Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a projektovou.
Teoretická část se nejdříve obecně zabývá vitráží jako prvkem v architektuře a pozornost je věnována také vývoji lidového malířství na sklo v Čechách, které bylo nedílnou součástí historického vývoje sklomalby u nás. Dále se práce zaměřuje na vitráž coby námět ve výtvarné kultuře. Jedná se
o vývoj zasklívání okenních otvorů od nejstarších zmínek a důkazů o používání těchto metod až po moderní impulzy 20. století. Druhá část práce je věnována výtvarným činnostem ve výtvarné výchově a také pojednává o rámcovém vzdělávacím programu této výchovy. Okrajová pozornost je směřována
i k projektovému vyučování na ZUŠ a historickému vhledu do této problematiky.
Projektová část představuje vitráž jako specifický námět výtvarné řady v rámci výtvarných činností na ZUŠ. V první části řeší organizaci, přípravu
a částečnou realizaci vyučovacích jednotek. Ve druhé části projektové práce jsou popsány jednotlivé výukové lekce a jejich reflexe. Součástí je také obrazová fotodokumentace uskutečněných hodin.
Anotace v angličtině
The following dissertation thesis is divided into a theoretical and practical part.
The theoretical part firstly examines stained glass as an architectural element. The attention is mainly paid to the Bohemian folklore glass painting, which was an integral part of the historical development of glass painting in our country. Furthermore, it focuses on the stained glass as a subject matter in art. This concerns the development of glazing window-apertures from the oldest references and proofs of using such methods to the modern impulses of the 20th century. Secondly, the theoretical part discusses art activities in art classes
as well as their relation to the Framework Education Programme. Finally, minor attention is given to project-based learning at art schools together with the historical view of this issue.
The practical part of this thesis aims to introduce stained glass as
a specific subject matter of art series in pursuance of activities at art schools. Firstly, the organisation, preparation and partial realisation of lessons are discussed. Secondly, the particular lessons and their reflections are described. Additionally, the photo documentation of the lessons realized is included.
Klíčová slova
vitráž, sklomalba, gotika, sklo, projekt, výtvarná řada
Klíčová slova v angličtině
stained glass, glasspainting, Gothic style, glass, project, art series
Rozsah průvodní práce
127 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a projektovou.
Teoretická část se nejdříve obecně zabývá vitráží jako prvkem v architektuře a pozornost je věnována také vývoji lidového malířství na sklo v Čechách, které bylo nedílnou součástí historického vývoje sklomalby u nás. Dále se práce zaměřuje na vitráž coby námět ve výtvarné kultuře. Jedná se
o vývoj zasklívání okenních otvorů od nejstarších zmínek a důkazů o používání těchto metod až po moderní impulzy 20. století. Druhá část práce je věnována výtvarným činnostem ve výtvarné výchově a také pojednává o rámcovém vzdělávacím programu této výchovy. Okrajová pozornost je směřována
i k projektovému vyučování na ZUŠ a historickému vhledu do této problematiky.
Projektová část představuje vitráž jako specifický námět výtvarné řady v rámci výtvarných činností na ZUŠ. V první části řeší organizaci, přípravu
a částečnou realizaci vyučovacích jednotek. Ve druhé části projektové práce jsou popsány jednotlivé výukové lekce a jejich reflexe. Součástí je také obrazová fotodokumentace uskutečněných hodin.
Anotace v angličtině
The following dissertation thesis is divided into a theoretical and practical part.
The theoretical part firstly examines stained glass as an architectural element. The attention is mainly paid to the Bohemian folklore glass painting, which was an integral part of the historical development of glass painting in our country. Furthermore, it focuses on the stained glass as a subject matter in art. This concerns the development of glazing window-apertures from the oldest references and proofs of using such methods to the modern impulses of the 20th century. Secondly, the theoretical part discusses art activities in art classes
as well as their relation to the Framework Education Programme. Finally, minor attention is given to project-based learning at art schools together with the historical view of this issue.
The practical part of this thesis aims to introduce stained glass as
a specific subject matter of art series in pursuance of activities at art schools. Firstly, the organisation, preparation and partial realisation of lessons are discussed. Secondly, the particular lessons and their reflections are described. Additionally, the photo documentation of the lessons realized is included.
Klíčová slova
vitráž, sklomalba, gotika, sklo, projekt, výtvarná řada
Klíčová slova v angličtině
stained glass, glasspainting, Gothic style, glass, project, art series
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
- vymezení obsahu a cílů výtvarné řady;
- význam výtvarných řad v rámci výuky ve výtvarné výchově na ZŠ;
- vitráž jako specifický námět ve výtvarné kultuře a jeho odraz v dílech významných výtvarníků;
- analýza možností uplatnění dané tematiky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově s ohledem na obsah kurikulárních dokumentů (RVP/ŠVP) ve sféře základního vzdělávání
PROJEKTOVÁ ČÁST:
- vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím námětu řady ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ/ZUŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy teoreticko-projektově. Jednotlivé části studie budou adekvátně akcentovány i v obrazové dokumentaci. Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Rozsah grafických prací: Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Zásady pro vypracování
TEORETICKÁ ČÁST:
- vymezení obsahu a cílů výtvarné řady;
- význam výtvarných řad v rámci výuky ve výtvarné výchově na ZŠ;
- vitráž jako specifický námět ve výtvarné kultuře a jeho odraz v dílech významných výtvarníků;
- analýza možností uplatnění dané tematiky v rámci výtvarných činností včetně intermediálních a experimentálních aktivit ve výtvarné výchově s ohledem na obsah kurikulárních dokumentů (RVP/ŠVP) ve sféře základního vzdělávání
PROJEKTOVÁ ČÁST:
- vytvoření, částečná realizace a reflexe souboru vlastních lekcí výtvarné výchovy s využitím námětu řady ve vybrané/vybraných třídě/třídách na ZŠ/ZUŠ.
Poznámka: Všechny součásti diplomové práce budou zpracovávány s ohledem na formu práce, tedy teoreticko-projektově. Jednotlivé části studie budou adekvátně akcentovány i v obrazové dokumentaci. Diplomant zpracuje všechny části diplomové práce dle svých možností na té nejlepší stylistické a pravopisné úrovni.
Rozsah grafických prací: Obrazový materiál dokumentující přípravu a realizaci souboru výtvarných lekcí na zadané téma.
Seznam doporučené literatury
NEŠKUDA, B., DUDÁK, V., POŠVA, R. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu.Praha: Baset, 2000. ISBN 80-86223-07-8 .
GLANCEY, J. Architektura. Velký ilustrovaný průvodce. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-960-3.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. 2. vyd. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0.
HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.
HORÁČEK, R. ed. a ZÁLEŠÁK, J. ed. Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
HOSMAN, Z. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0.
LAMSEROVÁ-DLABAČOVÁ, J. a PREISSOVÁ, R. Výtvarné vyjadřování: Práce s barvou ve výtvarné výchově na základní škole. Praha: SPN, 1987.
LOSOS, L. Vitráže. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1405-1.
MATĚJČEK, A. Dějiny umění v obrysech. 3. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-058-7.
SYROVÝ, B. Architektura-svědectví dob: přehled vývoje stavitelství a architektury. Praha, Státní nakladatelství technické literatury, 1974.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.
Seznam doporučené literatury
NEŠKUDA, B., DUDÁK, V., POŠVA, R. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu.Praha: Baset, 2000. ISBN 80-86223-07-8 .
GLANCEY, J. Architektura. Velký ilustrovaný průvodce. Praha: Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-960-3.
GOMBRICH, E. H. Příběh umění. 2. vyd. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0.
HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha: Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0205-5.
HORÁČEK, R. ed. a ZÁLEŠÁK, J. ed. Aktuální otázky zprostředkování umění: teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4371-8.
HOSMAN, Z. Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7394-001-0.
LAMSEROVÁ-DLABAČOVÁ, J. a PREISSOVÁ, R. Výtvarné vyjadřování: Práce s barvou ve výtvarné výchově na základní škole. Praha: SPN, 1987.
LOSOS, L. Vitráže. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1405-1.
MATĚJČEK, A. Dějiny umění v obrysech. 3. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 219 s. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1995. 195 s. ISBN 80-902267-4-4.
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-058-7.
SYROVÝ, B. Architektura-svědectví dob: přehled vývoje stavitelství a architektury. Praha, Státní nakladatelství technické literatury, 1974.
Další doplnění seznamu odborné literatury je součástí diplomantova úkolu.