Diplomová práce se zabývá kulturními vlivy ve filmech Quentina Tarantina. Zkoumá uspořádání, podobu a vzájemnou provázanost těchto vlivů. Zdroje, jimiž se Tarantino inspiroval, jsou uchopeny jak z pozice samotných výroků režiséra, tak i teoreticky se zaměřením na problematiku intertextuality a mezitextového navazování. Tvůrčí záměr a styl filmaře je prezentován na jednotlivých příkladech filmových scén, pasáží či celých příběhů přítomných v Tarantinově filmovém světě. Současně jsou analyzovány inspirační zdroje jeho filmových děl prostřednictvím rozkrývání jednotlivých tvůrčích vrstev a hledány vazby na další filmy, jiná umělecká díla nebo kulturní místa.
Anotace v angličtině
Master thesis deals with cultural influences in Quentin Tarantino's films. The thesis examines the arrangement, image, and interconnectedness of these influences. The sources, that inspired Tarantino, are used from the director's statements and theoretically with a focus on the issue of intertextuality and intertextual connection. The creative intention and filmmaker's style is presented on individual examples of film scenes, parts or entire stories present in Tarantino's film world. At the same time, the sources of inspiration for his films are analysed by revealing individual creative class. In addition to creative class, connections to other films, works of art or cultural places are sought.
Tarantino, Intertextuality, Sources of Inspirations, Intention, Citation
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kulturními vlivy ve filmech Quentina Tarantina. Zkoumá uspořádání, podobu a vzájemnou provázanost těchto vlivů. Zdroje, jimiž se Tarantino inspiroval, jsou uchopeny jak z pozice samotných výroků režiséra, tak i teoreticky se zaměřením na problematiku intertextuality a mezitextového navazování. Tvůrčí záměr a styl filmaře je prezentován na jednotlivých příkladech filmových scén, pasáží či celých příběhů přítomných v Tarantinově filmovém světě. Současně jsou analyzovány inspirační zdroje jeho filmových děl prostřednictvím rozkrývání jednotlivých tvůrčích vrstev a hledány vazby na další filmy, jiná umělecká díla nebo kulturní místa.
Anotace v angličtině
Master thesis deals with cultural influences in Quentin Tarantino's films. The thesis examines the arrangement, image, and interconnectedness of these influences. The sources, that inspired Tarantino, are used from the director's statements and theoretically with a focus on the issue of intertextuality and intertextual connection. The creative intention and filmmaker's style is presented on individual examples of film scenes, parts or entire stories present in Tarantino's film world. At the same time, the sources of inspiration for his films are analysed by revealing individual creative class. In addition to creative class, connections to other films, works of art or cultural places are sought.
Tarantino, Intertextuality, Sources of Inspirations, Intention, Citation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zkoumat Tarantinovu tvorbu z hlediska zjevných a doložitelných vlivů, jež se promítají ve výsledné podobě jeho filmového díla. Protože obecná kategorie inspirace je poněkud vágní, práce se tak zaměří na způsoby, jakými Tarantino využívá díla jiná k výslednému vzhledu svých filmů, co si vypůjčuje, co přímo kopíruje, jak si vybírá a proč. Z kolika inspiračních zdrojů vychází a proč jsou transformovány do takové podoby? Jak na základě tohoto principu film funguje jako celek? Výsledkem by mělo být postupné zmapování jednotlivých tvůrčích aktů, jak z hlediska formálního (např. pohyb kamery, využití střihu a hudby), tak obsahového (postavy, příběhy, prostředí apod.). Půjde tedy o práci, jež využívá koncept intertextovosti ve smyslu mezitextového navazování; tento koncept, ověřený a stabilizovaný v oblasti uvažování o literatuře, bude přenesen do oblasti filmové poetiky.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zkoumat Tarantinovu tvorbu z hlediska zjevných a doložitelných vlivů, jež se promítají ve výsledné podobě jeho filmového díla. Protože obecná kategorie inspirace je poněkud vágní, práce se tak zaměří na způsoby, jakými Tarantino využívá díla jiná k výslednému vzhledu svých filmů, co si vypůjčuje, co přímo kopíruje, jak si vybírá a proč. Z kolika inspiračních zdrojů vychází a proč jsou transformovány do takové podoby? Jak na základě tohoto principu film funguje jako celek? Výsledkem by mělo být postupné zmapování jednotlivých tvůrčích aktů, jak z hlediska formálního (např. pohyb kamery, využití střihu a hudby), tak obsahového (postavy, příběhy, prostředí apod.). Půjde tedy o práci, jež využívá koncept intertextovosti ve smyslu mezitextového navazování; tento koncept, ověřený a stabilizovaný v oblasti uvažování o literatuře, bude přenesen do oblasti filmové poetiky.
Seznam doporučené literatury
BOTTING, F. - WILSON, S. (eds.). The Tarantinian Ethics. London: Sage, 2001. ISBN 978-0761968375.\\
PEARY, Gerald. Quentin Tarantino: Interviews, Revised and Updated (Conversations with Filmmakers Series). University Press of Mississippi; Revised, Updated edition (October 3, 2013). ISBN 978-1617038754.\\
DAWSON, Jeff. Quentin Tarantino: The Cinema of Cool. Applause Theatre & Cinema Books; 1st American Pbk. Ed edition (February 1, 2000). ISBN 978-1557832276.\\
SMITH, Jim. Quentin Tarantino. Praha: Levné knihy. 2009. ISBN 978-80-7309-553-6.\\
FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. Akropolis, 2017. ISBN 978-80-7470-190-0.\\
STURKEN, M. - CARTWRIGHT, L. Studia vizuální kultury. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.\\
BORDWELL, D. - THOMPSONOVÁ, K. Umění filmu. Praha: AMU. 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.\\
LACHMANNOVÁ, Renate. Intertextualita a dialogičnost. In: Čtenář jako výzva. Host, Brno 2001, s. 199-242.\\
SCHAHADAT, Shamma. Intertextovost: čtení - text - intertext. In: Miltos Pechlivanos a kol. (eds.): Úvod do literární vědy. Herrmann a synové, Praha 1999, s. 357-367.\\
HOMOLÁČ, Jiří. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Karolinum, Praha 1996.\\
Seznam doporučené literatury
BOTTING, F. - WILSON, S. (eds.). The Tarantinian Ethics. London: Sage, 2001. ISBN 978-0761968375.\\
PEARY, Gerald. Quentin Tarantino: Interviews, Revised and Updated (Conversations with Filmmakers Series). University Press of Mississippi; Revised, Updated edition (October 3, 2013). ISBN 978-1617038754.\\
DAWSON, Jeff. Quentin Tarantino: The Cinema of Cool. Applause Theatre & Cinema Books; 1st American Pbk. Ed edition (February 1, 2000). ISBN 978-1557832276.\\
SMITH, Jim. Quentin Tarantino. Praha: Levné knihy. 2009. ISBN 978-80-7309-553-6.\\
FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. Akropolis, 2017. ISBN 978-80-7470-190-0.\\
STURKEN, M. - CARTWRIGHT, L. Studia vizuální kultury. Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.\\
BORDWELL, D. - THOMPSONOVÁ, K. Umění filmu. Praha: AMU. 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.\\
LACHMANNOVÁ, Renate. Intertextualita a dialogičnost. In: Čtenář jako výzva. Host, Brno 2001, s. 199-242.\\
SCHAHADAT, Shamma. Intertextovost: čtení - text - intertext. In: Miltos Pechlivanos a kol. (eds.): Úvod do literární vědy. Herrmann a synové, Praha 1999, s. 357-367.\\
HOMOLÁČ, Jiří. Intertextovost a utváření smyslu v textu. Karolinum, Praha 1996.\\