz \\
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu\\
Seznam doporučené literatury
Bennet J., Smith R., 1996: Nápady pro přírodovědu. Portál, Praha. \\
Bureš, J., 2004: Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice, Ekocentrum Paleta.\\
Čeřovský J., Záveský A., 1989: Stezky k přírodě. SPN ,Praha. \\
Eshach H., 2006: Science Literacy in Primary Schools and Pre-Schools. Springer, Dordrecht.\\
Chráska M., 2007: Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada.\\
Pavlasová L., 2015. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. \\
Petty G., 1996: Moderní vyučování. Portál, Praha. \\
Podroužek L., Jůza, J., 2004: Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk.\\
www.rvp.cz \\
Další literatura na základě studia v regionálních zdrojích.\\
+ další literatura jako jsou učebnice, metodické příručky a pracovní listy pro prvouku a přírodovědu\\