Diplomová práce je zaměřena na rozpoznávání a tvoření vedlejších vět u žáků na 2. stupni základních škol a u žáků odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií. V teoretické části je popsáno složité souvětí souřadné i podřadné, klasifikace vedlejších vět a grafické znázornění souvětí. Součástí teoretické části je také rozbor a porovnání této problematiky v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy. Praktická část je zaměřena na znalost této problematiky u žáků 2. stupně základní školy a žáků odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with an identification and formation of subordinate clauses in upper-primary schools and in appropriate grades of grammar schools. The theoretical part describes complex and compound sentece, the classification of subordinate clauses and graphic illustration of sentences. A theoretical part also deals with the analysis and comparison of this issue in textbooks of Czech language. The practical part is about checking of this issue in upper-primary schools and in appropriate grades of grammar schools.
complex and compound sentence, subordinate clause, main clause, graphic scheme of the sentence, textbook
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na rozpoznávání a tvoření vedlejších vět u žáků na 2. stupni základních škol a u žáků odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií. V teoretické části je popsáno složité souvětí souřadné i podřadné, klasifikace vedlejších vět a grafické znázornění souvětí. Součástí teoretické části je také rozbor a porovnání této problematiky v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy. Praktická část je zaměřena na znalost této problematiky u žáků 2. stupně základní školy a žáků odpovídajících ročníků osmiletého gymnázia.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with an identification and formation of subordinate clauses in upper-primary schools and in appropriate grades of grammar schools. The theoretical part describes complex and compound sentece, the classification of subordinate clauses and graphic illustration of sentences. A theoretical part also deals with the analysis and comparison of this issue in textbooks of Czech language. The practical part is about checking of this issue in upper-primary schools and in appropriate grades of grammar schools.
complex and compound sentence, subordinate clause, main clause, graphic scheme of the sentence, textbook
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na rozpoznávání a tvoření vedlejších vět u žáků na 2. stupni základních škol a u žáků odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií. V teoretické části bude popsáno složité souvětí souřadné i podřadné, klasifikace vedlejších vět a také grafické znázornění souvětí. Dále bude teoretická část obsahovat rozbor a porovnání této problematiky v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Praktická část bude ověřovat znalost této problematiky u žáků 2. stupně ZŠ a žáků odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na rozpoznávání a tvoření vedlejších vět u žáků na 2. stupni základních škol a u žáků odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií. V teoretické části bude popsáno složité souvětí souřadné i podřadné, klasifikace vedlejších vět a také grafické znázornění souvětí. Dále bude teoretická část obsahovat rozbor a porovnání této problematiky v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Praktická část bude ověřovat znalost této problematiky u žáků 2. stupně ZŠ a žáků odpovídajících ročníků osmiletých gymnázií.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-12-9.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého
jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
DANEŠ, František, Zdeněk HLAVSA a Miroslav GREPL. Mluvnice češtiny 3 (Skladba). Praha: Academia, 1987.
HAUSER, Přemysl. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4244-5.
HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Opava: Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
NEKULA, Marek, Zdenka RUSÍNOVÁ a Petr KARLÍK. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-134-4.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-12-9.
ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého
jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
DANEŠ, František, Zdeněk HLAVSA a Miroslav GREPL. Mluvnice češtiny 3 (Skladba). Praha: Academia, 1987.
HAUSER, Přemysl. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4244-5.
HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Opava: Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
NEKULA, Marek, Zdenka RUSÍNOVÁ a Petr KARLÍK. Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-134-4.