Tato diplomová práce se zabývá tématem, jak didakticky pracovat s filmem ve výuce psychologie na střední škole. Práce je členěna na teoretickou část, která se zabývá teoretickými východisky výuky psychologie na střední škole u nás a v zahraničí, filmem jako didaktickým nástrojem pro výuku psychologie a vybranými duševními poruchami a duševními nemocemi. Cílem empirické části je vytvořit konkrétní metodiku pro výuku psychologie na střední škole s využitím filmu jako didaktického nástroje na téma disociativní porucha identity, bipolární afektivní porucha a schizofrenie. V této části jsou vytvořeny přípravy třech vyučovacích jednotek. V každé vyučovací hodině bylo odučeno jedno téma. Pro zmapování toho, co studenti již vědí o tématu je vytvořen dotazník ke zjištění prekonceptů z oboru psychologie. Dotazník byl studentům rozdán k vyplnění před vyučováním a po vyučování, jejichž odpovědi byly následně vyhodnoceny a porovnány. Pomocí deskriptivní statistiky bylo zjištěno, že všichni studenti (N=59) si u otázky typu "B" vedli na konci vyučování v odpovědích lépe, než u otázky typu "A". U otázky typu "B" došlo k celkovému zlepšení v odpovědích z 59,3 % (N=35) na začátku vyučování na 93,2 % (N=55) na konci vyučování. V případě otázky typu "A" se úspěšnost v odpovědích ze 74,6 % (N=44) před vyučováním zhoršila na 69,5 % (N=41) po vyučování. V empirické části je proto navržena alterace výuky pro všechny tři témata.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of how to do didactically work with films in the teaching of psychology at high schools. The thesis is divided into a theoretical part, which deals with the theoretical foundations of teaching psychology at high schools in the Czech Republic and abroad and it also deals with films as a didactic tool for teaching psychology and with selected mental disorders and mental illnesses. The goal of practical part was to create a specific methodology for teaching psychology at high schools using a film as a didactic tool on the topic of dissociative identity disorder, bipolar affective disorder and schizophrenia. One topic was taught in each lesson. To map what students already know about the topic, a questionnaire is designed to identify preconceptions in the field of psychology. In order to map what the students already know about the topic a questionnaire was created to find out preconceptions from the field of psychology. Students were given this questionnaire to fill in before and after class. The answers were then evaluated and compared. With the help of descriptive statistics, it was found out that all students (N=59) were better at answering questions of type "B" at the end of the lesson than they were with questions of type "A". For the "B" type of questions, there was an overall improvement in responses from 59,3 % (N=35) at the beginning of the lesson to 93,2 % (N=55) at the end of the lesson. In the case of question type "A", the success rate in the answers worsened from 74,6 % (N=44) before the lesson to 69,5 % (N=41) after the lesson. In the empirical part, an alteration of teaching is proposed after this finding.
Klíčová slova
Práce s filmem, výuka, střední škola, film, metodika, schizofrenie, bipolární afektivní porucha, disociativní porucha identity.
Klíčová slova v angličtině
Working with film, teaching, high school, film, methodology, schizophrenia, bipolar affective disorder, dissociative identity disorder.
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tématem, jak didakticky pracovat s filmem ve výuce psychologie na střední škole. Práce je členěna na teoretickou část, která se zabývá teoretickými východisky výuky psychologie na střední škole u nás a v zahraničí, filmem jako didaktickým nástrojem pro výuku psychologie a vybranými duševními poruchami a duševními nemocemi. Cílem empirické části je vytvořit konkrétní metodiku pro výuku psychologie na střední škole s využitím filmu jako didaktického nástroje na téma disociativní porucha identity, bipolární afektivní porucha a schizofrenie. V této části jsou vytvořeny přípravy třech vyučovacích jednotek. V každé vyučovací hodině bylo odučeno jedno téma. Pro zmapování toho, co studenti již vědí o tématu je vytvořen dotazník ke zjištění prekonceptů z oboru psychologie. Dotazník byl studentům rozdán k vyplnění před vyučováním a po vyučování, jejichž odpovědi byly následně vyhodnoceny a porovnány. Pomocí deskriptivní statistiky bylo zjištěno, že všichni studenti (N=59) si u otázky typu "B" vedli na konci vyučování v odpovědích lépe, než u otázky typu "A". U otázky typu "B" došlo k celkovému zlepšení v odpovědích z 59,3 % (N=35) na začátku vyučování na 93,2 % (N=55) na konci vyučování. V případě otázky typu "A" se úspěšnost v odpovědích ze 74,6 % (N=44) před vyučováním zhoršila na 69,5 % (N=41) po vyučování. V empirické části je proto navržena alterace výuky pro všechny tři témata.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of how to do didactically work with films in the teaching of psychology at high schools. The thesis is divided into a theoretical part, which deals with the theoretical foundations of teaching psychology at high schools in the Czech Republic and abroad and it also deals with films as a didactic tool for teaching psychology and with selected mental disorders and mental illnesses. The goal of practical part was to create a specific methodology for teaching psychology at high schools using a film as a didactic tool on the topic of dissociative identity disorder, bipolar affective disorder and schizophrenia. One topic was taught in each lesson. To map what students already know about the topic, a questionnaire is designed to identify preconceptions in the field of psychology. In order to map what the students already know about the topic a questionnaire was created to find out preconceptions from the field of psychology. Students were given this questionnaire to fill in before and after class. The answers were then evaluated and compared. With the help of descriptive statistics, it was found out that all students (N=59) were better at answering questions of type "B" at the end of the lesson than they were with questions of type "A". For the "B" type of questions, there was an overall improvement in responses from 59,3 % (N=35) at the beginning of the lesson to 93,2 % (N=55) at the end of the lesson. In the case of question type "A", the success rate in the answers worsened from 74,6 % (N=44) before the lesson to 69,5 % (N=41) after the lesson. In the empirical part, an alteration of teaching is proposed after this finding.
Klíčová slova
Práce s filmem, výuka, střední škola, film, metodika, schizofrenie, bipolární afektivní porucha, disociativní porucha identity.
Klíčová slova v angličtině
Working with film, teaching, high school, film, methodology, schizophrenia, bipolar affective disorder, dissociative identity disorder.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na možnosti využití filmu v rámci tématu duševní poruchy ve výuce psychologie na středních školách. Cílem práce je analýza filmů, ve kterých se objevují duševní onemocnění a návrh na jejich možné uchopení ve výuce psychologie z hlediska jejího hlavního cíle - funkční psychologické gramotnosti.
V teoretické části práce jsou charakterizovány jednotlivé poruchy osobnosti a druhy psychóz. Dále jsou popsané možnosti využití filmové tvorby jako způsob poznání ve výuce psychologie. V praktické části jsou pomocí kvalitativního výzkumu rozebrány děje jednotlivých filmů, ze kterých jsou vybrány sekvence obsahující konkrétní charakteristiky duševního onemocnění. Dále je vytvořen a ověřován návrh na jejich didaktické uchopení ve výuce psychologie na středních školách.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na možnosti využití filmu v rámci tématu duševní poruchy ve výuce psychologie na středních školách. Cílem práce je analýza filmů, ve kterých se objevují duševní onemocnění a návrh na jejich možné uchopení ve výuce psychologie z hlediska jejího hlavního cíle - funkční psychologické gramotnosti.
V teoretické části práce jsou charakterizovány jednotlivé poruchy osobnosti a druhy psychóz. Dále jsou popsané možnosti využití filmové tvorby jako způsob poznání ve výuce psychologie. V praktické části jsou pomocí kvalitativního výzkumu rozebrány děje jednotlivých filmů, ze kterých jsou vybrány sekvence obsahující konkrétní charakteristiky duševního onemocnění. Dále je vytvořen a ověřován návrh na jejich didaktické uchopení ve výuce psychologie na středních školách.
Seznam doporučené literatury
Arbanová, L. (2006) Jak na film ve výuce. Učitelské noviny, 18(46). Dostupné z http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=93.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Chrz, V., & Čermák, I. (2017). Exprese a režim věrohodnosti. Kultura, umění a výchova, 5(1). Dostupné z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=152.
Chrz, V., & Čermák, I. (2011). Interpretace v narativním přístupu. Teorie vědy / Theory of Science, 33(3), 415-443.
Komzáková, M., & Slavík, J. (2017). Exprese jako experimentace mezi obrazností a doslovností. Kultura, umění a výchova, 5(1). Dostupné z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=159.
Krátká, J., & Vacek, P. (2008). Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. Brno: Masarykova univerzita.
Mašek, J., & Zikmundová, V. (2012). Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Nohavová, A. (2017). Exprese ve výuce psychologie. Kultura, umění a výchova, 5(1). Dostupné z http://kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=160.
Obst, O. (2017). Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Pondělíček, I. (1966). Psychologie ve vztahu k umění, jmenovitě k filmovému: Určeno pro posl. všech stud. oborů FAMU. Praha: SPN.
Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Seznam doporučené literatury
Arbanová, L. (2006) Jak na film ve výuce. Učitelské noviny, 18(46). Dostupné z http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=93.
Goodman, N. (2007). Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
Chrz, V., & Čermák, I. (2017). Exprese a režim věrohodnosti. Kultura, umění a výchova, 5(1). Dostupné z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=152.
Chrz, V., & Čermák, I. (2011). Interpretace v narativním přístupu. Teorie vědy / Theory of Science, 33(3), 415-443.
Komzáková, M., & Slavík, J. (2017). Exprese jako experimentace mezi obrazností a doslovností. Kultura, umění a výchova, 5(1). Dostupné z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=159.
Krátká, J., & Vacek, P. (2008). Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy. Brno: Masarykova univerzita.
Mašek, J., & Zikmundová, V. (2012). Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
Nohavová, A. (2017). Exprese ve výuce psychologie. Kultura, umění a výchova, 5(1). Dostupné z http://kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=160.
Obst, O. (2017). Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Pondělíček, I. (1966). Psychologie ve vztahu k umění, jmenovitě k filmovému: Určeno pro posl. všech stud. oborů FAMU. Praha: SPN.
Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova.
Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Škoda, J., & Doulík, P. (2011). Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada.
Vašutová, M., & Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.