Diplomová práce se zabývá úrovní pravopisných znalostí žáků 5. ročníků 1. stupně ZŠ. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část obsahuje charakteristiku žáka 5. ročníku ZŠ, zařazení pravopisného učiva do RVP ZV, pojednává o pravopisu na 1. stupni ZŠ a přibližuje jeho druhy. Dále zahrnuje vyučovací metody, inspirativní zdroje pro výuku pravopisu, hodnocení a klasifikaci. Ve výzkumné části bylo cílem zmapovat problematiku pravopisu a jeho vyučování v 5. ročnících do konce prvního pololetí. Zjistit postoje žáků k pravopisu a jejich motivaci. Na základě vyhodnocených dotazníků byla posouzena úroveň pravopisných znalostí žáků a uveden přehled nejčastěji se vyskytujících pravopisných chyb.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the pupils' level of knowledge of orthography in fifth grade at primary school. The thesis is divided into two parts - theoretical one and research one. The theoretical part contains characteristics of a fifth-grade primary school pupil, categorization of orthography into RVP ZV, it discusses primary school orthography and describes its types. This part also includes teaching methods, inspirational sources for teaching orthography, evaluation and marking. In the research part, the aim was to map the issues of orthography and its teaching in the fifth grade until the end of the first term. The aim was also to find out the attitude of pupils toward orthography and their motivation. The level of pupils' knowledge of orthography was assessed on the basis of evaluated questionnaires and on the same basis was presented an overview of the most often occurring mistakes.
Klíčová slova
pravopis, druhy pravopisu, vyučovací metody, dotazník pro žáky a učitele
Klíčová slova v angličtině
ortography, types of ortography, teaching methods, questionnaire for pupils and teachers
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá úrovní pravopisných znalostí žáků 5. ročníků 1. stupně ZŠ. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část obsahuje charakteristiku žáka 5. ročníku ZŠ, zařazení pravopisného učiva do RVP ZV, pojednává o pravopisu na 1. stupni ZŠ a přibližuje jeho druhy. Dále zahrnuje vyučovací metody, inspirativní zdroje pro výuku pravopisu, hodnocení a klasifikaci. Ve výzkumné části bylo cílem zmapovat problematiku pravopisu a jeho vyučování v 5. ročnících do konce prvního pololetí. Zjistit postoje žáků k pravopisu a jejich motivaci. Na základě vyhodnocených dotazníků byla posouzena úroveň pravopisných znalostí žáků a uveden přehled nejčastěji se vyskytujících pravopisných chyb.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the pupils' level of knowledge of orthography in fifth grade at primary school. The thesis is divided into two parts - theoretical one and research one. The theoretical part contains characteristics of a fifth-grade primary school pupil, categorization of orthography into RVP ZV, it discusses primary school orthography and describes its types. This part also includes teaching methods, inspirational sources for teaching orthography, evaluation and marking. In the research part, the aim was to map the issues of orthography and its teaching in the fifth grade until the end of the first term. The aim was also to find out the attitude of pupils toward orthography and their motivation. The level of pupils' knowledge of orthography was assessed on the basis of evaluated questionnaires and on the same basis was presented an overview of the most often occurring mistakes.
Klíčová slova
pravopis, druhy pravopisu, vyučovací metody, dotazník pro žáky a učitele
Klíčová slova v angličtině
ortography, types of ortography, teaching methods, questionnaire for pupils and teachers
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat úrovní pravopisných znalostí žáků 5. ročníků 1. stupně ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, posluchačka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Diplomová práce bude rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část práce bude zaměřena na obecně didaktické kapitoly (vyučovací metody a formy práce, hodnocení a klasifikace, RVP ZV,?) a zvláště pak na problematiku pravopisu v hodinách českého jazyka (na pravopis lexikální, tvaroslovný a syntaktický; na jeho význam, motivaci, IT,?).
Výzkumná část práce si klade za cíl zmapovat (na základě dotazníku určeného žákům a učitelům) problematiku pravopisu a jeho vyučování na 1. stupni ZŠ, zjistit postoje žáků k pravopisu a jejich motivaci. Na základě vyhodnocení dotazníků posoudit úroveň pravopisných znalostí žáků (uvést přehled nejčastěji se vyskytujících pravopisných chyb) a shrnout zkušenosti a názory učitelů na výuku pravopisu.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat úrovní pravopisných znalostí žáků 5. ročníků 1. stupně ZŠ. Základem práce bude dobrá orientace v současné odborné literatuře, posluchačka by měla prokázat schopnost uceleného pohledu na danou problematiku.
Diplomová práce bude rozdělena na část teoretickou a část výzkumnou. Teoretická část práce bude zaměřena na obecně didaktické kapitoly (vyučovací metody a formy práce, hodnocení a klasifikace, RVP ZV,?) a zvláště pak na problematiku pravopisu v hodinách českého jazyka (na pravopis lexikální, tvaroslovný a syntaktický; na jeho význam, motivaci, IT,?).
Výzkumná část práce si klade za cíl zmapovat (na základě dotazníku určeného žákům a učitelům) problematiku pravopisu a jeho vyučování na 1. stupni ZŠ, zjistit postoje žáků k pravopisu a jejich motivaci. Na základě vyhodnocení dotazníků posoudit úroveň pravopisných znalostí žáků (uvést přehled nejčastěji se vyskytujících pravopisných chyb) a shrnout zkušenosti a názory učitelů na výuku pravopisu.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha, 2008.
KOLÁŘOVÁ, I., KLÍMOVÁ, K., HAUSER, P., ONDRÁŠKOVÁ, K. Český jazyk pro
studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012.
MELICHAR, J., STYBLÍK, V. Český jazyk. Přehled učiva základní školy. Praha, 2000.
SCHACHERL, M. Stylistika. Úvodní kurz. Pro studenty oboru učitelství pro 1. stupeň základní školy. České Budějovice, 2010.
SCHACHERL, M. Syntax. Úvodní kurz. Pro studenty učitelství pro 1. stupeň základní školy. České Budějovice, 2011.
SVOBODOVÁ, J. Pravopis jako integrovaná složka komunikačně pojaté výuky mateřštiny. In Slovo o slově 9, 2003, s. 85-90.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha, 2008.
KOLÁŘOVÁ, I., KLÍMOVÁ, K., HAUSER, P., ONDRÁŠKOVÁ, K. Český jazyk pro
studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012.
MELICHAR, J., STYBLÍK, V. Český jazyk. Přehled učiva základní školy. Praha, 2000.
SCHACHERL, M. Stylistika. Úvodní kurz. Pro studenty oboru učitelství pro 1. stupeň základní školy. České Budějovice, 2010.
SCHACHERL, M. Syntax. Úvodní kurz. Pro studenty učitelství pro 1. stupeň základní školy. České Budějovice, 2011.
SVOBODOVÁ, J. Pravopis jako integrovaná složka komunikačně pojaté výuky mateřštiny. In Slovo o slově 9, 2003, s. 85-90.