Práce se zabývá vlivem jednotlivých forem zážitkové pedagogiky na jeho účastníky. V teoretické části jsou popsány základní pojmy zážitkové pedagogiky, její vývoj, cíle, formy a principy. Empirická část se skládá z realizovaného kvalitativního výzkumu s využitím metody pozorování a polostrukturovaného rozhovoru, jehož cílem bylo analyzovat, zda a popřípadě jakým způsobem působí zážitková pedagogika použitá v autorském projektu Saan na jeho účastníky. Hlavním cílem diplomové práce bylo zhodnotit, jak působí zážitková pedagogika na účastníky a poté tyto teoretické znalosti porovnat s vlastním výzkumem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the influence of the various forms of experiential education on its participants. The theoretical part describes the basic terms of experiential education, its development, goals, forms, and principles. The empirical part consists of the qualitative research based on an observation method and a semi-structured interview whose aim was to analyse whether, and if so how, the experiential education used in the authorial project Saan influences its participants. The main aim of the thesis was to evaluate in what way are the participants influenced by the experiential education and then to compare this theoretical knowledge with the conducted research.
experiential education, personality, participant, group, group dynamics, personal development, targeted education, game, pedagogy, experience
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vlivem jednotlivých forem zážitkové pedagogiky na jeho účastníky. V teoretické části jsou popsány základní pojmy zážitkové pedagogiky, její vývoj, cíle, formy a principy. Empirická část se skládá z realizovaného kvalitativního výzkumu s využitím metody pozorování a polostrukturovaného rozhovoru, jehož cílem bylo analyzovat, zda a popřípadě jakým způsobem působí zážitková pedagogika použitá v autorském projektu Saan na jeho účastníky. Hlavním cílem diplomové práce bylo zhodnotit, jak působí zážitková pedagogika na účastníky a poté tyto teoretické znalosti porovnat s vlastním výzkumem.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the influence of the various forms of experiential education on its participants. The theoretical part describes the basic terms of experiential education, its development, goals, forms, and principles. The empirical part consists of the qualitative research based on an observation method and a semi-structured interview whose aim was to analyse whether, and if so how, the experiential education used in the authorial project Saan influences its participants. The main aim of the thesis was to evaluate in what way are the participants influenced by the experiential education and then to compare this theoretical knowledge with the conducted research.
experiential education, personality, participant, group, group dynamics, personal development, targeted education, game, pedagogy, experience
Zásady pro vypracování
Téma se zabývá vlivem vybraných forem zážitkové pedagogiky na jeho účastníky z psychologického a pedagogického pohledu.
Práce se skládá z části teoretické, která popisuje zážitkovou pedagogiku, její vývoj, cíle, formy a principy. Dále navazuje na psychologické a pedagogické pojetí osobnosti a vybraná témata týkající se skupiny.
Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum konaný v autorském projektu Saan, jehož cílem je zjistit, zda zážitková pedagogika v tomto projektu působí na jeho účastníky a jakým způsobem.
Zásady pro vypracování: práce s literaturou, rozhovory, vlastní výzkum.
Zásady pro vypracování
Téma se zabývá vlivem vybraných forem zážitkové pedagogiky na jeho účastníky z psychologického a pedagogického pohledu.
Práce se skládá z části teoretické, která popisuje zážitkovou pedagogiku, její vývoj, cíle, formy a principy. Dále navazuje na psychologické a pedagogické pojetí osobnosti a vybraná témata týkající se skupiny.
Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum konaný v autorském projektu Saan, jehož cílem je zjistit, zda zážitková pedagogika v tomto projektu působí na jeho účastníky a jakým způsobem.
Zásady pro vypracování: práce s literaturou, rozhovory, vlastní výzkum.
Seznam doporučené literatury
KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.
Seznam doporučené literatury
KIRCHNER, Jiří. Psychologie prožitku a dobrodružství: pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2562-5.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.