Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které bude sledovat roli školy v prevenci sociálně patologických jevů. Na základě studia odborné literatury, ale též pokynů MŠMT a koncepčních materiálů o prevenci ve školství, vymezí v teoretické části problematiku školy jako výchovně vzdělávací instituce ohrožované sociálně patologickými jevy. Bude stručně charakterizovat ty jevy, které se ve škole vyskytují, dále pak popíše podobu primární prevence ve školním prostředí, zpřehlední úkoly, které má škola a učitelé v prevenci. V praktické části bakalářské práce bude zkoumat, jaké jsou rozdíly mezi sociálně patologickými jevy na základních a středních školách, pokusí se zjistit znalosti (hodnocení, připomínky) žáků a studentů o preventivních programech všeobecně a o preventivních programech, které děti zažily na své škole. Na základě zjištěných výsledků posoudí účinnost těchto programů a na základě výzkumu navrhne možná řešení jak prevenci na školách zkvalitnit.\\
Harmonogram projektu:\\
1/ studium odborné literatury, stanovení struktury teoretické studie\\
2/ formulace pracovní hypotézy průzkumu\\
3/ vytvoření dotazníku a test jeho srozumitelnosti na malém počtu studentů jak
ze základních, tak ze středních škol\\
4/ sběr dat na vybraných základních a středních školách\\
5/ analýza dat\\
6/ interpretace výsledků získaných dotazníkem a stanovení závěrů\\
7/ návrhy řešení
Zásady pro vypracování
Autorka zpracuje bakalářskou práci, ve které bude sledovat roli školy v prevenci sociálně patologických jevů. Na základě studia odborné literatury, ale též pokynů MŠMT a koncepčních materiálů o prevenci ve školství, vymezí v teoretické části problematiku školy jako výchovně vzdělávací instituce ohrožované sociálně patologickými jevy. Bude stručně charakterizovat ty jevy, které se ve škole vyskytují, dále pak popíše podobu primární prevence ve školním prostředí, zpřehlední úkoly, které má škola a učitelé v prevenci. V praktické části bakalářské práce bude zkoumat, jaké jsou rozdíly mezi sociálně patologickými jevy na základních a středních školách, pokusí se zjistit znalosti (hodnocení, připomínky) žáků a studentů o preventivních programech všeobecně a o preventivních programech, které děti zažily na své škole. Na základě zjištěných výsledků posoudí účinnost těchto programů a na základě výzkumu navrhne možná řešení jak prevenci na školách zkvalitnit.\\
Harmonogram projektu:\\
1/ studium odborné literatury, stanovení struktury teoretické studie\\
2/ formulace pracovní hypotézy průzkumu\\
3/ vytvoření dotazníku a test jeho srozumitelnosti na malém počtu studentů jak
ze základních, tak ze středních škol\\
4/ sběr dat na vybraných základních a středních školách\\
5/ analýza dat\\
6/ interpretace výsledků získaných dotazníkem a stanovení závěrů\\
7/ návrhy řešení
Seznam doporučené literatury
Bendl, Stanislav, Prevence a řešení šikany ve škole, ISV nakladatelství Praha, 2003\\
Horák, Josef, Výchovné problémy současné školy, Technická univerzita Liberec, 2001\\
Chaloupka, Luboš, Úvod do soc. patologie. Díl V, Volný čas, parta a zájmová sféra
obtížně vychovatelných dětí a mládeže, Státní pedagogické nakl. Praha, 1986\\
Jedlička, Richard, Koťa, Jaroslav, Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence soc. pat.
jevů u dětí a mládeže, Karolinum, 1998\\
Kremličková, Marta, Novotná, Marie, Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele:
(setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická),
Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1997\\
Matoušek, Oldřich, Kroftová, Andrea, Mládež a delikvence, Portál Praha, 2003\\
Nešpor, Karel, Vaše děti a návykové látky, Portál Praha, 2001\\
Papica, Jan, Metody sociálně psychologického výzkumu, Státní pedagogické nakladatelství
Praha, 1974\\
Parry, Jean, Carrington, Gillian, Čelíme šikanování: sborník metod, Institut pedagogicko-
psychologického poradenství ČR Praha, 1997\\
Pokorný, Vratislav, Telcová, Jana, Tomko, Anton, Prevence sociálně patologických jevů:
manuál praxe, Ústav psychologického poradenství a diagnostiky Brno, 2003\\
Říčan, Pavel, Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí,
Portál Praha, 1995\\
Sheedyová-Kurcinková, Mary, Problémové dítě v rodině a ve škole, Portál Praha, 1998\\
Spáčilová, Hana, Pedagogická diagnostika v primární škole, Univerzita Palackého Olomouc,
2003\\
Vališová, Alena, Asertivita v prostředí rodiny a školy: Pedagogické a psychologické kontexty
v teorii a praxi, ISV nakladatelství Praha, 2002\\
Vojtík, Vladimír, Machová, Jitka, Břicháček, Václav, Porcuhy vývoje dětí a mladistvých
a jejich projevy v rodině a škole, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1990
Seznam doporučené literatury
Bendl, Stanislav, Prevence a řešení šikany ve škole, ISV nakladatelství Praha, 2003\\
Horák, Josef, Výchovné problémy současné školy, Technická univerzita Liberec, 2001\\
Chaloupka, Luboš, Úvod do soc. patologie. Díl V, Volný čas, parta a zájmová sféra
obtížně vychovatelných dětí a mládeže, Státní pedagogické nakl. Praha, 1986\\
Jedlička, Richard, Koťa, Jaroslav, Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence soc. pat.
jevů u dětí a mládeže, Karolinum, 1998\\
Kremličková, Marta, Novotná, Marie, Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele:
(setkání speciálněpedagogická, sociálněpedagogická a pedagogickodiagnostická),
Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1997\\
Matoušek, Oldřich, Kroftová, Andrea, Mládež a delikvence, Portál Praha, 2003\\
Nešpor, Karel, Vaše děti a návykové látky, Portál Praha, 2001\\
Papica, Jan, Metody sociálně psychologického výzkumu, Státní pedagogické nakladatelství
Praha, 1974\\
Parry, Jean, Carrington, Gillian, Čelíme šikanování: sborník metod, Institut pedagogicko-
psychologického poradenství ČR Praha, 1997\\
Pokorný, Vratislav, Telcová, Jana, Tomko, Anton, Prevence sociálně patologických jevů:
manuál praxe, Ústav psychologického poradenství a diagnostiky Brno, 2003\\
Říčan, Pavel, Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí,
Portál Praha, 1995\\
Sheedyová-Kurcinková, Mary, Problémové dítě v rodině a ve škole, Portál Praha, 1998\\
Spáčilová, Hana, Pedagogická diagnostika v primární škole, Univerzita Palackého Olomouc,
2003\\
Vališová, Alena, Asertivita v prostředí rodiny a školy: Pedagogické a psychologické kontexty
v teorii a praxi, ISV nakladatelství Praha, 2002\\
Vojtík, Vladimír, Machová, Jitka, Břicháček, Václav, Porcuhy vývoje dětí a mladistvých
a jejich projevy v rodině a škole, Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1990