Závěrečná práce se zabývá tématem včelařství a o jeho uplatnění ve výuce na základní škole. Cílem bakalářské práce bylo vytvořit studijní program pro 2. stupeň základních škol, za účelem seznámit žáky s chovem včel a poučit je o důležitosti ochrany životního prostředí. V praxi tento výukový program mohou použít jak učitelé ve škole, tak vedoucí zájmových kroužků. V literárním přehledu jsou popsány základní znalosti v chovu včel a jejich začlenění do výuky ve školách. Tato část se hlavně zaměřuje na včelí společenstvo, včelí produkty, včelí nemoci a včelí pastvu.
Druhá část je věnovaná samotnému výukovému programu, který vychází z Rámcově vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, konkrétně ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Obsahuje metodické pokyny, prezentace a pracovní listy k danému výukovému programu. Dále obsahuje částečné ověření programu v praxi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of beekeeping and its usage in education. The aim of the thesis was to create a study plan for lower-secondary school students to show them beekeeping and enlighten them about the importance of the environment. This educational plan can be used by teachers, as well as by leaders of hobby groups. The basic knowledge about beekeeping and its role in the educational process are described in the literary review. This part of the thesis mainly focuses on the bee communities, products, illnesses, and feeding.
The second part of the thesis focuses on the plan itself, which is based on Framework Education Programme for Elementary Education and its subpart 'People and nature'. It consists of methodological instructions, presentations, and worksheets connected with the plan. It also includes a partial practical verification.
Závěrečná práce se zabývá tématem včelařství a o jeho uplatnění ve výuce na základní škole. Cílem bakalářské práce bylo vytvořit studijní program pro 2. stupeň základních škol, za účelem seznámit žáky s chovem včel a poučit je o důležitosti ochrany životního prostředí. V praxi tento výukový program mohou použít jak učitelé ve škole, tak vedoucí zájmových kroužků. V literárním přehledu jsou popsány základní znalosti v chovu včel a jejich začlenění do výuky ve školách. Tato část se hlavně zaměřuje na včelí společenstvo, včelí produkty, včelí nemoci a včelí pastvu.
Druhá část je věnovaná samotnému výukovému programu, který vychází z Rámcově vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, konkrétně ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda. Obsahuje metodické pokyny, prezentace a pracovní listy k danému výukovému programu. Dále obsahuje částečné ověření programu v praxi.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the topic of beekeeping and its usage in education. The aim of the thesis was to create a study plan for lower-secondary school students to show them beekeeping and enlighten them about the importance of the environment. This educational plan can be used by teachers, as well as by leaders of hobby groups. The basic knowledge about beekeeping and its role in the educational process are described in the literary review. This part of the thesis mainly focuses on the bee communities, products, illnesses, and feeding.
The second part of the thesis focuses on the plan itself, which is based on Framework Education Programme for Elementary Education and its subpart 'People and nature'. It consists of methodological instructions, presentations, and worksheets connected with the plan. It also includes a partial practical verification.
Včela medonosná patří k hospodářsky významnému hmyzu. Včelařství je v současné době v České republice stále více se rozšiřujícím hobby chovem. Žáci základních škol se teoreticky seznamují se včelím společenstvem během výuky přírodovědných předmětů.\\
Tato bakalářská práce má za cíl navrhnout výukový program na téma chov včel pro žáky základních škol. Program bude navržen s využitím aktivizujících výukových metod.\\
Postup řešení bakalářské práce:\\
Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled na téma chov včely medonosné, včelařství.
Vlastní návrh výukového programu pro žáky základních škol na téma včelařství, ev. návrhy dalších mimoškolních aktivit s tématem chovu včel.
Realizace programu a jeho evaluace, příp. korekce.
Bakalářská práce bude členěna do obvyklých kapitol. Veškeré postupy řešení bakalářské práce budou konzultovány s vedoucí diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Včela medonosná patří k hospodářsky významnému hmyzu. Včelařství je v současné době v České republice stále více se rozšiřujícím hobby chovem. Žáci základních škol se teoreticky seznamují se včelím společenstvem během výuky přírodovědných předmětů.\\
Tato bakalářská práce má za cíl navrhnout výukový program na téma chov včel pro žáky základních škol. Program bude navržen s využitím aktivizujících výukových metod.\\
Postup řešení bakalářské práce:\\
Na základě studia odborné literatury vypracovat literární přehled na téma chov včely medonosné, včelařství.
Vlastní návrh výukového programu pro žáky základních škol na téma včelařství, ev. návrhy dalších mimoškolních aktivit s tématem chovu včel.
Realizace programu a jeho evaluace, příp. korekce.
Bakalářská práce bude členěna do obvyklých kapitol. Veškeré postupy řešení bakalářské práce budou konzultovány s vedoucí diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Morrisonová Alethea (2014): Včelaření krok za krokem. Knižní Klub Praha, 152 s.
Šefčík, Josef (2014 ): Začínáme včelařit. Grada Praha, 112 s.
Tautz, Jürgen a Steen, Diedrich (2018): Zázračný svět včel. Mladá fronta Praha, 264 s.
Titěra, Dalibor (2017): Včely zdravé a nemocné. Brázda Praha, 192 s.
Ostatní odborná literatura.
\end{quote}
Seznam doporučené literatury
\begin{quote}
Morrisonová Alethea (2014): Včelaření krok za krokem. Knižní Klub Praha, 152 s.
Šefčík, Josef (2014 ): Začínáme včelařit. Grada Praha, 112 s.
Tautz, Jürgen a Steen, Diedrich (2018): Zázračný svět včel. Mladá fronta Praha, 264 s.
Titěra, Dalibor (2017): Včely zdravé a nemocné. Brázda Praha, 192 s.