Diplomová práce na téma Využití díla Vincenta van Gogha ve výtvarných činnostech na 1. stupni ZŠ se skládá z části teoretická a projektové.
Její teoretická část se zabývá vymezením pojmu postimpresionismus, do kterého řadíme malíře Vincenta van Gogha. O jeho životě a díle pojednává kapitola druhá, která ve zkráceném životopisném pojednání několika podkapitol odhaluje krátký, avšak vyčerpávající život tohoto malíře.
Další kapitola je zaměřena na propojení této diplomové práce s Rámcovým vzdělávacím programem, který je nezbytnou součástí dnešního vzdělávání na prvním stupni základního vzdělávání. Poslední kapitola teoretické práce se zaměřuje na metodiku výtvarně-projektového vyučování.
Projektová část představí výtvarnou řadu, která je sestavena z lekcí, tak aby provedla žáky pomocí dopisů Vincenta van Gogha celým jeho životem a seznámila je s jeho dílem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Application of Vincent van Gogh Art Works in Art Education at Primary School is divided into theoretical and project part.
The theoretical part is divided into four parts. First chapter is focused on post impressionism, its painters and art. Second chapter tells us more about life and work of Vincent van Gogh. This chapter is divided into subchapters which tells more about each period of his life.
Third chapter is focused on the topic of modern art in primary school education and its continuity in Framework Educational Program. Last chapter of theoretical part focuses on didactics and methodology that deals with project teaching in art classes.
The project part introduces project series in which the children will be introduced to life and art work of Vincent van Gogh.
Klíčová slova
Vincent van Gogh, postimpresionismus, malířství, výtvarná výchova, malíř
Klíčová slova v angličtině
Vincent van Gogh, post-impressionism, painting, art, painter
Rozsah průvodní práce
155 s. (180 745 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce na téma Využití díla Vincenta van Gogha ve výtvarných činnostech na 1. stupni ZŠ se skládá z části teoretická a projektové.
Její teoretická část se zabývá vymezením pojmu postimpresionismus, do kterého řadíme malíře Vincenta van Gogha. O jeho životě a díle pojednává kapitola druhá, která ve zkráceném životopisném pojednání několika podkapitol odhaluje krátký, avšak vyčerpávající život tohoto malíře.
Další kapitola je zaměřena na propojení této diplomové práce s Rámcovým vzdělávacím programem, který je nezbytnou součástí dnešního vzdělávání na prvním stupni základního vzdělávání. Poslední kapitola teoretické práce se zaměřuje na metodiku výtvarně-projektového vyučování.
Projektová část představí výtvarnou řadu, která je sestavena z lekcí, tak aby provedla žáky pomocí dopisů Vincenta van Gogha celým jeho životem a seznámila je s jeho dílem.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Application of Vincent van Gogh Art Works in Art Education at Primary School is divided into theoretical and project part.
The theoretical part is divided into four parts. First chapter is focused on post impressionism, its painters and art. Second chapter tells us more about life and work of Vincent van Gogh. This chapter is divided into subchapters which tells more about each period of his life.
Third chapter is focused on the topic of modern art in primary school education and its continuity in Framework Educational Program. Last chapter of theoretical part focuses on didactics and methodology that deals with project teaching in art classes.
The project part introduces project series in which the children will be introduced to life and art work of Vincent van Gogh.
Klíčová slova
Vincent van Gogh, postimpresionismus, malířství, výtvarná výchova, malíř
Klíčová slova v angličtině
Vincent van Gogh, post-impressionism, painting, art, painter
Zásady pro vypracování
1. Stručné pojednání o životě a díle Vincenta van Gogha. Rámcový rozbor jeho tvorby z pohledu teorie umění, estetiky a psychologie.
2. Analýza možností využití a zprostředkování moderního umění v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni základních škol s ohledem na výchovně-vzdělávací cíle a obsahy kurikulárních dokumentů a didaktiku výtvarné výchovy.
3. Metody a způsoby práce s výtvarným artefaktem v rámci projektové výuky.
4. Příprava, organizace a realizace výtvarné řady na téma "Ve stopách Vincenta van Gogha". Reflexe výtvarných lekcí a jejich fotografická dokumentace.
Zásady pro vypracování
1. Stručné pojednání o životě a díle Vincenta van Gogha. Rámcový rozbor jeho tvorby z pohledu teorie umění, estetiky a psychologie.
2. Analýza možností využití a zprostředkování moderního umění v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni základních škol s ohledem na výchovně-vzdělávací cíle a obsahy kurikulárních dokumentů a didaktiku výtvarné výchovy.
3. Metody a způsoby práce s výtvarným artefaktem v rámci projektové výuky.
4. Příprava, organizace a realizace výtvarné řady na téma "Ve stopách Vincenta van Gogha". Reflexe výtvarných lekcí a jejich fotografická dokumentace.
Seznam doporučené literatury
BEAUJEAN, Dieter. Vincent van Gogh: život a dílo. Praha: Slovart, 2006. Malý umělecký průvodce. ISBN 80-7209-813-6.
BELL, Julian. Zrcadlo světa: nové dějiny umění. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0280-2.
BIE, Ceciel de. My brother Vincent van Gogh. Los Angeles: J. Paul Getty Museum, 2002. ISBN 0-89236-711-3.
KINDLER, Anna M. Child Development in Art. Virginia, United States: National Art Education Association, 1997. ISBN 9780937652770.
LAMAČ, Miroslav. Vincent van Gogh. Praha: Odeon, 1966. ISBN 01-502-66.
MEEKEREN, E. van. Život a nemoci Vincenta van Gogha: "kámen v pohybu neobrůstá mechem". Praha: Galén, c2012. Makropulos. ISBN 978-80-7262-700-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
SWEETMAN, David. Vincent van Gogh: jeho život a dílo. Přeložil Václav VITÁK. Praha: BB art, 2002. ISBN 80-7257-727-1.
ŠAMŠULA, Pavel. Obrazárna v hlavě: [učebnice pro základní školy včetně základních škol s výukou podle vzdělávacího programu obecná škola]. Praha: Práce, 1996. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-208-0380-7.
WALTHER, Ingo F. Vincent van Gogh 1853-1890: vize a skutečnost. Köln: Taschen, c2002. ISBN 3-8228-1012-6.
Rozšíření informačních zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.
Seznam doporučené literatury
BEAUJEAN, Dieter. Vincent van Gogh: život a dílo. Praha: Slovart, 2006. Malý umělecký průvodce. ISBN 80-7209-813-6.
BELL, Julian. Zrcadlo světa: nové dějiny umění. Praha: Argo, 2010. ISBN 978-80-257-0280-2.
BIE, Ceciel de. My brother Vincent van Gogh. Los Angeles: J. Paul Getty Museum, 2002. ISBN 0-89236-711-3.
KINDLER, Anna M. Child Development in Art. Virginia, United States: National Art Education Association, 1997. ISBN 9780937652770.
LAMAČ, Miroslav. Vincent van Gogh. Praha: Odeon, 1966. ISBN 01-502-66.
MEEKEREN, E. van. Život a nemoci Vincenta van Gogha: "kámen v pohybu neobrůstá mechem". Praha: Galén, c2012. Makropulos. ISBN 978-80-7262-700-4.
ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
SWEETMAN, David. Vincent van Gogh: jeho život a dílo. Přeložil Václav VITÁK. Praha: BB art, 2002. ISBN 80-7257-727-1.
ŠAMŠULA, Pavel. Obrazárna v hlavě: [učebnice pro základní školy včetně základních škol s výukou podle vzdělávacího programu obecná škola]. Praha: Práce, 1996. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-208-0380-7.
WALTHER, Ingo F. Vincent van Gogh 1853-1890: vize a skutečnost. Köln: Taschen, c2002. ISBN 3-8228-1012-6.
Rozšíření informačních zdrojů k tématu bude součástí studijní práce diplomantky.