Tato bakalářská práce navazuje na zkoumání rozdílů v základních procesech zpracování mezi bilingvními a monolingvními osobami. Konkrétně se zabývá exekutivními funkcemi a selektivní pozorností. V teoretické části práce jsou rozpracovány věcné informace týkající se řečového vývoje, bilingvismu, elektroencefalografu a evokovaných potenciálů. Praktická část se zabývá metodologií a analýzou dat, získaných ze samotného experimentu. Náš experiment má podobu řešení úkolu detekce písmena za současného působení tónů o akustickém tlaku 76dB. Experiment využívá dvou skupin subjektů. Experimentální skupinu česko-anglicky bilingvních osob a kontrolní skupinu osob monolingvních s mateřským jazykem češtinou. Obě skupiny podstoupily stejný design experimentu. Z experimentu byly získány dva druhy dat, behaviorální a EEG data v podobě evokovaných potenciálů. Behaviorální data byla zpracovávána v programu STATISTICA pomocí neparametrických testů. EEG data byla analyzována v programu MATLAB. Výsledky ze statistických analýz behaviorálních dat neprokázaly rozdíly mezi skupinami v chybovosti či rychlosti odpovědi. Statistická analýza EEG dat ukázala signifikantní rozdíly mezi skupinami. Z důvodu malého vzorku je však velice těžké dopracovat se k jednoznačné interpretaci.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Degree thesis studies the difference in basic processing processes between bilinguals and monolinguals. Specifically, it examines executive functions and selective attention. In the theoretical portion, elaborated information including speech development, bilingualism, electroencephalography and even-related potentials is explored. The practical portion of the study explores the metodology and analysis of data obtained from the experiment. The function and attention experiment presents test subjects with a letter-detection task during which simultaneous tones are presented at 76 dB sound pressure level. The experiment uses two groups of test subjects. An experimental group of Czech-English bilinguals and a control group of Czech monolinguals. Both groups underwent the same experimental design. Two types of data, behavioral and EEG data in the form of even-related potentials, were collected from the experiment. Behavioral data was processed in the STATISTICA program using neparametric tests. EEG data was analyzed in the MATLAB program. Results from statistical analysis of the behavioral data did not show a difference between the subject groups in the number of errors or length of response time. Statistical analysis of the EEG data showed a significant difference between the groups; however overall, the study resulted in a difficult determination and an unclear interpretation of the results.
Klíčová slova
elektroencefalograf, kognitivní evokované potenciály, bilingvismus, selektivní pozornost, inhibiční reakce
Tato bakalářská práce navazuje na zkoumání rozdílů v základních procesech zpracování mezi bilingvními a monolingvními osobami. Konkrétně se zabývá exekutivními funkcemi a selektivní pozorností. V teoretické části práce jsou rozpracovány věcné informace týkající se řečového vývoje, bilingvismu, elektroencefalografu a evokovaných potenciálů. Praktická část se zabývá metodologií a analýzou dat, získaných ze samotného experimentu. Náš experiment má podobu řešení úkolu detekce písmena za současného působení tónů o akustickém tlaku 76dB. Experiment využívá dvou skupin subjektů. Experimentální skupinu česko-anglicky bilingvních osob a kontrolní skupinu osob monolingvních s mateřským jazykem češtinou. Obě skupiny podstoupily stejný design experimentu. Z experimentu byly získány dva druhy dat, behaviorální a EEG data v podobě evokovaných potenciálů. Behaviorální data byla zpracovávána v programu STATISTICA pomocí neparametrických testů. EEG data byla analyzována v programu MATLAB. Výsledky ze statistických analýz behaviorálních dat neprokázaly rozdíly mezi skupinami v chybovosti či rychlosti odpovědi. Statistická analýza EEG dat ukázala signifikantní rozdíly mezi skupinami. Z důvodu malého vzorku je však velice těžké dopracovat se k jednoznačné interpretaci.
Anotace v angličtině
This Bachelor's Degree thesis studies the difference in basic processing processes between bilinguals and monolinguals. Specifically, it examines executive functions and selective attention. In the theoretical portion, elaborated information including speech development, bilingualism, electroencephalography and even-related potentials is explored. The practical portion of the study explores the metodology and analysis of data obtained from the experiment. The function and attention experiment presents test subjects with a letter-detection task during which simultaneous tones are presented at 76 dB sound pressure level. The experiment uses two groups of test subjects. An experimental group of Czech-English bilinguals and a control group of Czech monolinguals. Both groups underwent the same experimental design. Two types of data, behavioral and EEG data in the form of even-related potentials, were collected from the experiment. Behavioral data was processed in the STATISTICA program using neparametric tests. EEG data was analyzed in the MATLAB program. Results from statistical analysis of the behavioral data did not show a difference between the subject groups in the number of errors or length of response time. Statistical analysis of the EEG data showed a significant difference between the groups; however overall, the study resulted in a difficult determination and an unclear interpretation of the results.
Klíčová slova
elektroencefalograf, kognitivní evokované potenciály, bilingvismus, selektivní pozornost, inhibiční reakce
Tato bakalářská práce navazuje na zkoumání rozdílů v základních procesech zpracování mezi bilingvními a monolingvními osobami. Výsledky předchozích studií naznačují, že vysoká vizuální percepční zátěž silně redukuje schopnost detekovat konkurenční auditivní stimuly, které působí jako distraktor. Náš experiment má podobu řešení úkolu detekce písmena za současného působení tónů o akustickém tlaku 76dB. Při této činnosti je sledována a zkoumána odezva evokovaných potenciálů. V teoretické části práce jsou rozpracovány věcné informace týkající se řečového vývoje, bilingvismu, elektroencefalografu a evokovaných potenciálů. Praktická část se zabývá metodologií a analýzou dat, získaných ze samotného experimentu. Experiment využívá dvou skupin subjektů. Experimentální skupinu česko-anglicky bilingvních osob a kontrolní skupinu osob monolingvních s mateřským jazykem češtinou. Obě skupiny podstoupí stejný design experimentu. Význam práce je vnímán v její aplikaci na české prostředí, v pokusu obohatit česky psanou literaturu a i v přínosu pro obor pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Tato bakalářská práce navazuje na zkoumání rozdílů v základních procesech zpracování mezi bilingvními a monolingvními osobami. Výsledky předchozích studií naznačují, že vysoká vizuální percepční zátěž silně redukuje schopnost detekovat konkurenční auditivní stimuly, které působí jako distraktor. Náš experiment má podobu řešení úkolu detekce písmena za současného působení tónů o akustickém tlaku 76dB. Při této činnosti je sledována a zkoumána odezva evokovaných potenciálů. V teoretické části práce jsou rozpracovány věcné informace týkající se řečového vývoje, bilingvismu, elektroencefalografu a evokovaných potenciálů. Praktická část se zabývá metodologií a analýzou dat, získaných ze samotného experimentu. Experiment využívá dvou skupin subjektů. Experimentální skupinu česko-anglicky bilingvních osob a kontrolní skupinu osob monolingvních s mateřským jazykem češtinou. Obě skupiny podstoupí stejný design experimentu. Význam práce je vnímán v její aplikaci na české prostředí, v pokusu obohatit česky psanou literaturu a i v přínosu pro obor pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky . Olomouc.
Kolková, J. (2003). Bilingvismus (dvojjazyčnost). Dostupné na : http://info.edu.cz/en/node/1284
Kopecký, K. (2002). K podstatě termínu pasivní bilingvismus. e-Pedagogium (on-line) Dostupné na:
Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha.
Riley, P., & Gardiny-Esch, E. (2003). The Bilingual Family. Cambridge, United Kingdom.
Singh, L., Poh F. S. & Fu CH. S. L. (2016). Limits on monolingualism? A comparison of monolingual and bilingual infants' abilities to integrate lexical tone in novel word learning. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00667.
Wiens, S., Szychowska, M., Eklund, R., & Nilsson, E. M. (2017). Data on the auditory duration mismatch negativity for different sound pressure levels and visual perceptual loads. Data in Brief, 11, 159-164. doi.org/ 10.1016/j.dib.2017.02.007
Wiens, S., Szychowska, M., Eklund, R., & Nilsson, E. M. (2017). Effects of sound pressure level and visual perceptual load on the auditory mismatch negativity. Neuroscience letters, 640, 37-41. doi.org/ 10.1016/j.neulet.2017.01.001
Seznam doporučené literatury
Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky . Olomouc.
Kolková, J. (2003). Bilingvismus (dvojjazyčnost). Dostupné na : http://info.edu.cz/en/node/1284
Kopecký, K. (2002). K podstatě termínu pasivní bilingvismus. e-Pedagogium (on-line) Dostupné na:
Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha.
Riley, P., & Gardiny-Esch, E. (2003). The Bilingual Family. Cambridge, United Kingdom.
Singh, L., Poh F. S. & Fu CH. S. L. (2016). Limits on monolingualism? A comparison of monolingual and bilingual infants' abilities to integrate lexical tone in novel word learning. Frontiers in Psychology. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00667.
Wiens, S., Szychowska, M., Eklund, R., & Nilsson, E. M. (2017). Data on the auditory duration mismatch negativity for different sound pressure levels and visual perceptual loads. Data in Brief, 11, 159-164. doi.org/ 10.1016/j.dib.2017.02.007
Wiens, S., Szychowska, M., Eklund, R., & Nilsson, E. M. (2017). Effects of sound pressure level and visual perceptual load on the auditory mismatch negativity. Neuroscience letters, 640, 37-41. doi.org/ 10.1016/j.neulet.2017.01.001