Diplomová práce si klade za cíl interpretovat některé zásadní momenty meziválečné československé historie, a zejména jejich vizuální obraz, jako propagandu a specifickou mytologii. Práci tak vedle teoretického úvodu tvoří dvanáct více či méně autonomních kapitol věnujících se jednotlivým prvorepublikovým fenoménům s důrazem na jejich reflexi v periodickém tisku, a především pak v politické karikatuře. Úvodní teoretické kapitoly vedle tradičního bádání o problematice propagandy shrnují i jiné, převážně literárněvědné teorie, které jsou zde nově adaptovány na vizuální obraz. Společně s obdobným přístupem Rolanda Barthese tak tvoří pestrý teoretický základ pro uchopení propagandistického působení vizuálního obrazu, ať už se jedná o stereotypizaci nepřítele, antisemitismus nebo ideologicky zabarvený obraz trampingu, jak je představeno v následujících kapitolách.
Jejich témata jsou vybrána tak, aby pokryla zásadní události i dlouhodobější fenomény samostatného československého státu mezi lety 1918 a 1939. Zároveň je při výběru témat kladen důraz na jejich ambivalentnost a otevřenost nové interpretaci. I z toho důvodu tak byla vynechána témata jako vznik republiky nebo Mnichovská dohoda, jejichž obraz v periodickém tisku je z hlediska propagandy neproblematický. Z podobného důvodu jsou vynechána i ta nejtradičnější propagandistická média jako volební plakát. Částečně stranou ostatních kapitol pak stojí interpretace všesokolských sletů jako živého obrazu československého demokratismu, která je zařazena na závěr textu.
Anotace v angličtině
This research is aimed to interpret some of the important moments during the time between the two world wars in Czechoslovakia, mainly their visual aspect such as propaganda material and specific mythology. Theoretical prologue is followed by twelve more or less autonomous chapters focused on individual phenomenons, especially political caricature, as being reflected in the press of the first Czechoslovak republic. Introductional theoretical chapters cover the problematic of propaganda, as well as other particularly linguistic fields, which at that time were newly applied to visual image. The issues mentioned, along with Roland Barthes' similar approach, lay groundwork for us to understand the idea of propagandistic power of image, such as enemy stereotypes, antisemitism, or ideologically biased image of tramping.
The themes of the chapters were chosen in such a way, so that they would describe important events and phenomenons of the 1918-1939 era in Czechoslovakia, with emphasis on their ambivalence as well as on the fact that they are open to a new interpretation. This specific approach was also the reason why I omitted events such as establishment of the republic or the Munich Agreement from the thesis - we can consider the propaganda related references of these events in periodical press of the time as straightforward, and therefore not needed to be discussed. The most traditional propaganda material, for example fliers during election time, were not covered for the very same reason. I have intentionally placed the partially separate topic of national Sokol meetings, interpreted as the live image of the ruling democratic discourse in Czechoslovakia, at the end of my thesis.
Klíčová slova
Propaganda, Československo, Karikatura, Ideologie, Vizuální kultura
Diplomová práce si klade za cíl interpretovat některé zásadní momenty meziválečné československé historie, a zejména jejich vizuální obraz, jako propagandu a specifickou mytologii. Práci tak vedle teoretického úvodu tvoří dvanáct více či méně autonomních kapitol věnujících se jednotlivým prvorepublikovým fenoménům s důrazem na jejich reflexi v periodickém tisku, a především pak v politické karikatuře. Úvodní teoretické kapitoly vedle tradičního bádání o problematice propagandy shrnují i jiné, převážně literárněvědné teorie, které jsou zde nově adaptovány na vizuální obraz. Společně s obdobným přístupem Rolanda Barthese tak tvoří pestrý teoretický základ pro uchopení propagandistického působení vizuálního obrazu, ať už se jedná o stereotypizaci nepřítele, antisemitismus nebo ideologicky zabarvený obraz trampingu, jak je představeno v následujících kapitolách.
Jejich témata jsou vybrána tak, aby pokryla zásadní události i dlouhodobější fenomény samostatného československého státu mezi lety 1918 a 1939. Zároveň je při výběru témat kladen důraz na jejich ambivalentnost a otevřenost nové interpretaci. I z toho důvodu tak byla vynechána témata jako vznik republiky nebo Mnichovská dohoda, jejichž obraz v periodickém tisku je z hlediska propagandy neproblematický. Z podobného důvodu jsou vynechána i ta nejtradičnější propagandistická média jako volební plakát. Částečně stranou ostatních kapitol pak stojí interpretace všesokolských sletů jako živého obrazu československého demokratismu, která je zařazena na závěr textu.
Anotace v angličtině
This research is aimed to interpret some of the important moments during the time between the two world wars in Czechoslovakia, mainly their visual aspect such as propaganda material and specific mythology. Theoretical prologue is followed by twelve more or less autonomous chapters focused on individual phenomenons, especially political caricature, as being reflected in the press of the first Czechoslovak republic. Introductional theoretical chapters cover the problematic of propaganda, as well as other particularly linguistic fields, which at that time were newly applied to visual image. The issues mentioned, along with Roland Barthes' similar approach, lay groundwork for us to understand the idea of propagandistic power of image, such as enemy stereotypes, antisemitism, or ideologically biased image of tramping.
The themes of the chapters were chosen in such a way, so that they would describe important events and phenomenons of the 1918-1939 era in Czechoslovakia, with emphasis on their ambivalence as well as on the fact that they are open to a new interpretation. This specific approach was also the reason why I omitted events such as establishment of the republic or the Munich Agreement from the thesis - we can consider the propaganda related references of these events in periodical press of the time as straightforward, and therefore not needed to be discussed. The most traditional propaganda material, for example fliers during election time, were not covered for the very same reason. I have intentionally placed the partially separate topic of national Sokol meetings, interpreted as the live image of the ruling democratic discourse in Czechoslovakia, at the end of my thesis.
Klíčová slova
Propaganda, Československo, Karikatura, Ideologie, Vizuální kultura
Práce se bude zabývat problematikou propagandy a ideologie v uměleckých dílech československé první republiky se zaměřením na propagandu jednotlivých politických stran. Práce si klade za cíl stanovit vhodnou metodologii pro odlišení propagandistického a jiného umění podloženou několika významnými teoretickými pracemi uvedenými níže. Jádrem práce bude sběr a interpretace materiálu z dobových stranických periodik z hlediska využití výtvarného obsahu se zaměřením na politickou karikaturu, okrajově pak i na plakát nebo fotomateriál. Zásadní pro výsledek jsou především ideologická východiska, ale i komparace reakcí různých autorů na stejné události a jejich časová souvztažnost; výklad se tedy bude snažit vyvážit a zohlednit jak chronologický, tak tematický přístup k analýze materiálu. Ve svém závěru si práce klade za cíl analyzovat vztah ideologie a umělecké formy a popsat některé specifické znakové jevy, mýty a symboly na zkoumaném propagandistickém materiálu.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat problematikou propagandy a ideologie v uměleckých dílech československé první republiky se zaměřením na propagandu jednotlivých politických stran. Práce si klade za cíl stanovit vhodnou metodologii pro odlišení propagandistického a jiného umění podloženou několika významnými teoretickými pracemi uvedenými níže. Jádrem práce bude sběr a interpretace materiálu z dobových stranických periodik z hlediska využití výtvarného obsahu se zaměřením na politickou karikaturu, okrajově pak i na plakát nebo fotomateriál. Zásadní pro výsledek jsou především ideologická východiska, ale i komparace reakcí různých autorů na stejné události a jejich časová souvztažnost; výklad se tedy bude snažit vyvážit a zohlednit jak chronologický, tak tematický přístup k analýze materiálu. Ve svém závěru si práce klade za cíl analyzovat vztah ideologie a umělecké formy a popsat některé specifické znakové jevy, mýty a symboly na zkoumaném propagandistickém materiálu.
Seznam doporučené literatury
Gae Lyn HENDERSON - M. J. BRAUN, eds.: Propaganda and Rhetoric in Democracy. History, Theory, Analysis. Carbondale 2016.\\
Philip M. TAYLOR, Munitions of the Mind. A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Day, Manchester 1990.\\
Stanley B. CUNNINGHAM, The Idea of Propaganda: A Reconstruction, Westport 2002.\\
Jacques ELLUL, Propagandes, Paris 1962. Anglicky: Propaganda: The Formation of Men?s Attitudes, 1965.\\
Garth S. JOWETT - Victoria O'DONNELL, Propaganda and Persuasion, Los Angeles 2012.\\
Robert JACKALL, ed.: Propaganda., New York 1995.\\
Harold S. LASSWELL, The Theory of Political Propaganda, The American Political Science Review, 21, 1927, č. 3.\\
Harold D. LASSWELL, Propaganda, in: Encyclopedia of the Social Sciences 12. Ed. E. R. A. Seligman, London 1934.\\
Alfred MCCLUNG LEE, The Analysis of Propaganda: A Clinical Summary, American Journal of Sociology, 51, 1945, č. 2,\\
Richard TAYLOR, Filmová propaganda. Sovětské Rusko a nacistické Německo, Praha 2016 (pův. vyd. 1979).\\
Jaroslav ANDĚL, Plakát v souboji ideologií 1914-2014, DOX 2014.\\
Josef KROUTVOR, Poselství ulice: Z dějin plakátu a proměn doby, Comet 1991.\\
Čestmír BERKA, František Bidlo, Praha 1971.\\
Adolf HOFFMEISTER, Sto let české karikatury, Praha 1955.\\
Ondřej CHROBÁK - Tomáš WINTER (ed.), V okovech smíchu: Karikatura a české umění 1900-1950, Praha 2006.\\
Miroslav KLIVAR, Karikatura bojující, Praha 1963.\\
Miroslav LAMAČ, Výtvarné dílo Adolfa Hoffmeistera, Praha 1966.\\
Mezinárodní výstava karikatur a humoru, SVU Mánes, 6. dubna - 6. května 1934.\\
Anna PRAVDOVÁ - Tomáš WINTER (edd.), Seňorita Franco a Krvavý pes. Malíř, karikaturista a ilustrátor Antonín Pelc (189-1967), Praha 2015.\\
Karel SRP a kol., Adolf Hoffmeister, Praha 2004.\\
Jindřich ŠTYRSKÝ, Texty, Praha 2007.\\
Vladimír THIELE a kol., Bidlova čítanka, Praha 1959.\\
J. MALÍŘ - P. MAREK.: Politické strany (Vývoj politických stran a hnutí v českých zemích a Československu 1861-2004), díl I., Brno 2005.\\
Martina PACHMANOVÁ, The Liberating Power of Exiled Laughter: Gender, Caricature and the Antifascist Movement in the Pre-War Czechoslovakia. The Case of Simplicus. In: Umění LI, č. 1, Praha 2003.\\
Josef VOJVODÍK - Jan WIENDL,eds.: Heslář české avantgardy, FF UK Praha 2011.\\
Seznam doporučené literatury
Gae Lyn HENDERSON - M. J. BRAUN, eds.: Propaganda and Rhetoric in Democracy. History, Theory, Analysis. Carbondale 2016.\\
Philip M. TAYLOR, Munitions of the Mind. A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Day, Manchester 1990.\\
Stanley B. CUNNINGHAM, The Idea of Propaganda: A Reconstruction, Westport 2002.\\
Jacques ELLUL, Propagandes, Paris 1962. Anglicky: Propaganda: The Formation of Men?s Attitudes, 1965.\\
Garth S. JOWETT - Victoria O'DONNELL, Propaganda and Persuasion, Los Angeles 2012.\\
Robert JACKALL, ed.: Propaganda., New York 1995.\\
Harold S. LASSWELL, The Theory of Political Propaganda, The American Political Science Review, 21, 1927, č. 3.\\
Harold D. LASSWELL, Propaganda, in: Encyclopedia of the Social Sciences 12. Ed. E. R. A. Seligman, London 1934.\\
Alfred MCCLUNG LEE, The Analysis of Propaganda: A Clinical Summary, American Journal of Sociology, 51, 1945, č. 2,\\
Richard TAYLOR, Filmová propaganda. Sovětské Rusko a nacistické Německo, Praha 2016 (pův. vyd. 1979).\\
Jaroslav ANDĚL, Plakát v souboji ideologií 1914-2014, DOX 2014.\\
Josef KROUTVOR, Poselství ulice: Z dějin plakátu a proměn doby, Comet 1991.\\
Čestmír BERKA, František Bidlo, Praha 1971.\\
Adolf HOFFMEISTER, Sto let české karikatury, Praha 1955.\\
Ondřej CHROBÁK - Tomáš WINTER (ed.), V okovech smíchu: Karikatura a české umění 1900-1950, Praha 2006.\\
Miroslav KLIVAR, Karikatura bojující, Praha 1963.\\
Miroslav LAMAČ, Výtvarné dílo Adolfa Hoffmeistera, Praha 1966.\\
Mezinárodní výstava karikatur a humoru, SVU Mánes, 6. dubna - 6. května 1934.\\
Anna PRAVDOVÁ - Tomáš WINTER (edd.), Seňorita Franco a Krvavý pes. Malíř, karikaturista a ilustrátor Antonín Pelc (189-1967), Praha 2015.\\
Karel SRP a kol., Adolf Hoffmeister, Praha 2004.\\
Jindřich ŠTYRSKÝ, Texty, Praha 2007.\\
Vladimír THIELE a kol., Bidlova čítanka, Praha 1959.\\
J. MALÍŘ - P. MAREK.: Politické strany (Vývoj politických stran a hnutí v českých zemích a Československu 1861-2004), díl I., Brno 2005.\\
Martina PACHMANOVÁ, The Liberating Power of Exiled Laughter: Gender, Caricature and the Antifascist Movement in the Pre-War Czechoslovakia. The Case of Simplicus. In: Umění LI, č. 1, Praha 2003.\\
Josef VOJVODÍK - Jan WIENDL,eds.: Heslář české avantgardy, FF UK Praha 2011.\\