Tato práce se zabývá možnostmi využití moderních materiálů a technologií při výuce na prvním stupni ZŠ. V první části se zabývá teorií, v druhé praktickou částí. Ta obsahuje několik didaktických námětů a zpracování exkurze do technologické firmy.
Anotace v angličtině
This work deals with the possibilities of using modern materials and technologies in teaching at the first stage of elementary school. The first part deals with theory, the second with practical part. It contains several didactic topics and processing of an excursion to a technology company.
Klíčová slova
moderní materiály, moderní technologie, exkurze, základní škola, 1. stupeň ZŠ, technická výchova, klíčové kompetence, RVP ZV, Člověk a svět práce, Práce s drobným materiálem
Klíčová slova v angličtině
modern materials, modern technologies, excursion, elementary school, 1st grade of elementary school, technical education, key competencies, RVP ZV, Man and the world of work, Work with small material
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá možnostmi využití moderních materiálů a technologií při výuce na prvním stupni ZŠ. V první části se zabývá teorií, v druhé praktickou částí. Ta obsahuje několik didaktických námětů a zpracování exkurze do technologické firmy.
Anotace v angličtině
This work deals with the possibilities of using modern materials and technologies in teaching at the first stage of elementary school. The first part deals with theory, the second with practical part. It contains several didactic topics and processing of an excursion to a technology company.
Klíčová slova
moderní materiály, moderní technologie, exkurze, základní škola, 1. stupeň ZŠ, technická výchova, klíčové kompetence, RVP ZV, Člověk a svět práce, Práce s drobným materiálem
Klíčová slova v angličtině
modern materials, modern technologies, excursion, elementary school, 1st grade of elementary school, technical education, key competencies, RVP ZV, Man and the world of work, Work with small material
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce a formulujte adekvátní všechny skupiny cílů diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: moderní technické materiály a oblasti jejich praktického užití; pojetí výuky o materiálech a technologiích na 1. stupni ZŠ; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce); badatelský přístup k výuce technických témat a předmětů na ZŠ.
Na základě těchto přípravných studií proveďte terénní výzkum vhodných moderních materiálů a technologií pro zařazení do praktické části diplomové práce. Doporučuji ve finále cca 5 různých druhů a z různých oblastí lidské činnosti (potravinářství, medicína, doprava atp.), které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních námětů do technické výuky na 1. stupni ZŠ.
Výukové náměty (prezentace, exkurze, demonstrace, experimenty) budou nosnou součástí praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Pořiďte fotografickou nebo video dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení moderních materiálů a technologií, obsaženým ve Vašich výukových námětech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových výukových námětů z oblasti moderních materiálů a technologií v technickém vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Proveďte důkladnou analýzu odborné literatury vážící se k tématu diplomové práce.
Rozvrhněte obsahovou strukturu teoretické části diplomové práce a formulujte adekvátní všechny skupiny cílů diplomové práce. Doporučuji zabývat se těmito dílčími teoretickými okruhy: moderní technické materiály a oblasti jejich praktického užití; pojetí výuky o materiálech a technologiích na 1. stupni ZŠ; pojetí, cíle a výstupní kompetence žáka 1. stupně základní školy v technické výchově podle RVP pro základní vzdělávání (Člověk a svět práce); badatelský přístup k výuce technických témat a předmětů na ZŠ.
Na základě těchto přípravných studií proveďte terénní výzkum vhodných moderních materiálů a technologií pro zařazení do praktické části diplomové práce. Doporučuji ve finále cca 5 různých druhů a z různých oblastí lidské činnosti (potravinářství, medicína, doprava atp.), které zpracujete, včetně didaktické dokumentace, do podoby originálních námětů do technické výuky na 1. stupni ZŠ.
Výukové náměty (prezentace, exkurze, demonstrace, experimenty) budou nosnou součástí praktické části diplomové práce. Opatřete je všemi pomůckami a několik z nich připravte k ověřování jejich efektivity v rámci výuky na 1. stupni ZŠ. Pořiďte fotografickou nebo video dokumentaci, která bude také součástí diplomové práce.
V závěru práce se vyjádřete k praktickým výukovým možnostem zařazení moderních materiálů a technologií, obsaženým ve Vašich výukových námětech. Dále popište Vaše zkušenosti z realizace projektů ve škole, výhody, nevýhody, překážky, reakce a činnosti dětí atd. a formulujte obecnější doporučení pro uplatňování originálních učitelových výukových námětů z oblasti moderních materiálů a technologií v technickém vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka- kompetence učitelů k jejich realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2015. 255 s. ISBN: 978-80-244-4515-1
DOSTÁL, J., ČÁSTKOVÁ, P., KRESTÝNOVÁ, M.: DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky, Tvoříme a bádáme ve výuce na prvním stupni ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4484-0
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4
PILNÝ, M.: Jak to bylo, jak to je.(Nahlédnutí do historie věcí kolem nás) 1. vyd. Praha: Edika, 2013. 200 s. ISBN 978-80-266-0390-0
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 3. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [ cit. 2016-10-19 ].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [ cit. 2016-10-19 ].
VAŇKOVÁ, H., VANĚK, V.: Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1991.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J.: Badatelsky orientovaná výuka- kompetence učitelů k jejich realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2015. 255 s. ISBN: 978-80-244-4515-1
DOSTÁL, J., ČÁSTKOVÁ, P., KRESTÝNOVÁ, M.: DIDATECH - Didaktická souprava pro výuku techniky, Tvoříme a bádáme ve výuce na prvním stupni ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4484-0
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2
HONZÍKOVÁ, J., MACH, P., NOVOTNÝ, J.: Alternativní přístupy k technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007, 264 s. ISBN 978-80-7043-626-4
PILNÝ, M.: Jak to bylo, jak to je.(Nahlédnutí do historie věcí kolem nás) 1. vyd. Praha: Edika, 2013. 200 s. ISBN 978-80-266-0390-0
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 3. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2016. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf [ cit. 2016-10-19 ].
ROUČOVÁ, E.: Technické práce s didaktikou 1, 2. Dostupné na http://moodle.pf.jcu.cz/course/view.php?id=226 [ cit. 2016-10-19 ].
VAŇKOVÁ, H., VANĚK, V.: Technické materiály pro učitelství 1. stupně ZŠ. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1991.