Práce se zabývá hudebními aktivitami dětí mladšího školního věku. Teoretická část se věnuje pojmu hudba a volný čas, funkcím hudby, aktivnímu a pasivnímu využití hudby. Dále je charakterizován mladší školní věk a pojem hudební tvořivost. V souvislosti s hudební tvořivostí jsou popsány její rysy a psychologické předpoklady. Praktická část se věnuje vybraným hudebním aktivitám žáků 2. a 3. tříd základních škol. Prostřednictvím dotazníků je zjišťováno, jak se žáci těchto tříd věnují hudebním aktivitám ve volném čase. Zjišťuje, zda se žáci věnují hudbě aktivně nebo pasivně.
Anotace v angličtině
This work deals with musical activities by children at the younger school age. The theoretic part deals with the conception of music and leisure time, the roles of music, active and passive music utilisation. Next the younger school age and the term musical creativity is defined. In connection with musical creativity its characteristics and psychological prerequisites are also described. The practical part deals with the chosen musical activities by pupils in second and third grades of primary school. Questionnaires are used in order to discover how the pupils of these grades are devoting their time to musical activities in their leisure time and whether the pupils devote themselves to music in the active or passive way.
Klíčová slova
hudba, volný čas, mladší školní věk, hudební tvořivost, aktivní využití hudby, pasivní využití hudby, hudební nástroje, zpěv, poslech hudby
Klíčová slova v angličtině
music, leisure time, younger school age, creativity in music, active music utilisation, passive music utilisation, musical instruments, singing, listening to music
Rozsah průvodní práce
48 s. (60 375 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá hudebními aktivitami dětí mladšího školního věku. Teoretická část se věnuje pojmu hudba a volný čas, funkcím hudby, aktivnímu a pasivnímu využití hudby. Dále je charakterizován mladší školní věk a pojem hudební tvořivost. V souvislosti s hudební tvořivostí jsou popsány její rysy a psychologické předpoklady. Praktická část se věnuje vybraným hudebním aktivitám žáků 2. a 3. tříd základních škol. Prostřednictvím dotazníků je zjišťováno, jak se žáci těchto tříd věnují hudebním aktivitám ve volném čase. Zjišťuje, zda se žáci věnují hudbě aktivně nebo pasivně.
Anotace v angličtině
This work deals with musical activities by children at the younger school age. The theoretic part deals with the conception of music and leisure time, the roles of music, active and passive music utilisation. Next the younger school age and the term musical creativity is defined. In connection with musical creativity its characteristics and psychological prerequisites are also described. The practical part deals with the chosen musical activities by pupils in second and third grades of primary school. Questionnaires are used in order to discover how the pupils of these grades are devoting their time to musical activities in their leisure time and whether the pupils devote themselves to music in the active or passive way.
Klíčová slova
hudba, volný čas, mladší školní věk, hudební tvořivost, aktivní využití hudby, pasivní využití hudby, hudební nástroje, zpěv, poslech hudby
Klíčová slova v angličtině
music, leisure time, younger school age, creativity in music, active music utilisation, passive music utilisation, musical instruments, singing, listening to music
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V praktické části se bude zabývat výzkumem trávení volného času spojené s hudebními aktivitami. Zvolena je forma kvantitativního výzkumu, a to metodou dotazníků. Práce bude zpracována v souladu s metodickou příručkou TF.
Zásady pro vypracování
Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. V praktické části se bude zabývat výzkumem trávení volného času spojené s hudebními aktivitami. Zvolena je forma kvantitativního výzkumu, a to metodou dotazníků. Práce bude zpracována v souladu s metodickou příručkou TF.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
HOFBAUER, Břetislav. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-149-2.
ZICH, František. Úvod do sociologického výzkumu. 2. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014. ISBN 978-80-7408-093-7.
Seznam doporučené literatury
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
HOFBAUER, Břetislav. Kapitoly z pedagogiky volného času: soubor pojednání o volném čase a jeho výchovném zhodnocování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-7394-240-3.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Brno: TOGGA, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-149-2.
ZICH, František. Úvod do sociologického výzkumu. 2. vydání. Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2014. ISBN 978-80-7408-093-7.