Tato diplomová práce má za cíl seznámit laskavého čtenáře s problematikou performance. Přístup k performanci v této práci je však povýtce filosofický. Metodologicky se tak nalézáme mezi performancí a filosofií. Čtenář je nejdříve seznámen s narativem konkrétní performance, performativním obratem a performance studies. Je poskytnuta definice performance s aplikací na dějiny, ve kterých se objevují i zcela nové náhledy na to, co můžeme považovat za skutečnou performanci. Navíc jsou i samotné dějiny řešeny skrze filosofii. Velká část práce se zabývá explikací filosofického díla Tomáše Rullera. Závěrečná část práce předkládá čtenáři možnost založení filosofické antropologie v díle Edity Steinové, což představuje protipól soudobého trendu antiesencialismu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis aims to acquaints the kind reader with the issue of performance. However, the approach to performance in this work is rather philosophical. Methodologically, we find ourselves between performance and philosophy. The reader is first acquainted with the narrative of a specific performance, performative turn and performance studies. A definition of performance is provided with an application to history, in which there are also completely new insights into what we can consider a real performance. Moreover, history itself is addressed through philosophy. A large part of the work deals with the explanation of the philosophical work of Tomas Ruller. The final part of the thesis introduces the reader the possibility of establishing philosophical anthropology in the work of Edita Stein, which is the opposite of the contemporary trend of anti-essentialism.
Klíčová slova
performance, performance art, akční umění, Tomáš Ruller, Edita
Steinová, Petr Rezek, fenomenologie, definice
Klíčová slova v angličtině
performance, performance art, action art, Tomas Ruller, Edith Stein, Petr
Rezek, phenomenology, definition
Rozsah průvodní práce
164 s. (398 571 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce má za cíl seznámit laskavého čtenáře s problematikou performance. Přístup k performanci v této práci je však povýtce filosofický. Metodologicky se tak nalézáme mezi performancí a filosofií. Čtenář je nejdříve seznámen s narativem konkrétní performance, performativním obratem a performance studies. Je poskytnuta definice performance s aplikací na dějiny, ve kterých se objevují i zcela nové náhledy na to, co můžeme považovat za skutečnou performanci. Navíc jsou i samotné dějiny řešeny skrze filosofii. Velká část práce se zabývá explikací filosofického díla Tomáše Rullera. Závěrečná část práce předkládá čtenáři možnost založení filosofické antropologie v díle Edity Steinové, což představuje protipól soudobého trendu antiesencialismu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis aims to acquaints the kind reader with the issue of performance. However, the approach to performance in this work is rather philosophical. Methodologically, we find ourselves between performance and philosophy. The reader is first acquainted with the narrative of a specific performance, performative turn and performance studies. A definition of performance is provided with an application to history, in which there are also completely new insights into what we can consider a real performance. Moreover, history itself is addressed through philosophy. A large part of the work deals with the explanation of the philosophical work of Tomas Ruller. The final part of the thesis introduces the reader the possibility of establishing philosophical anthropology in the work of Edita Stein, which is the opposite of the contemporary trend of anti-essentialism.
Klíčová slova
performance, performance art, akční umění, Tomáš Ruller, Edita
Steinová, Petr Rezek, fenomenologie, definice
Klíčová slova v angličtině
performance, performance art, action art, Tomas Ruller, Edith Stein, Petr
Rezek, phenomenology, definition
Zásady pro vypracování
Performance (performance art) je svébytný umělecký či kvazi-umělecký směr, který se začal rozvíjet od 60. let 20. století. Tento směr vzbudil v nedávné době pozornost některých filosofů, kteří se jím začali zabývat pod hlavičkou performativní filosofie (performance philosophy). Současná performativní filosofie čerpá své podněty především z děl kontinentálních autorů a dále z různých disciplín, např. teatrologie, antropologie, či z obecněji pojatých performance studies. Cílem této práce je představit performanci a performativní filosofii v širším kontextu, jak z historického, tak systematického hlediska, a dále načrtnout performativní filosofii vycházející z aristotelsko-scholastické tradice.
Zásady pro vypracování
Performance (performance art) je svébytný umělecký či kvazi-umělecký směr, který se začal rozvíjet od 60. let 20. století. Tento směr vzbudil v nedávné době pozornost některých filosofů, kteří se jím začali zabývat pod hlavičkou performativní filosofie (performance philosophy). Současná performativní filosofie čerpá své podněty především z děl kontinentálních autorů a dále z různých disciplín, např. teatrologie, antropologie, či z obecněji pojatých performance studies. Cílem této práce je představit performanci a performativní filosofii v širším kontextu, jak z historického, tak systematického hlediska, a dále načrtnout performativní filosofii vycházející z aristotelsko-scholastické tradice.
Seznam doporučené literatury
Peroutka, David. Tomistická filosofická antropologie. Praha: Krystal OP, 2012.
Maritain, Jacques. Umění a scholastika. Olomouc: Knihovna Filosofické revue, 1933.
Cull, Laura & Lagaay, Alice (eds.). Encounters in Performance Philosophy. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2014.
Schechner, Richard. Performance studies: An introduction. New York: Routledge, 2006.
Carlson, Marvin. Performance: A critical introduction. New York: Routledge, 2004.
Morganová, Pavlína. Akční umění. Olomouc: J. Vacl, 2010.
Goldberg, RoseLee. Performance Art: From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson, 2011.
Grant, Stuart & McNeilly, Jodie & Veerapen, Maeva. Performance and Temporalisation: Time Happens. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2015.
Performativní filosofie. Filozofia. Roč. 68, 2013, č. 5.
Seznam doporučené literatury
Peroutka, David. Tomistická filosofická antropologie. Praha: Krystal OP, 2012.
Maritain, Jacques. Umění a scholastika. Olomouc: Knihovna Filosofické revue, 1933.
Cull, Laura & Lagaay, Alice (eds.). Encounters in Performance Philosophy. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2014.
Schechner, Richard. Performance studies: An introduction. New York: Routledge, 2006.
Carlson, Marvin. Performance: A critical introduction. New York: Routledge, 2004.
Morganová, Pavlína. Akční umění. Olomouc: J. Vacl, 2010.
Goldberg, RoseLee. Performance Art: From Futurism to the Present. London: Thames & Hudson, 2011.
Grant, Stuart & McNeilly, Jodie & Veerapen, Maeva. Performance and Temporalisation: Time Happens. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2015.
Performativní filosofie. Filozofia. Roč. 68, 2013, č. 5.