Tato diplomová práce je zaměřena na zjištění výchovně vzdělávacích postupů
používaných vychovateli v dětských domovech týkajících se výchovy ke zdraví.
V teoretické části jsou rozebrány pojmy výchova ke zdraví a ústavní péče v České republice. V praktické části byl zjišťován pohled vychovatelů a vedoucích vychovatelů v dětských domovech na fyzické a duševní zdraví svěřených dětí a jejich stravovací a pitné návyky. Tyto údaje byly sesbírány vytvořením ankety vlastní konstrukce, obsahující 28 otázek. Výsledky získané z ankety vlastní konstrukce vypovídají, že 66,7 % dotazovaných vychovatelů se věnuje dostatečné pohybové aktivitě dětí, 69,4 % si s dětmi povídá o zdravém stravování a 77,8 % vychovatelů zná nějaké techniky regulace stresu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on finding out the educational procedures used by educators in orphanages related to health education. The theoretical part discusses the concepts of health education and institutional care in the Czech Republic. In the practical part was ascertained the view of educators and head educators in orphanages on the physical and mental health of entrusted children and their eating and drinking habits. These data were collected by creating a self designed survey, containing 28 questions. The results obtained from the survey show that 66,7 % of educater respondents are sufficiently engaged in physical activity of children, 69,4 % talks to children about healthy eating and 77,8 % of educater respondents know some techniques of stress regulation.
Klíčová slova
dětský domov, náhradní péče, výchova ke zdraví, zdravý životní styl,
vychovatel
Klíčová slova v angličtině
orphanages, substitute care, health education, healthy lifestyle, educators in
orphanages
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na zjištění výchovně vzdělávacích postupů
používaných vychovateli v dětských domovech týkajících se výchovy ke zdraví.
V teoretické části jsou rozebrány pojmy výchova ke zdraví a ústavní péče v České republice. V praktické části byl zjišťován pohled vychovatelů a vedoucích vychovatelů v dětských domovech na fyzické a duševní zdraví svěřených dětí a jejich stravovací a pitné návyky. Tyto údaje byly sesbírány vytvořením ankety vlastní konstrukce, obsahující 28 otázek. Výsledky získané z ankety vlastní konstrukce vypovídají, že 66,7 % dotazovaných vychovatelů se věnuje dostatečné pohybové aktivitě dětí, 69,4 % si s dětmi povídá o zdravém stravování a 77,8 % vychovatelů zná nějaké techniky regulace stresu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on finding out the educational procedures used by educators in orphanages related to health education. The theoretical part discusses the concepts of health education and institutional care in the Czech Republic. In the practical part was ascertained the view of educators and head educators in orphanages on the physical and mental health of entrusted children and their eating and drinking habits. These data were collected by creating a self designed survey, containing 28 questions. The results obtained from the survey show that 66,7 % of educater respondents are sufficiently engaged in physical activity of children, 69,4 % talks to children about healthy eating and 77,8 % of educater respondents know some techniques of stress regulation.
Klíčová slova
dětský domov, náhradní péče, výchova ke zdraví, zdravý životní styl,
vychovatel
Klíčová slova v angličtině
orphanages, substitute care, health education, healthy lifestyle, educators in
orphanages
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Do jaké míry a jakým způsobem podporují vychovatelé správné návyky u dětí v dětských domovech? Jak často se této tématice věnují?\\
Cíl práce:\\
Zmapování poskytované podpory výchovy ke zdraví v dětských domovech.\\
Postup řešení - metody:\\
Studium literatury, vypracování teoretické a praktické části.\\
Zpracování dotazníkového šetření\\
Výzkumný soubor: Vychovatelé v dětských domovech\\
Využití výsledků: Výstup na konferenci\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, výchova ke zdraví\\
Zásady pro vypracování
Problém:\\
Do jaké míry a jakým způsobem podporují vychovatelé správné návyky u dětí v dětských domovech? Jak často se této tématice věnují?\\
Cíl práce:\\
Zmapování poskytované podpory výchovy ke zdraví v dětských domovech.\\
Postup řešení - metody:\\
Studium literatury, vypracování teoretické a praktické části.\\
Zpracování dotazníkového šetření\\
Výzkumný soubor: Vychovatelé v dětských domovech\\
Využití výsledků: Výstup na konferenci\\
Specializace v disciplíně: Pedagogika, výchova ke zdraví\\
Seznam doporučené literatury
KREJČÍ, Milada. Adequate movement regime and bio-psycho-social determinants of active life style. České Budějovice: University of South Bohemia, 2010. 191s.ISBN 978-80-7394-239-7.\\
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 291 s.Pedagogika. ISBN 978-80-247-2715-8.\\
BURKE, Christine. Jóga pro zdraví: vyléčí vaše tělo, mysl i duši : od zmírnění bolestí ke snížení úzkosti až k probuzení vnitřního klidu a radosti. Vydání první. Přeložila Kateřina ORLOVÁ. Frýdek-Místek: Alpress, 2018. 176 stran. ISBN 978-80-7543-611-5.\\
KREJČÍ, Milada. Krok k výchově, krok ke zdraví: projekt ESF "Rozvoj lidských zdrojů" CZ.04.1.03/3.1.15.2/0458 - "Další vzdělávání pedagogických pracovníků se zaměřením na prevenci obezity žáků 2. stupně ZŠ". V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2008. 24 s.ISBN 978-80-7394-082-9.\\
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 211 stran. ISBN 978-80-7315-242-0.\\
Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole: příručka pro učitele. Editor Vladislav MUŽÍK. Brno: Paido, 2007. 150 s.ISBN 978-80-7315-156-0.\\
VALENTA, Věroslav. Aplikace rodinné výchovy v činnosti dětského domova. V Ústí nad Labem: Krajský pedagogický ústav, 1975. 45, [15] s.Pedagogické čtení;, Roč. 1974.\\
Sborník z mezinárodní konference k problematice ústavní a ochranné výchovy: Respekt k dítěti : ... Praha, 23.6.-25.6.2010. Vyd. 1. Editorka Pavla DOLEŽALOVÁ. Tišnov: Sdružení SCAN, 2010. 112 s.ISBN 978-80-86620-29-9.\\
BENES, Sarah and Holly ALPERIN. Lesson Planning for Skills-Based Health Education With Web Resource (1st ed.). Champaign: Human Kinetics Publishers, 2018. ISBN 9781492558040\\
Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and K. Viswanath. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2008. ISBN 978-0787957155\\
Seznam doporučené literatury
KREJČÍ, Milada. Adequate movement regime and bio-psycho-social determinants of active life style. České Budějovice: University of South Bohemia, 2010. 191s.ISBN 978-80-7394-239-7.\\
MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 291 s.Pedagogika. ISBN 978-80-247-2715-8.\\
BURKE, Christine. Jóga pro zdraví: vyléčí vaše tělo, mysl i duši : od zmírnění bolestí ke snížení úzkosti až k probuzení vnitřního klidu a radosti. Vydání první. Přeložila Kateřina ORLOVÁ. Frýdek-Místek: Alpress, 2018. 176 stran. ISBN 978-80-7543-611-5.\\
KREJČÍ, Milada. Krok k výchově, krok ke zdraví: projekt ESF "Rozvoj lidských zdrojů" CZ.04.1.03/3.1.15.2/0458 - "Další vzdělávání pedagogických pracovníků se zaměřením na prevenci obezity žáků 2. stupně ZŠ". V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2008. 24 s.ISBN 978-80-7394-082-9.\\
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. 211 stran. ISBN 978-80-7315-242-0.\\
Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole: příručka pro učitele. Editor Vladislav MUŽÍK. Brno: Paido, 2007. 150 s.ISBN 978-80-7315-156-0.\\
VALENTA, Věroslav. Aplikace rodinné výchovy v činnosti dětského domova. V Ústí nad Labem: Krajský pedagogický ústav, 1975. 45, [15] s.Pedagogické čtení;, Roč. 1974.\\
Sborník z mezinárodní konference k problematice ústavní a ochranné výchovy: Respekt k dítěti : ... Praha, 23.6.-25.6.2010. Vyd. 1. Editorka Pavla DOLEŽALOVÁ. Tišnov: Sdružení SCAN, 2010. 112 s.ISBN 978-80-86620-29-9.\\
BENES, Sarah and Holly ALPERIN. Lesson Planning for Skills-Based Health Education With Web Resource (1st ed.). Champaign: Human Kinetics Publishers, 2018. ISBN 9781492558040\\
Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and K. Viswanath. Health Behavior and Health Education: Theory, Research, and Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2008. ISBN 978-0787957155\\