Bakalářská práce je zaměřena na plánovaný chirurgický výkon z pohledu pacienta. Plánované výkony znamenají pro pacienty mnoho nových zkušeností a informací. Je tedy vhodné pacienta na takový výkon co nejlépe připravit. Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na chirurgický výkon, předoperační přípravu, intraoperační ošetřovatelskou péči, edukaci pacienta před výkonem, komunikaci sestry s pacientem, pooperační péči a spolupráci s rodinou. Empirická část osahuje výzkumné šetření.
Empirická část má jeden cíl: Zmapovat subjektivní připravenost pacienta k plánovanému chirurgickému výkonu. Pro dosažení tohoto cíle byly stanoveny 3 výzkumné otázky. 1. Jak pacient hodnotí sesterskou edukaci před plánovaným chirurgickým výkonem? 2. Jaká jsou očekávání pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem? 3. Jaké jsou zkušenosti pacienta po absolvování plánovaného chirurgického výkonu?
Ke zpracování empirické části bylo použito kvalitativní výzkumné šetření. Základem sběru dat byly polostrukturované rozhovory s pacienty podstupujícími plánovaný chirurgický výkon. Při rozhovoru pacienti odpovídali na 17 otázek, rozhovor byl rozdělen na dvě části, pacienti odpovídali na otázky před i po výkonu. Rozhovorů se celkem zúčastnilo 9 pacientů. Z výsledků vyplynulo, že všichni dotazovaní pacienti, byli k plánovanému chirurgickému výkonu pomocí předoperační edukace sestrou vhodně připraveni. Před svým chirurgickým výkonem byli poučeni sestrou na operačním oddělení, která jim poskytla edukaci o ošetřovatelské péči vztahující se k výkonu a někteří pacienti byli edukováni i sestrami v ambulancích. Všichni pacienti odpověděli, že byli s přístupem a komunikací sester spokojeni. Od sester pacienti očekávali profesionální a vstřícný přístup a potřebnou péči.
Výstupem z práce bude odborný článek, který bude informovat o nutnosti edukace pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem.
Anotace v angličtině
The present bachelor's thesis deals with planned surgical procedure from a patient's point of view. Planned surgical procedures include unfamiliar experiences and information for the patients. A proper preoperative patient teaching is, thus, advisable. The thesis is divided into two sections: a theoretical and a practical section. The theoretical section focuses on surgical procedure (surgery), preoperative procedures, intraoperative care, preoperative patient education, nurse-patient communication, postoperative care, and cooperation with patient's family. The practical section consists of a research into the matter.
The aim of the practical research section is to map patient's subjective preparedness for planned surgical procedure. To reach a conclusion, it is crucial to answer the following questions: 1. What is the patient's assessment of preoperative education performed by nurse? 2. What are the patient's preoperative expectations? 3. What are the patient's postoperative experiences? A qualitative research has been conducted. Semi-structured interviews with patients who were to undergo planned surgical procedures were used as the primary source of data for the research. The interview has two parts, first is before procedure and second is after procedure. The patients were to answer 17 questions. The 9 patients were to answer.
The results have shown that almost all of the patients were well-prepared for the planned surgical procedures thanks to the preoperative education performed by nurses. They were preoperatively educated by a nurse, who provided education on essential nursing care related to the planned procedure. Some patients were educated by a nurse of a particular specialized outpatient department. According to the research results, the patients were satisfied with nurse-patient communication that took place in the surgery department. The patients also expected the nurses to be at a professional behaviour, to be kind, and to deliver essential nursing care. A professional article that informs nurses about the importance of preoperative patient education is the practical outcome of this thesis.
Klíčová slova
edukace, komunikace, předoperační příprava, plánovaný chirurgický výkon
Bakalářská práce je zaměřena na plánovaný chirurgický výkon z pohledu pacienta. Plánované výkony znamenají pro pacienty mnoho nových zkušeností a informací. Je tedy vhodné pacienta na takový výkon co nejlépe připravit. Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a empirickou. Teoretická část je zaměřena na chirurgický výkon, předoperační přípravu, intraoperační ošetřovatelskou péči, edukaci pacienta před výkonem, komunikaci sestry s pacientem, pooperační péči a spolupráci s rodinou. Empirická část osahuje výzkumné šetření.
Empirická část má jeden cíl: Zmapovat subjektivní připravenost pacienta k plánovanému chirurgickému výkonu. Pro dosažení tohoto cíle byly stanoveny 3 výzkumné otázky. 1. Jak pacient hodnotí sesterskou edukaci před plánovaným chirurgickým výkonem? 2. Jaká jsou očekávání pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem? 3. Jaké jsou zkušenosti pacienta po absolvování plánovaného chirurgického výkonu?
Ke zpracování empirické části bylo použito kvalitativní výzkumné šetření. Základem sběru dat byly polostrukturované rozhovory s pacienty podstupujícími plánovaný chirurgický výkon. Při rozhovoru pacienti odpovídali na 17 otázek, rozhovor byl rozdělen na dvě části, pacienti odpovídali na otázky před i po výkonu. Rozhovorů se celkem zúčastnilo 9 pacientů. Z výsledků vyplynulo, že všichni dotazovaní pacienti, byli k plánovanému chirurgickému výkonu pomocí předoperační edukace sestrou vhodně připraveni. Před svým chirurgickým výkonem byli poučeni sestrou na operačním oddělení, která jim poskytla edukaci o ošetřovatelské péči vztahující se k výkonu a někteří pacienti byli edukováni i sestrami v ambulancích. Všichni pacienti odpověděli, že byli s přístupem a komunikací sester spokojeni. Od sester pacienti očekávali profesionální a vstřícný přístup a potřebnou péči.
Výstupem z práce bude odborný článek, který bude informovat o nutnosti edukace pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem.
Anotace v angličtině
The present bachelor's thesis deals with planned surgical procedure from a patient's point of view. Planned surgical procedures include unfamiliar experiences and information for the patients. A proper preoperative patient teaching is, thus, advisable. The thesis is divided into two sections: a theoretical and a practical section. The theoretical section focuses on surgical procedure (surgery), preoperative procedures, intraoperative care, preoperative patient education, nurse-patient communication, postoperative care, and cooperation with patient's family. The practical section consists of a research into the matter.
The aim of the practical research section is to map patient's subjective preparedness for planned surgical procedure. To reach a conclusion, it is crucial to answer the following questions: 1. What is the patient's assessment of preoperative education performed by nurse? 2. What are the patient's preoperative expectations? 3. What are the patient's postoperative experiences? A qualitative research has been conducted. Semi-structured interviews with patients who were to undergo planned surgical procedures were used as the primary source of data for the research. The interview has two parts, first is before procedure and second is after procedure. The patients were to answer 17 questions. The 9 patients were to answer.
The results have shown that almost all of the patients were well-prepared for the planned surgical procedures thanks to the preoperative education performed by nurses. They were preoperatively educated by a nurse, who provided education on essential nursing care related to the planned procedure. Some patients were educated by a nurse of a particular specialized outpatient department. According to the research results, the patients were satisfied with nurse-patient communication that took place in the surgery department. The patients also expected the nurses to be at a professional behaviour, to be kind, and to deliver essential nursing care. A professional article that informs nurses about the importance of preoperative patient education is the practical outcome of this thesis.
Klíčová slova
edukace, komunikace, předoperační příprava, plánovaný chirurgický výkon
Současný stav: Informovanost a příprava pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem výrazně ovlivňuje způsob, jakým pacient samotný chirurgický výkon bude vnímat. Práce všeobecné sestry, při přípravě pacienta na chirurgický výkon, hraje velkou roli. Pacienti jsou totiž často před plánovaným chirurgickým výkonem plní otázek a obav, stejně tak i po výkonu. Vhodná informovanost a edukace může výrazně ovlivnit celkový stav pacienta před i po operaci.
Cíl práce: Zmapovat subjektivní připravenost pacienta k plánovanému chirurgickému výkonu.
Výzkumné otázky:
1. Jak pacient hodnotí sesterskou edukaci před plánovaným chirurgickým výkonem?
2. Jaká jsou očekávání pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem?
3. Jaké jsou zkušenosti pacienta po absolvování plánovaného chirurgického výkonu?
Metodika:
Pro práci byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat bude probíhat pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pacienty. Výzkumný soubor bude tvořen pacienty podstupující plánovaný chirurgický výkon.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky šetření mohou pomoci v kvalitnější edukaci všeobecným sestrám pracujícím v chirurgických oborech. Z výsledků výzkumného šetření bude publikován článek do odborného periodika, který bude sestry informovat o důležitosti edukace pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem.
Zásady pro vypracování
Současný stav: Informovanost a příprava pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem výrazně ovlivňuje způsob, jakým pacient samotný chirurgický výkon bude vnímat. Práce všeobecné sestry, při přípravě pacienta na chirurgický výkon, hraje velkou roli. Pacienti jsou totiž často před plánovaným chirurgickým výkonem plní otázek a obav, stejně tak i po výkonu. Vhodná informovanost a edukace může výrazně ovlivnit celkový stav pacienta před i po operaci.
Cíl práce: Zmapovat subjektivní připravenost pacienta k plánovanému chirurgickému výkonu.
Výzkumné otázky:
1. Jak pacient hodnotí sesterskou edukaci před plánovaným chirurgickým výkonem?
2. Jaká jsou očekávání pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem?
3. Jaké jsou zkušenosti pacienta po absolvování plánovaného chirurgického výkonu?
Metodika:
Pro práci byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu. Sběr dat bude probíhat pomocí polostrukturovaného rozhovoru s pacienty. Výzkumný soubor bude tvořen pacienty podstupující plánovaný chirurgický výkon.
Předpokládané využití pro praxi:
Výsledky šetření mohou pomoci v kvalitnější edukaci všeobecným sestrám pracujícím v chirurgických oborech. Z výsledků výzkumného šetření bude publikován článek do odborného periodika, který bude sestry informovat o důležitosti edukace pacienta před plánovaným chirurgickým výkonem.
Seznam doporučené literatury
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R., 2013. Ošetřovatelská péče v chirurgii: pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Grada. 256 s. ISBN 978-80-247-4412-4.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-5710-0.
TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J., 2016. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada. 136 s. ISBN 978-80-271-0064-4.
WICHSOVÁ, J., 2013. Sestra a perioperační péče. Praha: Grada. 192 s. ISBN 978-80-247-3754-6.
ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
Seznam doporučené literatury
JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R., 2013. Ošetřovatelská péče v chirurgii: pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Grada. 256 s. ISBN 978-80-247-4412-4.
ŠPIRUDOVÁ, L., 2015. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada. 144 s. ISBN 978-80-247-5710-0.
TOMOVÁ, Š., KŘIVKOVÁ, J., 2016. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada. 136 s. ISBN 978-80-271-0064-4.
WICHSOVÁ, J., 2013. Sestra a perioperační péče. Praha: Grada. 192 s. ISBN 978-80-247-3754-6.
ZACHAROVÁ, E., 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.