Bakalářská práce se zabývá výtvarným ztvárněním pohádky O Červené karkulce. Práce je rozdělena na dvě části. Úvodem do teoretické části práce je představena arteterapie jako věda, která specifickým způsobem pracuje s výtvarným projevem především ve vztahu k poznatkům z výtvarného umění a vývojové psychologie. K tomu účelu využívá kromě jiných také pohádková témata. Pohádce O Červené karkulce je věnována samostatná kapitola, stejně jako charakteristice období dospívání. Obsahem praktické části je smíšený výzkum. Výsledkem kvantitativního šetření je rozdělení artefaktů do kategorií podle převládajícího motivu. Výsledkem kvalitativní části práce jsou kazuistiky, jejichž součástí je aplikace interpretačních postupů v kontextu s rozhovory uskutečněnými s autory artefaktů a jejich učitelkou výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the artistic rendering of the fairy tale About Little Red Riding Hood. The work is divided into two parts. The introduction to the theoretical part of the work presents art therapy as a science that works in a specific way with artistic expression, especially in relation to knowledge of fine arts and developmental psychology. For this purpose, fairy-tale themes are also used. A separate chapter is devoted to the fairy tale About Little Red Riding Hood, as well as the characteristics of the period of adolescence. The content of the practical part is mixed research. The result of the quantitative survey is the division of artifacts into categories according to the predominant motive. The result of the qualitative part of the work are case studies, which include the application of interpretive procedures in the context of interviews conducted with the authors of artifacts and their art teacher.
art therapy, symbolic interpretation, Little Red Riding Hood, fairytales, adolescence
Rozsah průvodní práce
61 s. (79368 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výtvarným ztvárněním pohádky O Červené karkulce. Práce je rozdělena na dvě části. Úvodem do teoretické části práce je představena arteterapie jako věda, která specifickým způsobem pracuje s výtvarným projevem především ve vztahu k poznatkům z výtvarného umění a vývojové psychologie. K tomu účelu využívá kromě jiných také pohádková témata. Pohádce O Červené karkulce je věnována samostatná kapitola, stejně jako charakteristice období dospívání. Obsahem praktické části je smíšený výzkum. Výsledkem kvantitativního šetření je rozdělení artefaktů do kategorií podle převládajícího motivu. Výsledkem kvalitativní části práce jsou kazuistiky, jejichž součástí je aplikace interpretačních postupů v kontextu s rozhovory uskutečněnými s autory artefaktů a jejich učitelkou výtvarné výchovy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the artistic rendering of the fairy tale About Little Red Riding Hood. The work is divided into two parts. The introduction to the theoretical part of the work presents art therapy as a science that works in a specific way with artistic expression, especially in relation to knowledge of fine arts and developmental psychology. For this purpose, fairy-tale themes are also used. A separate chapter is devoted to the fairy tale About Little Red Riding Hood, as well as the characteristics of the period of adolescence. The content of the practical part is mixed research. The result of the quantitative survey is the division of artifacts into categories according to the predominant motive. The result of the qualitative part of the work are case studies, which include the application of interpretive procedures in the context of interviews conducted with the authors of artifacts and their art teacher.
art therapy, symbolic interpretation, Little Red Riding Hood, fairytales, adolescence
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na výtvarné zpracování pohádky o Červené karkulce. Teoretická část bude věnována tématu pohádek a jejich významu s bližším zaměřením na uvedený pohádkový příběh. Dále se bude věnovat vzájemným odlišnostem a podobnostem ve výtvarném projevu žáků školního věku.
Praktickou část bude představovat kvantitativně-kvalitativní studie, jejímž cílem v kvantitativně pojaté části bude prozkoumat zpracování uvedeného tématu u vybraných dětí v kontextu výskytu motivů, objevujících se symbolů, pojetí barevnosti apod. V kvalitativní části studie půjde o hlubší vhled do souvislostí mezi zvoleným tématem a osobností jednotlivých žáků základní školy za využití arteterapeutických interpretačních postupů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se zaměří na výtvarné zpracování pohádky o Červené karkulce. Teoretická část bude věnována tématu pohádek a jejich významu s bližším zaměřením na uvedený pohádkový příběh. Dále se bude věnovat vzájemným odlišnostem a podobnostem ve výtvarném projevu žáků školního věku.
Praktickou část bude představovat kvantitativně-kvalitativní studie, jejímž cílem v kvantitativně pojaté části bude prozkoumat zpracování uvedeného tématu u vybraných dětí v kontextu výskytu motivů, objevujících se symbolů, pojetí barevnosti apod. V kvalitativní části studie půjde o hlubší vhled do souvislostí mezi zvoleným tématem a osobností jednotlivých žáků základní školy za využití arteterapeutických interpretačních postupů.
Seznam doporučené literatury
Becker, U. (2002). Slovník symbolů. Praha: Portál.
Bettelheim, B. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál
Cooper, J. C. (1999). Ilustrovaná encyklopedie tradičních symbolů. Praha: Mladá fronta.
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros.
Dieckmann, H. (2014). Sny jako řeč duše. Praha: Portál.
Franz, M.-L. von (2015). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.
Freud, S. (1997). Přednášky k úvodu do psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
Freud, S. (2003). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
Jung, C. G. (1998). Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství T. Janečka.
Kast, V. (2014). Dynamika symbolů: základy jungovské psychoterapie. Praha: Portál.
Riedel, I. (2002). Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál.
Šicková-Fabrici, J. (2016). Základy arteterapie (Rozšířené vydání). Praha: Portál
Wollschläger, M.-E., & Wollschläger, G. (2002). Symbol v diagnostice a psychoterapii. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Becker, U. (2002). Slovník symbolů. Praha: Portál.
Bettelheim, B. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.
Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál
Cooper, J. C. (1999). Ilustrovaná encyklopedie tradičních symbolů. Praha: Mladá fronta.
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros.
Dieckmann, H. (2014). Sny jako řeč duše. Praha: Portál.
Franz, M.-L. von (2015). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.
Freud, S. (1997). Přednášky k úvodu do psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
Freud, S. (2003). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
Jung, C. G. (1998). Archetypy a nevědomí. Brno: Nakladatelství T. Janečka.
Kast, V. (2014). Dynamika symbolů: základy jungovské psychoterapie. Praha: Portál.
Riedel, I. (2002). Obrazy v terapii, umění a náboženství. Praha: Portál.
Šicková-Fabrici, J. (2016). Základy arteterapie (Rozšířené vydání). Praha: Portál
Wollschläger, M.-E., & Wollschläger, G. (2002). Symbol v diagnostice a psychoterapii. Praha: Portál.