Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem mezipředmětových vztahů mezi Výchovou k občanství a Zeměpisem ve výuce na základní škole. Cílem práce je poskytnout přehled těchto interdisciplinárních vztahů mezi oběma vzdělávacími obory. Toho bylo dosaženo pomocí obsahové analýzy tematických celků učiva uvedených v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Na základě získaných údajů následně autor koncipoval osm modelových výukových jednotek, které byly uvedeny do praxe. Jednotlivé výukovéjednotky byly následně podrobeny evaluaci. Hlavním přínosem práce je nalezení četných kompatibilit mezi oběma obory, které mohou být využity v každodenní pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of cross-curricular relationships between civics and geography in elementary school education. The aim of this work is to provide an overview of these interdisciplinary relations between both educational fields. This was achieved through a content analysis of the thematic units of the curriculum presented in the Framework Education Programme for Elementary Education. Based on the obtained data, the author designed eight model teaching units that were put into practice. Individual teaching units were subsequently evaluated. The main contribution of this work is finding numerous compatibility between both fields, which can be used in everyday pedagogical practice.
Klíčová slova
Mezipředmětové vztahy, integrovaná výuka, zeměpis, výchova k občanství, kurikulum, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, pedagogická praxe, základní škola.
Předkládaná diplomová práce se zabývá tématem mezipředmětových vztahů mezi Výchovou k občanství a Zeměpisem ve výuce na základní škole. Cílem práce je poskytnout přehled těchto interdisciplinárních vztahů mezi oběma vzdělávacími obory. Toho bylo dosaženo pomocí obsahové analýzy tematických celků učiva uvedených v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Na základě získaných údajů následně autor koncipoval osm modelových výukových jednotek, které byly uvedeny do praxe. Jednotlivé výukovéjednotky byly následně podrobeny evaluaci. Hlavním přínosem práce je nalezení četných kompatibilit mezi oběma obory, které mohou být využity v každodenní pedagogické praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of cross-curricular relationships between civics and geography in elementary school education. The aim of this work is to provide an overview of these interdisciplinary relations between both educational fields. This was achieved through a content analysis of the thematic units of the curriculum presented in the Framework Education Programme for Elementary Education. Based on the obtained data, the author designed eight model teaching units that were put into practice. Individual teaching units were subsequently evaluated. The main contribution of this work is finding numerous compatibility between both fields, which can be used in everyday pedagogical practice.
Klíčová slova
Mezipředmětové vztahy, integrovaná výuka, zeměpis, výchova k občanství, kurikulum, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, pedagogická praxe, základní škola.
Diplomová práce se bude soustředit na mezipředmětové vztahy mezi výchovou k občanství a zeměpisem ve výuce na základní škole. Zeměpis se svým obsahovým zaměřením může v řadě případů řadit na pomezí přírodních a společenských věd, a právě proto je možné nalézt mezi oběma vzdělávacími obory zajímavé interdisciplinární přesahy včetně transdisciplinární didaktiky. Nalézt didaktickou kompatibilitu řady tematických oblastí bude cílem diplomové práce.\\
Práce bude členěna na dvě hlavní části. V prvé z nich se autor zaměří na teoretický rámec tématu, ve druhé části se poté soustředí na mezipředmětové vztahy k oběma vyučovacím předmětům. Na základě těchto získaných informací budou vypracovány výukové jednotky, rozvíjející oba vzdělávací obory. Všechny navržené výukové jednotky budou realizovány včetně následné evaluace.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude soustředit na mezipředmětové vztahy mezi výchovou k občanství a zeměpisem ve výuce na základní škole. Zeměpis se svým obsahovým zaměřením může v řadě případů řadit na pomezí přírodních a společenských věd, a právě proto je možné nalézt mezi oběma vzdělávacími obory zajímavé interdisciplinární přesahy včetně transdisciplinární didaktiky. Nalézt didaktickou kompatibilitu řady tematických oblastí bude cílem diplomové práce.\\
Práce bude členěna na dvě hlavní části. V prvé z nich se autor zaměří na teoretický rámec tématu, ve druhé části se poté soustředí na mezipředmětové vztahy k oběma vyučovacím předmětům. Na základě těchto získaných informací budou vypracovány výukové jednotky, rozvíjející oba vzdělávací obory. Všechny navržené výukové jednotky budou realizovány včetně následné evaluace.
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.\\
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.\\
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.\\
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-8568-8.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva a Tomáš JANÍK et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. s. 423-453, 31 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0.\\
Seznam doporučené literatury
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.\\
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.\\
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.\\
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.\\
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-8568-8.\\
STUCHLÍKOVÁ, Iva a Tomáš JANÍK et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. s. 423-453, 31 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0.\\