Bakalářská práce pojednává o tématu "Supervize jako účinný nástroj při šikaně". Práce je složena z teoretické a výzkumné části. Teoretická část se dělí do tří kapitol. První kapitola se v teoretické části zabývá šikanou, pokračuje mobbingem a nejvíce využívaným druhem mobbingu, čímž je bossing. Uvedeny jsou jejich znaky, fáze, techniky, příčiny a důsledky. Druhá kapitola představuje preventivní opatření při mobbingu a bossingu. Třetí kapitola se zabývá supervizí, její stručnou historií, definicí, funkcemi, druhy, cíli, jejich přínosem pro jedince, zařízení a následným uplatněním.
V empirické části jsou hlavními výzkumnými otázkami: "Vědí zaměstnanci, k čemu supervize slouží?", "Byl nějaký zaměstnanec ohrožen šikanou na pracovišti?" "Je supervize z pohledu zaměstnanců brána jako účinný nástroj při šikaně na pracovišti?"
Cílem práce je zjistit, zda mají sami zaměstnanci v pomáhajících profesích se šikanou na pracovišti zkušenosti, následovně zjistit preventivní opatření při výskytu šikany na pracovišti a uskutečňování supervize na pracovištích.
Výzkumnou technikou byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Pro rozhovor byly sestaveny předem připravené otázky, na které byl umožněn volný způsob odpovědi. Pomocí metody otevřeného kódování byl prováděn kvalitativní výzkum, kterého se zúčastnilo 6 komunikačních partnerů.
Výsledky výzkumu mohou být použity v praxi, případně být prezentovány v odborné literatuře na odborných konferencích. Přínosem může být také informovanost jednotlivých zařízení ve výzkumu nebo veřejnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic "Supervision as an effective tool for bullying". The thesis is consisted of theoretical and research part. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter in the theoretical part deals with bullying, mobbing and the most used kind of mobbing, which is bossing. Their characteristics, phases, techniques, causes and consequences are mentioned. The second chapter presents preventive measures for mobbing and bossing. The third chapter deals with supervision, its brief history, definitions, functions, types, objectives, its contribution to individuals, facilities and further application. In the empirical part, the main research questions are: "Do the employees know what the supervision is used for?", "Was any employee threatened by bullying in the workplace?" "Is the supervision from the employee's point of view considered as an effective tool for bullying in the workplace?"
The aim of the thesis is to find out if the employees themselves have experience in helping professions with bullying in the workplace, then to find out the preventive measures in the presence of bullying in the workplace and the implementation of supervision at the workplaces.
A semi-structured interview was chosen by the technical research. For the interview, we pre-prepared questions, which were allowed to answer freely. Qualitative research was carried out by using open encoding, attended by 6 communication partners.
The research results can be used in practice or may be presented in professional literature at trade conferences. However, it may also be a benefit to individual research facilities or the public.
Bakalářská práce pojednává o tématu "Supervize jako účinný nástroj při šikaně". Práce je složena z teoretické a výzkumné části. Teoretická část se dělí do tří kapitol. První kapitola se v teoretické části zabývá šikanou, pokračuje mobbingem a nejvíce využívaným druhem mobbingu, čímž je bossing. Uvedeny jsou jejich znaky, fáze, techniky, příčiny a důsledky. Druhá kapitola představuje preventivní opatření při mobbingu a bossingu. Třetí kapitola se zabývá supervizí, její stručnou historií, definicí, funkcemi, druhy, cíli, jejich přínosem pro jedince, zařízení a následným uplatněním.
V empirické části jsou hlavními výzkumnými otázkami: "Vědí zaměstnanci, k čemu supervize slouží?", "Byl nějaký zaměstnanec ohrožen šikanou na pracovišti?" "Je supervize z pohledu zaměstnanců brána jako účinný nástroj při šikaně na pracovišti?"
Cílem práce je zjistit, zda mají sami zaměstnanci v pomáhajících profesích se šikanou na pracovišti zkušenosti, následovně zjistit preventivní opatření při výskytu šikany na pracovišti a uskutečňování supervize na pracovištích.
Výzkumnou technikou byl zvolen polostrukturovaný rozhovor. Pro rozhovor byly sestaveny předem připravené otázky, na které byl umožněn volný způsob odpovědi. Pomocí metody otevřeného kódování byl prováděn kvalitativní výzkum, kterého se zúčastnilo 6 komunikačních partnerů.
Výsledky výzkumu mohou být použity v praxi, případně být prezentovány v odborné literatuře na odborných konferencích. Přínosem může být také informovanost jednotlivých zařízení ve výzkumu nebo veřejnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic "Supervision as an effective tool for bullying". The thesis is consisted of theoretical and research part. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter in the theoretical part deals with bullying, mobbing and the most used kind of mobbing, which is bossing. Their characteristics, phases, techniques, causes and consequences are mentioned. The second chapter presents preventive measures for mobbing and bossing. The third chapter deals with supervision, its brief history, definitions, functions, types, objectives, its contribution to individuals, facilities and further application. In the empirical part, the main research questions are: "Do the employees know what the supervision is used for?", "Was any employee threatened by bullying in the workplace?" "Is the supervision from the employee's point of view considered as an effective tool for bullying in the workplace?"
The aim of the thesis is to find out if the employees themselves have experience in helping professions with bullying in the workplace, then to find out the preventive measures in the presence of bullying in the workplace and the implementation of supervision at the workplaces.
A semi-structured interview was chosen by the technical research. For the interview, we pre-prepared questions, which were allowed to answer freely. Qualitative research was carried out by using open encoding, attended by 6 communication partners.
The research results can be used in practice or may be presented in professional literature at trade conferences. However, it may also be a benefit to individual research facilities or the public.
Teoretické vymezení problematiky
V dnešní době se setkáváme s různými patologickými jevy. Jako velká problematika současné doby je právě šikana. Šikana jako taková je velmi aktuální téma již řadu let. Šikana se bohužel objevuje postupem času stále častěji a na více místech. Projevuje se nejen ve školách u dětí, ale také se můžeme setkat s takzvanou šikanou na pracovištích (mobbing). Ať už mezi kolegy nebo klienty.V současnosti existuje řada preventivních programů. Pro takové situace je velmi užitečným nástrojem právě supervize, která tento problém může velmi často řešit. Nyní většina organizací uskutečňuje supervize v rámci kolektivu v zaměstnání, ovšem najdou se i takové, kde supervize nejsou oblíbené a na pracovišti se s nimi zaměstnanci nemají možnost setkat.
Cíl práce
Cílem práce bude zjistit, zda mají zaměstnanci v pomáhajících profesích se šikanou na pracovišti zkušenosti, zjistit preventivní opatření při výskytu šikany na pracoviěti a dále zjistit, zda na pracovištích je uskutečňována supervize.
Výzkumné otázky
1. Byl nějaký zaměstnanec ohrožen šikanou na pracovišti?
2. Je supervize uskutečňována na vybraných pracovištích?
3. Je supervize z pohledu zaměstnanců brána jako účinný nástroj při šikaně na pracovišti?
Metodika
Sběr dat bude realizován pomocí kvalitativní výzkumné strategie, metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor bude probíhat u jednotlivých komunikačních partnerů. Soubor bude tvořen formou účelového výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky výzkumu mohou být použity v praxi, případně být prezentovány v odborné literatuře na odborových konferencích. Přínosem může být také informovanost jednotlivých zařízení zařazených do výzkumu.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení problematiky
V dnešní době se setkáváme s různými patologickými jevy. Jako velká problematika současné doby je právě šikana. Šikana jako taková je velmi aktuální téma již řadu let. Šikana se bohužel objevuje postupem času stále častěji a na více místech. Projevuje se nejen ve školách u dětí, ale také se můžeme setkat s takzvanou šikanou na pracovištích (mobbing). Ať už mezi kolegy nebo klienty.V současnosti existuje řada preventivních programů. Pro takové situace je velmi užitečným nástrojem právě supervize, která tento problém může velmi často řešit. Nyní většina organizací uskutečňuje supervize v rámci kolektivu v zaměstnání, ovšem najdou se i takové, kde supervize nejsou oblíbené a na pracovišti se s nimi zaměstnanci nemají možnost setkat.
Cíl práce
Cílem práce bude zjistit, zda mají zaměstnanci v pomáhajících profesích se šikanou na pracovišti zkušenosti, zjistit preventivní opatření při výskytu šikany na pracoviěti a dále zjistit, zda na pracovištích je uskutečňována supervize.
Výzkumné otázky
1. Byl nějaký zaměstnanec ohrožen šikanou na pracovišti?
2. Je supervize uskutečňována na vybraných pracovištích?
3. Je supervize z pohledu zaměstnanců brána jako účinný nástroj při šikaně na pracovišti?
Metodika
Sběr dat bude realizován pomocí kvalitativní výzkumné strategie, metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovor bude probíhat u jednotlivých komunikačních partnerů. Soubor bude tvořen formou účelového výběru.
Předpokládaný přínos pro praxi
Výsledky výzkumu mohou být použity v praxi, případně být prezentovány v odborné literatuře na odborových konferencích. Přínosem může být také informovanost jednotlivých zařízení zařazených do výzkumu.
Seznam doporučené literatury
BARANCOVÁ, H., 2014. Šikana a mobing na pracovisku: právne problémy. Praha: Leges. ISBN 978-80-7502-036-9.
BAŠTECKÁ, B. et al., 2016. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0940-9.
HAWKINS, P., SHOET, R., 2016. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0987-4.
CHROMÝR, J., 2014. Násilí na pracovišti. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-747-8552-8.
MATOUŠEK, O., 2013. Metody a řízení sociální práce. 3. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0213-4.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
BARANCOVÁ, H., 2014. Šikana a mobing na pracovisku: právne problémy. Praha: Leges. ISBN 978-80-7502-036-9.
BAŠTECKÁ, B. et al., 2016. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0940-9.
HAWKINS, P., SHOET, R., 2016. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0987-4.
CHROMÝR, J., 2014. Násilí na pracovišti. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-747-8552-8.
MATOUŠEK, O., 2013. Metody a řízení sociální práce. 3. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0213-4.
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., 2010. Jak na šikanu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2991-6.