Cílem této diplomové práce je zmapovat život, klavírní tvorbu a pedagogický přínos soudobého ruského skladatele Andreje Leonidoviče Fridmana. V analytické části pak přiblížit jeho pedagogicky zaměřený a vyhledávaný sborník klavírních skladeb pod názvem Procházka pohádkovým lesem, s komparační snahou o analýzu jeho hudebně jazykové mluvy s podobnými formami minulosti.
Andrej Leonidovič Fridman, biography, piano works, analysis of piano cycle Walking Through Fairy-tales Forest by comparison method
Rozsah průvodní práce
60. s (96 143 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce je zmapovat život, klavírní tvorbu a pedagogický přínos soudobého ruského skladatele Andreje Leonidoviče Fridmana. V analytické části pak přiblížit jeho pedagogicky zaměřený a vyhledávaný sborník klavírních skladeb pod názvem Procházka pohádkovým lesem, s komparační snahou o analýzu jeho hudebně jazykové mluvy s podobnými formami minulosti.
Andrej Leonidovič Fridman, biography, piano works, analysis of piano cycle Walking Through Fairy-tales Forest by comparison method
Zásady pro vypracování
Rozvoj hudebnosti i nástrojových dovedností klade na učitele na všech stupních vyspělosti značné nároky opřené o vlastní teoretický i hráčský fundament. K základním repertoárovým pilířům patří nejen veškerá "klasická" literatura, ale i literatura z pera soudobých skladatelů, ať už domácích či zahraničních. Z tohoto pohledu vyšla v posledních letech řada titulů nejrůznější kvality, od komerčních, až po umělecky vyzrálé a validní, která ovšem mohou mít "nevýhodu" v prosazování do uměleckého, resp. školského života.
Soudobé kompozice zahraničních autorů se zaměřením na klavírní tvorbu jsou v české kotlině prakticky neznámé, proto zpracování díla (děl) žijícího ruského skladatele Andreje Frimana bude jistě přínosné a svou povahou neotřelé.
Diplomant si vybral k rozboru klavírní cyklus Procházka pohádkovým lesem, což představuje 19 skladeb různé technické i obsahové náročnosti. Půjde o analytickou práci, v níž budou zahrnuty i základní biografické údaje. Analýza bude vedena ve více rovinách - formálně teoretické, obsahové, nástrojově stylistické i celkově metodické, se zaměřením na vhodnost použití pro ten který stupeň nástrojové i mentální obtížnosti. Diplomant využije celkově nabytých teoreticko-praktických poznatků z navazujícího studia, s oporou v níže uvedených titulech doporučené literatury.
Zásady pro vypracování
Rozvoj hudebnosti i nástrojových dovedností klade na učitele na všech stupních vyspělosti značné nároky opřené o vlastní teoretický i hráčský fundament. K základním repertoárovým pilířům patří nejen veškerá "klasická" literatura, ale i literatura z pera soudobých skladatelů, ať už domácích či zahraničních. Z tohoto pohledu vyšla v posledních letech řada titulů nejrůznější kvality, od komerčních, až po umělecky vyzrálé a validní, která ovšem mohou mít "nevýhodu" v prosazování do uměleckého, resp. školského života.
Soudobé kompozice zahraničních autorů se zaměřením na klavírní tvorbu jsou v české kotlině prakticky neznámé, proto zpracování díla (děl) žijícího ruského skladatele Andreje Frimana bude jistě přínosné a svou povahou neotřelé.
Diplomant si vybral k rozboru klavírní cyklus Procházka pohádkovým lesem, což představuje 19 skladeb různé technické i obsahové náročnosti. Půjde o analytickou práci, v níž budou zahrnuty i základní biografické údaje. Analýza bude vedena ve více rovinách - formálně teoretické, obsahové, nástrojově stylistické i celkově metodické, se zaměřením na vhodnost použití pro ten který stupeň nástrojové i mentální obtížnosti. Diplomant využije celkově nabytých teoreticko-praktických poznatků z navazujícího studia, s oporou v níže uvedených titulech doporučené literatury.
Seznam doporučené literatury
Z. Hůla: Nauka o kontrapunktu, Editio Bärenreiter, Praha.\\
K. Risinger: Nauka o kontrapunktu 20. století, Panton, Praha, 1984.\\
K. Janeček: Harmonie rozborem, Editio Bärenreiter, Praha.\\
M. Hons: Hudební analýza, Togga, Praha 2010.\\
L. Tichá: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, 2009.\\
V. Jůzlová: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.\\
C. A. Martienssen: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Opus Bratislava, 1985\\
J. Vopelka: Psychologické a estetické aspekty klavírní hry. Odborné a informační středisko PF UK Praha, 1988.\\
J: Liberman: Práce na klavírní technice. Arco Iris Praha, 1988.\\
J: Zich: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Supraphon Praha, 1975.\\
B. M. Těplov: Psychologie hudebních schopností. Supraphon 1968
G. Nejgauz: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.
Seznam doporučené literatury
Z. Hůla: Nauka o kontrapunktu, Editio Bärenreiter, Praha.\\
K. Risinger: Nauka o kontrapunktu 20. století, Panton, Praha, 1984.\\
K. Janeček: Harmonie rozborem, Editio Bärenreiter, Praha.\\
M. Hons: Hudební analýza, Togga, Praha 2010.\\
L. Tichá: Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, 2009.\\
V. Jůzlová: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982.\\
C. A. Martienssen: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Opus Bratislava, 1985\\
J. Vopelka: Psychologické a estetické aspekty klavírní hry. Odborné a informační středisko PF UK Praha, 1988.\\
J: Liberman: Práce na klavírní technice. Arco Iris Praha, 1988.\\
J: Zich: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Supraphon Praha, 1975.\\
B. M. Těplov: Psychologie hudebních schopností. Supraphon 1968
G. Nejgauz: O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry, vyd. Muzgiz, Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1983.